PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2006 | nr 4 (27) | 92--103
Tytuł artykułu

Zagrożenia debaty publicznej - fragmentaryzacja i mitologizacja informacji dziennikarskiej

Warianty tytułu
Threats to Public Debate - Fragmentation and Mythologization of Journalist Information
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autorom artykułu jawią się, spośród wielu innych, dwa główne zagrożenia debaty, niezależne od intencji ludzi, ale w dużej mierze od warunków, w jakich działa medium i jego charakteru: mitologizacja i fragmentaryzacja. Mitologizacja sprawia, że mamy do czynienia nie ze swobodnym obiegiem informacji i opinii, ale z zamkniętą strukturą poznawczą. Fragmentaryzacja przekazu medialnego narusza pełny i równy dostęp do informacji oraz intersubiektywną weryfikowalność tez i uzasadnień. W efekcie fragmentaryzacji przekazu medialnego otrzymujemy wiele niespójnych, niepolemizujących ze sobą dyskursów opartych na oddzielnych, często mitologicznych ujęciach. Przyczyny mityzacji informacji dziennikarskiej wiążą się z jej marketyzacją w postaci newsa, co skutkuje rozrywkową emocjonalizacją. Artykuł stara się dać odpowiedź dotyczącą skutków mozaiki informacji uspójnianej podczas odbioru przez metanarracje mityczne na stan debaty publicznej w porównaniu z typem idealnym. (abstrakt oryginalny)
EN
A starting point to the discussion on the threats to public debate is a delineation of the 'ideal type' of such debate. The article bases on the model created by Jurgen Habermas in his classic, by now, writings. Among many others, the authors focus on two predominant threats to debate, regardless of people's intentions but more so depending on the conditions in which the medium operates and its character: mythologization and fragmentation. Mythologization results in us dealing with a free flow of information and opinions but with a closed cognitive structure. Fragmentation of media transmission disturbs the full and complete access to information and intersubjective verification of theories and justifications. Through the effect of media fragmentation, especially TV, we obtain many inconsistent and non-polemic discourses based on separate, often mythological takes. Suitable key words can also serve as mythological information releases. Causes of mythologization of journalist information are tied to the marketization of news information which results in entertainment emotionality. The article attempts to provide an answer as to the results of information mosaic bonded during reception by mythical metanarration on the state of public debate in comparison to the ideal type. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
92--103
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwerstet Warszawski
Bibliografia
  • Barthes R., Mitologie, Warszawa 2000.
  • Habermas J., Faktizität und Geltung, Frankfurt am Main 1998.
  • Kublik A., Komisja do prokuratury: Cimoszewicz zatai, "Gazeta Wyborcza" z 31 lipca 2005.
  • Leszczyński A., Jak zabili Cimoszewicza, "Gazeta Wyborcza" z 27 września 2005.
  • Loftus E., Eyewitness testimony. Harvard University Press, Cambridge, MA 1979.
  • Loftus E.F., Palmer J.C., Reconstruction of Automobile Destruction, "Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior" 1974, nr 13.
  • Luhmann N., Legitimation durch Verfahren, Frankfurt am Main 1983.
  • Postman N., W stronę XVIII stulecia, PIW, Warszawa 2001.
  • Uhlig D., Upoważnienie Cimoszewicza: dzień z kserokopią, "Gazeta Wyborcza" z 16 sierpnia 2005.
  • Wielowieyska D., Zawinił sam Cimoszewicz, "Gazeta Wyborcza" z 27 września 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171574036

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.