Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Od lat 80. XX w. w funkcjonowaniu współczesnych szkół wyższych w Europie można odnotować zachodzące z różnym stopniem nasilenia zmiany, które prowadzą do sytuowania działalności edukacyjnej szkół wyższych w obrębie rynku. Zjawiska te są w dużej mierze konsekwencją:
- umasowienia szkolnictwa wyższego, które pogorszyło sytuację finansową uczelni (czego ilustracją jest np. spadek wskaźnika nakładów na szkolnictwo wyższe w przeliczeniu na jednego studenta),
- zwiększania się zróżnicowania potrzeb studiujących według wieku, płci i sytuacji społeczno-ekonomicznej,
- wzrostu wymagań rynku pracy w zakresie poziomu wiedzy, kompetencji i przygotowania zawodowego. Nasilił się wpływ na uczelnie podmiotów z jej otoczenia - studentów, pracodawców i sponsorów, co spowodowało wzrost znaczenia koncepcji kształcenia służącego przygotowaniu do zawodu. Działalność edukacyjna uczelni zaczęła ulegać komercjalizacji, ponieważ państwo zmieniło swoje relacje ze szkołami wyższymi. Polegało to na rezygnacji państwa z funkcji zarządcy, co jest określane jako przyjęcie przez nie roli państwa ewaluacyjnego. (fragment tekstu)
- umasowienia szkolnictwa wyższego, które pogorszyło sytuację finansową uczelni (czego ilustracją jest np. spadek wskaźnika nakładów na szkolnictwo wyższe w przeliczeniu na jednego studenta),
- zwiększania się zróżnicowania potrzeb studiujących według wieku, płci i sytuacji społeczno-ekonomicznej,
- wzrostu wymagań rynku pracy w zakresie poziomu wiedzy, kompetencji i przygotowania zawodowego. Nasilił się wpływ na uczelnie podmiotów z jej otoczenia - studentów, pracodawców i sponsorów, co spowodowało wzrost znaczenia koncepcji kształcenia służącego przygotowaniu do zawodu. Działalność edukacyjna uczelni zaczęła ulegać komercjalizacji, ponieważ państwo zmieniło swoje relacje ze szkołami wyższymi. Polegało to na rezygnacji państwa z funkcji zarządcy, co jest określane jako przyjęcie przez nie roli państwa ewaluacyjnego. (fragment tekstu)
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
- R.Z. Morawski, System finansowania szkolnictwa wyższego a efektywność funkcjonowania zachodnioeuropejskich instytucji akademickich. W: Efektywność funkcjonowania zachodnioeuropejskich instytucji akademickich, pod red. R.Z. Morawskiego, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1999, s. 59-61.
- J. Jabłecka, Zmiany w systemach zarządzania uniwersytetami w wybranych krajach Europy, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" 1998, nr 12.
- B. Adenso-Diaz, A. Fernández Canteli, Business Process Reengineering and University Organisation: a Normative Approach from the Spanish Case, "Journal of Higher Education Policy and Management" 2001, No. 1.
- A.K. Sommerville, Changing Culture, "Quality Assurance in Education" 1996, No. 1.
- J. Rowley, Is Higher Education Ready for Knowledge Management?, "International Journal of Educational Management" 2000, No. 7.
- M. Baba, Т. Kamibeppu, K. Shimada, What Universities Can Learn from Corporations about Quality Control of Students. A Proposal from Japanese Perspective, "Total Quality Management" 2001, No. 2.
- K.K. Gopal, M.B.T. Abdul, Total Quality Management in UK Higher Education, "Total Quality Management" 1999, No. 1.
- E. McAleer, M. McHugh, University Departments as Professional Firms, "International Journal of Educational Management" 1994, No. 1.
- K.H. Мok, The Cost of Managerialism: The Implications for the 'McDonaldisation' of Higher Education in Hong Kong, "Journal of Higher Education Policy and Management" 1999, No. 1.
- P. Gibbs, Higher Education as a Market: a Problem or Solution?, "Studies in Higher Education" 2001, No. 1.
- J. Porter, R.R. Rehder, H.J. Muller, The Invasion of the Mind Snatchers: The Business of Business Education, "Selections" 1997, No. 2.
- Universities: Towers of Babble, "The Economist", 25.12.1994-07.01.1995.
- G. Patterson, The Applicability of Institutional Goals to the University Organisation, "Journal of Higher Education Policy and Management" 2001, No. 2.
- J. Sadlak, Globalization versus the Universal Role of the University, "Higher Education in Europe" 2000, No. 2.
- Światowa deklaracja UNESCO: Szkolnictwo wyższe w XXI wieku: od wizji do działania, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" 1999, nr 14.
- E. Chmielecka, Jakość na świecie, "Forum Akademickie" 2001, nr 7/8, www.forumakad.pl//archiwum/2001/07-08/artykuly/12-jakosc_na_swiecie.htm.
- M.S. Neustadt, Is Marketing Good for Higher Education?, "The Journal of College Admission" 1994, Winter.
- A.R. Krachenberg, Bringing the Concept of Marketing to Higher Education, "Journal of Higher Education" 1972, May.
- P.S. Hugstadt, The Marketing Concept in Higher Education: A Caveat, "Liberal Education" 1975, May.
- G. Filip, Autonomia pod presją, "Forum Akademickie" 2001, nr 6, www.forumakad.pl/archiwum/2001/06/artykuly/16-polemiki.htm
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171574364