PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 2 | 3932--3940
Tytuł artykułu

Ocena stanu technicznego hamulcowego układu przeciwblokującego ABS

Warianty tytułu
Technical State Assessment ABS Anti-Lock Braking System
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono problematykę diagnozowania hamulcowego układu przeciwblokującego ABS,jako systemu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo czynne w pojazdach samochodowych. Stosowane powszechnie metody diagnostyczne, zwłaszcza podczas badań okresowych w stacji kontroli pojazdów, ograniczają się do pomiaru siły hamowania. Jednak układ ten z uwagi na swoją złożoność wymaga podejścia kompleksowego, zarówno podczas badania elementów elektroniki,jak elementów mechanicznych czy hydraulicznych.W opracowaniu przedstawiono metodę pomiaru drogi hamowania oraz wskaźnika skuteczności hamowania układu hamulcowego z ABS. Zarejestrowane dane porównano z wytycznymi Unii Europejskiej (tj.Regulamin nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych).(abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the problem of diagnosing ABS anti-lock braking system, as a system responsible for active safety in vehicles. Commonly used diagnostic methods, especially during the periodic inspection of vehicle inspection stations are limited to measuring the braking force. However, this system because of its complexity requires a comprehensive approach, both during the test electronic components, such as mechanical and hydraulic components. This paper presents a method for measuring the braking distance and the braking rate of the braking system with ABS. The recorded data were compared with the guidelines of the European Union (Regulation No 13 of the European Economic Commission of the United Nations).(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
3932--3940
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
autor
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
autor
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
Bibliografia
  • 1.ARCZYŃSKI S.: Mechanika ruchu samochodu. WNT Warszawa 1994
  • 2.GABRYELEWICZ M.: Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych. Tom 2. Układ hamulcowy i kierowniczy, zawieszenie oraz nadwozie. WKŁ, Warszawa 2011.
  • 3.GAJEK A.: Stanowiskowa metoda diagnozowania układów przeciwblokujących samochodów osobowych, DIAGNOSTYKA, 2004, Vol.30, T.1, str. 175-178.
  • 4.GAJEK A.: System diagnostyki pokładowej układów hamulcowych pojazdów samochodowych, DIAGNOSTYKA, 2008 Vol.45, str. 165-170.
  • 5.GÓRSKI K.: Laboratorium komputerowego wspomagania diagnostyki pojazdów. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2010.
  • 6.PROCHOWSKI L., UNARSKI J., WACH W., WICHER J.: Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych. WKŁ, Warszawa, 2008.
  • 7.PRACA ZBIORWA: Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Informator techniczny BOSCH, AUTO, Warszawa, 2000.
  • 8.REŃSKI A.: Bezpieczeństwo czynne samochodu. Zawieszenie oraz układy hamulcowe i kierownicze. OFICYNA WYDAWNICZA POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ, Warszawa, 2011.
  • 9.ŻÓŁTOWSKI B., TYLICKI H.: Terra -Technologia eksploatacji wybranych układów pojazdów., PWSZ im. St. Staszica w Pile, Piła, 2005.
  • 10.Regulamin nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w zakresie hamowania
  • 11.http://www.edukator.republika.pl/kierowanie_samochodem2.html
  • 12.http://www.autokult.pl
  • 13.www.zpid.utp.edu.pl
  • 14.www.e-autonaprawa.pl
  • 15.Polskiej Normie PN 88/S 47000
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171574980

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.