Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Wielość oraz dynamika zmian zachodzących we współczesnym świecie, takich jak konkurencja na rynku pracy, nowy sposób podejścia do zarobkowania i odgrywania ról zawodowych i społecznych, trendy demograficzne (np. późne macierzyństwo) powodują, że wrasta zainteresowanie zdrowiem jako zasobem, którym dysponowanie leży w gestii samej jednostki, a nie sił zewnętrznych (geny, środowisko). Zdrowie staje się pewnego rodzaju kapitałem, którego posiadanie współdecyduje o konkurencyjności jednostki na rynku pracy, a w szerszym ujęciu - o jakości życia. Zmienia się sposób postrzegania nie tylko zdrowia, ale także choroby jako pewnego "syndromu ryzyka". Syndrom ten obejmuje, oprócz czynników egzogenicznych, takich jak warunki mieszkaniowe czy poziom przestępczości, również elementy autokreacji, jak nadużywanie tytoniu, alkoholu czy narkotyków. Pochodną przemian świadomościowych jest zmieniające się podejście do roli, jaką odgrywać powinien zarówno usługodawca, jak i pacjent w łączącej ich relacji. Nie chodzi przy tym o całkowite pokonanie czy obalenie asymetryczności pozycji, by spełnić założenie partnerskiej równości podmiotów relacji, ale o zrozumienie struktury tego związku, tak by móc skutecznie wpływać na jego kształt. (fragment tekstu)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
- Organizacja przyszłości, pod red. F. Hesselbein, M. Goldsmith, R. Beckhard, Fundacja Druckera, BusinessPress, Warszawa 1998, s. 384.
- K. Roberts, S. Varki, R. Brodie, Measuring the Quality of Relations in Consumer Services: An Empirical Study, "European Journal do Marketing" 2003, No. 1/2.
- R.M. Morgan, S.D. Hunt, The Commitment-trust Theory of Relationship Marketing, "Journal of Marketing" 1994, Issue 3.
- Kodeks etyki lekarskiej, art. 2 pkt. 2 części ogólnej, "Gazeta Lekarska" 2003, nr 4.
- M.A. Hocutt, Relationship Dissolution Model: Antecedents of Relationship Commitment and the Likelihood of Dissolving a Relationship, "International Journal of Service Industry Management" 1998, No. 2.
- J.M. Aldana, H. Piechulek, A. Al-Satir, Client Satisfaction and Quality of Health Care, "Bulletin of the World Health Organization" 2001, No. 6.
- V. Lijander, I. Roos, Customer-relationship Levels - from Spurious to True Relationship, "Journal of Services Marketing" 2002, No. 7.
- Art. 5 pkt. 12 Ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w Narodowym Funduszu Zdrowia z dnia 21 stycznia 2003 r. (Dz. U. Nr 45 poz. 391 z dnia 17 marca 2003 r.).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171574354