PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 13 | z. 4 Zarządzanie kosztami, informacją i jakością w ochronie zdrowia | 182--195
Tytuł artykułu

Wybrane metody oceny jakości usługi pielęgniarskiej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Selected Methods of Nursing Service Quality Assessment
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jakość usług medycznych ma istotny wpływ na zdrowie i życie pacjenta. Z tego powodu istotne znaczenie ma ocena jakości tych usług. Istnieje przy tym wiele różnych metod takiego pomiaru. Ich charakter oraz zakres stosowania także bywa różny. Niektóre są specyficzne, inne bardziej uniwersalne w zastosowaniu. Pierwsza opisana w artykule to metoda BOHIPSZO. Kolejne to Servqual i Kryterialny Wzorzec Jakości (KWJ) o charakterze bardziej uniwersalnym. Porównanie tych metod wskazuje na wiele korzyści metody KWJ, takich jak uniwersalność, elastyczność, szeroka możliwość zastosowań i modyfikacji, zgodnie z potrzebami badacza. Autorki pracy twierdzą, że KWJ może być używana w połączeniu z taki metodami oceny, jak Servqual lub w korelacji z wymaganiami systemu ISO 9001, celem stworzenia użytecznego modelu oceny jakości usługi pielęgniarskiej. (abstrakt oryginalny)
EN
Medical care quality has a great influence on health and life of the patient. For that reason quality service assessment in that area is very important issue. In that case there are several different methods used for the quality assessment. The character and the scope of the methods are also different. Some of them are very specific, another, more universal. The first one, described in the article is BOHIPSZO. The other two methods - Servqual and KWJ are more universal and designed for quality service assessment, in general. The comparison of the methods indicates several advantages connected with KWJ, like the universality, flexibility, the wide range of the possible modifications according to the specific needs of the researcher. As authors of the paper claim, KWJ can be used together with other quality assessment methods, like Servqual and others, or in correlation with the requirements of the systems, like ISO 9001, to prepare the tailor-made model for successful assessment in the nursing services area. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Chmielewski D. (2008), Servqual - metoda badania jakości świadczonych usług zdrowotnych, " Zarządzanie Jakością" nr 4, s. 80.
  • Chou S.M., Chen T.F., Woodard B., Yen MF. (2005), Using SERVQUAL to evaluate quality disconfirmation of nursing service in Taiwan, "Journal of Nursing Care Quality", vol.13, no2, pp. 75-84.
  • Dziadkowiec J. (2006), Metoda Servqual, [w:] "Zeszyty Naukowe", nr 717, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, s. 26.
  • Kolman R., Tkaczyk T. (1996), Jakość usług. Poradnik Zeszyt 26/96, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz, s. 31-35. Kolman R. (2009), Kwalitologia. Wiedza o różnych dziedzinach jakości, Placet, Warszawa.
  • Karaszewski R. (2005), Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody i narzędzia stosowane przez liderów światowego biznesu, Dom Organizatora, Toruń.
  • Książek J., Ketzner B. (2005), Kwestionariusz oceny dokumentacji pielęgniarskiej, "Ann. Acad. Med. Gedan.", tom 35, s. 73-83.
  • Ksykiewicz-Dorota A. (2001), Planowanie obsad pielęgniarskich w lecznictwie stacjonarnym, Czelej, Lublin.
  • Lenartowicz H. (1998), Zarządzanie w pielęgniarstwie, CEM, Warszawa.
  • Maciąg A., Sakowska I. (2006), Rola i prawa pacjenta w obszarze jakości usług, "Studia i Materiały - Wydział Zarządzania UW", nr 1, s. 55-57.
  • Mohammadnia M., Delgoshaei, Tofighi Sh., Riahi L., Omrani A., (2010), Survey on Nursing Service Quality by SERVQUAL at Tehran Social Security Organization Hospitals, na podst.: http://journals.tums.ac.ir/.
  • Opolski K., Dykowska G., Możdżonek M. (2003), Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka, Cedetu, Warszawa.
  • Parasuraman A., Zeithaml V.A., Berry L.L, (1985), A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research, "The Journal of Marketing", vol. 49, no. 4, pp. 41-50.
  • Scardina S.A (1994), SERVQUAL: a tool for evaluating patient satisfaction with nursing care, "Journal of Nursing Care Quality", vol. 8, o 2 pp. 38-46.
  • Sobkowski M., Głowacka M.D, (2005), Zastosowanie modelu Servqual w procesie oceny jakości usług medycznych, "Nowiny Lekarskie" nr 74, tom 2, s. 163-167.
  • Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 1 czerwca 2011r., nr 112, poz. 654).
  • Wiśniewska M., Malinowska E. (2011), Zarządzanie jakością żywności, Difin, Warszawa
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171573900

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.