PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 6 tom 1 | 416--425
Tytuł artykułu

Humanizing Globalization trough CSR Initiatives

Autorzy
Warianty tytułu
Humanizowanie przedsiębiorstw za pomocą SOB
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem artykułu jest zaprezentowanie działań podejmowanych przez największe hiszpańskie i tureckie przedsiębiorstwa w obszarze Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (SOB) oraz wykazanie, że przez ich szerokie oddziaływanie na sferę społeczną, środowiskową i ekonomiczną łagodzą one niepożądane skutki globalizacji przyczyniając się tym samym do zmiany jej obrazu z negatywnego na bardziej pozytywny. Wyniki badan wskazują na szerokie spektrum działań na rzecz SOB badanych przedsiębiorstw, co dowodzi potrzeby takich inicjatyw w każdym badanym obszarze. Zastosowana metoda badania to przegląd literatury na temat SOB oraz analiza zawartości stron internetowych wybranych przedsiębiorstw. Artykuł ma charakter teoretyczno-badawczy. (abstrakt oryginalny)
EN
The article is devoted to the issue of globalisation and CSR initiatives. The thesis settled in it assumes that the actions in the area of CSR are the way of neutralising the negative effects of globalisation in the social, environmental and economic areas. They contribute to humanisation of the everyday organisational practice. The article aims to examine in which areas companies undertake such activities and to what extent they inform about them on their websites. In order to verify the thesis, the website content analysis method of the top 10 Spanish and Turkish corporations was applied. It was presupposed that enterprises operating in the global economy communicate their CSR activities on global networks (on websites) and that these enterprises, regardless of their headquarters, have a global impact. The Spanish and Turkish enterprises were randomly selected for research. The results show that the biggest businesses take initiatives in each of the CSR areas and employ their websites to convey their social responsibility images to the stakeholders. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
416--425
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Lubelska
Bibliografia
  • Bjerregaard T., Lauring J. (2013), Managing contradictions of corporate social responsibility: the sustainability of diversity in a frontrunner firm, "Business Ethics: A European Review".
  • Esrock S. L., Leichty G. B. (1998), Social Responsibility and Corporate Web Pages: Self-Presentation or Agenda -Setting?, "Public Relations Review", No. 24.
  • Handelman, J., Arnold S. (1999), The role of marketing actions with a social dimension: appeals to the institutional environment, "Journal of Marketing", No. 63.
  • Hooghiemstra R. (2000), Corporate Communication and Impression Management-New Perspectives Why Companies Engage in Corporate Social Reporting, "Journal of Business Ethics", No. 27.
  • Janeczek U., Janeczek Z. (2014), Koncepcja społecznej odpowiedzialności a proces internacjonalizacji globalizacji, (w:) Kapias M. (red.), Społeczna odpowiedzialność w przestrzeni publicznej. Strategie i społeczne znaczenie, Wydawnictwo Naukowe "Śląsk" Sp. z o. o., Katowice.
  • Kolbe R. H., Burnett M. S. (1991), Content analysis research: an examination of applications with directives for improving research reliability and objectivity, "Journal of Consumer Research", No. 18.
  • Lindgreen A., Vanhamme J., Maon F., Mardon, R. (2018), Communicating Corporate Social Responsibility in the Digital Era, Routlege, Abingdon.
  • Maignan I., Ferrell, O. C., Hult, G. T. M. (1999), Corporate citizenship: cultural antecedents andbusiness benefits, "Journal of the Academy of Marketing Science", No. 27.
  • Mazur B. (2015), Corporate Social Responsibility in Poland: Businesses' Self-Presentations, "Procedía - Social and Behavioral Sciences", No. 213.
  • Mojsiewicz Cz. (2003), Rozwój procesów o charakterze globalnym, (w:) Haliżak E., Kuźniar R. (red.), Prawo, instytucje i polityka w procesie globalizacji, Księga jubileuszowa dedykowana prof. J. Symonidesowi, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • Mostyn B. (1985), The Content Analysis of Qualitative Research Data: A Dynamic Approach, (in:) Brenner M., Brown J., Canter D. (Eds.), The Research Interview, Uses and Approaches, Academic Press, London.
  • Nakonieczna J. (2005), Inny świat jest możliwy - porządek międzynarodowy w myśli krytyków globalizacji, (w:) Kuźniar R. (red.), Porządek międzynarodowy u progu XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Nakonieczna J. (2008), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Difin, Warszawa.
  • Sarkar S., Searcy C. (2016), Zeitgeist or chameleon? A quantitative analysis of CSR definotions, "Journal of Cleaner Production", No. 135.
  • Sekaran U., Bougie J. R. G. (2009), Research Methods for Business: ASkill Building Approach, 5th ed., John Wiley and Sons Inc., Hoboken.
  • Sen S., Bhattacharya C. B. (2001), Does Doing Good Always Lead to Doing Better? Consumer Reactions to Corporate Social Responsibility, "Journal of Marketing Research", No. 38.
  • Silverman D. (1993), Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction, Sage, London.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171574630

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.