PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 13 | z. 8 Firmy rodzinne - współczesne wyzwania przedsiębiorczości rodzinnej. Determinanty rozwoju | 121--135
Tytuł artykułu

Znaczenie sieci MŚP dla konkurencyjności przedsiębiorstw rodzinnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Importance of Networks of SMEs for the Competitiveness of Family Businesses
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Małe i średnie przedsiębiorstwa rodzinne, działając indywidualnie, mogą tylko w wybranych dziedzinach skutecznie konkurować z dużymi koncernami. Jednak przeważnie zmagania konkurencyjne małego przedsiębiorcy z dużym przypominają walkę z wiatrakami. Skutecznym rozwiązaniem wydaje się koncentracja przedsiębiorstw rodzinnych z sektora MŚP w klastry lub sieci przedsiębiorstw. Ten rodzaj współpracy może przynieść wymierne korzyści w postaci wzrostu konkurencyjności i innowacyjności oraz korzyści skali ekonomicznej i efektu synergii. (fragment tekstu)
EN
In the article there have been presented the supporting factors as well as the barriers of clusters development and the network of companies, parallel with showing the profits resulting from the incorporation of small and medium sized companies. Companies being in the MSE sector including family businesses constitute a key link of the market economy and according to their distinctive features they require unique solutions in order to effectively compete with foreign concerns on the domestic market. Establishing the network of companies clustering around the companies of the MSE sector is feasible and optimal solution in order to achieve a set of benefits, the result of synergy, an increase in the competitiveness and innovation as well as a decrease in expenses and a rise in sale. Creating this type of the company's structures is of benefit to customers, for example in a form of more lucid offer and the professional service. One of required conditions of the increase of competitiveness of small and medium sized companies is the development and cooperation within the clusters as well as the MSE sector. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Koszalińska
Bibliografia
  • Adamska M. (2008), Modele polityki wynagradzania w przedsiębiorstwach rodzinnych, [w:] M. Pluta-Olearnik (red.), Zeszyty Naukowe. Przedsiębiorstwo - Konkurencja - Gospodarka, Wyższa Szkoła Handlowa, Wrocław, nr 2.
  • Banasiak A. (2011), Bariera finansowa na tle barier rozwoju przedsiębiorstw sektora MSP, [w:] A. Jackiewicz (red.), Przedsiębiorczość i Zarządzanie. Finanse i rachunkowość w zarządzaniu współczesnym przedsiębiorstwem - Teoria i praktyka, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Brodnica, t. 12, nr 13.
  • Dzierżanowski M., Rybacka M., Szultka S. (2011), Rola klastrów w budowaniu gospodarki opartej na wiedzy, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową oraz ICG, Gdańsk - Szczecin.
  • Górzyński M., Pander W., Koć P. (2006), Tworzenie związków kooperacyjnych między MSP oraz MSP i instytucjami otoczenia biznesu, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • Hoen A. (2001), Clusters: Determinants and Effects, CPB, Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis, Den Haag.
  • Krupa K.W. (2009), Sieci biznesowe i innowacyjność MSP, [w:] Z. Zioło, T. Rachwał (red.), Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG. Problemy kształtowania się przestrzennych struktur przemysłowych i ich otoczenia, Instytut Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Warszawa - Kraków, nr 14.
  • Książek E., Pruvot J.M. (red.) (2011), Budowa sieci współpracy i partnerstwa dla komercjalizacji wiedzy i technologii, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, ss. 13-14.
  • Kuniewicz K. (2011), 50 najbardziej dynamicznych małych i średnich przedsiębiorstw, "Home& Market", nr 11.
  • Marek S. (red.) (1998), Podstawy ekonomiki przedsiębiorstw, Wydawnictwo Walkowska, Szczecin.
  • Michalski E. (2008), Zarządzanie. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin.
  • Michałek W. (2011), Największe bariery, na jakie napotykają przedsiębiorcy w prowadzeniu firmy, "Home&Market", nr 11.
  • Porter M.E. (2001), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.
  • Rosenfeld S. (2002), Creating Smart Systems a Guide to Cluster Strategies in Less Favoured Regions, Brussels.
  • Smater M. (2008), Metodyka tworzenia dynamicznych, rozproszonych sieci przedsiębiorstw. Przegląd wybranych rozwiązań na podstawie cząstkowych wyników międzynarodowego projektu E-Mult, "Pomiary. Automatyka. Robotyka", nr 12.
  • Wolański R. (2008), Czynniki wpływające na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw na tle dużych firm, [w:] E. Okoń-Horodyńska, A. Zachorowska-Mazurkiewicz (red.), Tendencje innowacyjnego rozwoju polskich przedsiębiorstw, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171574792

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.