Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Splot i coraz silniejsze oddziaływanie takich zjawisk, jak: innowacyjność, globalizacja i nowe modele biznesowe, dynamiczne zmiany technologiczne, konwergencja i innowacje oparte na użytkownikach, transfer wiedzy między sektorami oraz zwiększenie znaczenia zagadnień proekologicznych, powodują, że traci na znaczeniu wąskie - klasyczne - pojmowanie sektora kultury, a w jego miejsce coraz powszechniej stosuje się pojęcie sektora kultury i kreatywnego. To nowe podejście jest ściśle związane z koncepcją tzw. kreatywnej gospodarki. W opinii R. Floridy [2010, s. 61] jej fundamentami, oprócz sektora kultury i kreatywnego, są: innowacje technologiczne, budowanie atrakcyjnego klimatu (tzw. creative milieii) i koncentracja talentów. Dzięki połączeniu ze sobą tych różnorodnych składników powstaje coś, co nazywamy kreatywną gospodarką. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
18--31
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Florida R. (2010), Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
- Szultka S., red. (2014), Kreatywny łańcuch. Powiązania sektora kultury i kreatywnego w Polsce, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Gdańsk.
- Stryjakiewicz T., Stachowiak K. (2010), Uwarunkowania, poziom i dynamika rozwoju sektora kreatywnego w poznańskim obszarze metropolitarnym, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
- Lash S., Urry J. (1994), Economies of Signs and Space, Sage, London.
- Cunningham S. (2002), From Cultural to Creative Industries: Theory, Industry, and Policy Implications, "Media Information Austria", Vol. 102, Iss. 1, s. 54-65.
- Garnham N. (2005), From Cultural to Creative Industries: An Analysis of the Implica-tions of the "Creative Industries " Approach to Arts and Media Policy Making in the United Kingdom, "International Journal of Cultural Policy", Vol. 11, Iss. 1, s. 15-29.
- Hartley J. (2005), Creative Industries [w:] J. Hartley (ed.), Creative Industries, Black- well, Malden, s. 1-14.
- Kroeber A.L., Kluckhohn C., Untereiner W., Meyer A.G. (1952), Culture. A Critical Review of Concepts and Definitions, Peabody Museum of American Archaeology and Ethnology, Harvard University, Cambridge.
- Kopecka-Piech K. (2013), Spoty o przemysły kreatywne, "Kultura i Edukacja", nr 3(96), s. 50-72.
- Throsby D. (2010), Ekonomia i kultura, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
- Ziembiński Z. (2002), Logika praktyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Department of Culture, Media and Sport [DCMS] (1998), Creative Industries Mapping Documents, https://www.gov.uk/govemment/publications/creative-industries-mapping- documents-1998 (dostęp: 29.12.2018).
- KEA European Affairs (2006), The Economy of Culture in Europe, Study prepared for the European Commission (Directorate-General for Education and Culture), October, http://ec.europa.eu/culture/libraiy/studies/cultural-economy_en.pdf (dostęp: 28.12.2018).
- Wierżyński W. (2015), Przemysły kreatywne w Polsce - perspektywy rozwoju, https://www.pi.gov.p1/P ARP/chapter_86196.asp?soid=96BA40D2FF10483CBD92 36D4405479F7 (dostęp: 28.12.2018).
- UNCTAD (2008), Creative Economy Report 2008. The Challenge of Assessing the Creative Economy: Towards Informed Policy-Making, United Nations, http://www.unctad.org/ en/docs/ditc20082cer_en.pdf (dostęp: 29.12.2018).
- Throsby D. (2003), Determining the Value of Cultural Goods: How Much (or how Little) Does Contingent Valuation Tell Us? "Journal of Cultural Economics" November, Vol. 27(3), s. 275-285.
- Potts J., Cunningham S. (2008), Four Models of the Creative Industries, "International Journal of Cultural Policy", Vol. 120(1), s. 233-247.
- ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171573884