Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Sport and Recreation Services as a Factor Improving Tourist Destination Competitieness Świeradów-Zdrój SPA Resort Example
Języki publikacji
Abstrakty
Współczesny rynek turystyczny charakteryzuje systematycznie nasilająca się konkurencja. Konkurowanie jest zjawiskiem oczywistym i dotyczy nie tylko sektora przedsiębiorstw oferujących dobra i usługi turystyczne, ale również krajów, regionów i miejscowości turystycznych, czyli tzw. obszarów recepcji turystycznej. Należy także pamiętać, iż rynek ten ma charakter rynku konsumenta, w przypadku którego istniejąca nadwyżka podaży nad popytem stawia nabywcę w uprzywilejowanej pozycji. Sukces danego obszaru czy przedsiębiorstwa turystycznego niemalże całkowicie determinowany jest swobodą decyzji turysty, który dokonuje wyboru spośród wielu możliwych alternatyw na podstawie przede wszystkim porównywania cech oferowanych mu produktów turystycznych. W praktyce oznacza to konieczność zwiększania zdolności konkurencyjnych podmiotów gospodarki turystycznej i miejsc recepcji, a jednym ze sposobów bycia bardziej konkurencyjnym od innych oferentów jest rozwój i wyróżnianie produktu oraz coraz lepsze dostosowanie jego atrybutów do potrzeb i oczekiwań odbiorców. W niniejszym opracowaniu skupiono uwagę na konkurencyjności w turystyce na poziomie mezoekonomicznym, czyli obszaru recepcji turystycznej. Celem artykułu jest przedstawienie kierunków rozwoju produktu turystycznego, których realizacja powinna przynieść poprawę konkurencyjności miejsca recepcji turystycznej, na przykładzie gminy uzdrowiskowej Świeradów-Zdrój. Opracowanie ma zatem charakter studium przypadku. (fragment tekstu)
At today's tourism market competing is perfectly obvions. Apart from tourism enterprises, countries, regions and cities, called tourist destinations compete also. The article focuses on the competitiveness in tourism on the meso-economic level, i.e. A spa resort. The objective of article is to present the directions of tourist product development, whose implementation should contribute to improving the compretitiveness of Świeradów-Zdrój as a tourism destination. The hereby paper constitutes a case study. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
25--42
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
- Bielawska I.B., Podstawy turystyki i rekreacji w ekosystemach, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok 2001.
- Dziedzic E., Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego, Monografie i Opracowania nr 442, SGH Warszawa 1998.
- Jaremen D.E., Jakość produktu turystycznego regionu, w: Turystyka w strategii rozwoju miast i gmin Ziemi Kłodzkiej, red. L. Koćwin, Wyższa Szkoła Zarządzania "Edukacja", Wrocław 2004.
- Jędrzejczyk I., Jakość jako czynnik budowy przewagi konkurencyjnej na rynku turystycznym, w: Kierunki rozwoju badań naukowych w turystyce, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
- Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, albo jak organizować poznawanie świata?, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2002.
- Kompendium wiedzy o konkurencyjności, red. M. Gorynia, E. Łaźniewska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
- Mała Encyklopedia Sportu, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa 1987.
- Nawrocka E., Konkurencyjność obszaru na rynku turystycznym w dobie globalizacji, w: Gospodarka turystyczna w regionie. Wybrane zagadnienia jej funkcjonowania, red. A. Rapacz, Jaremen Press, Jelenia Góra 2007.
- Przybyciński T., Konkurencja i ład rynkowy - przyczynek do teorii i polityki konkurencji, Wydawnictwo SGH, Warszawa, 2005.
- Rapacz A., Gryszel P., D.E. Jaremen, Potencjał turystyczny uzdrowiska Świeradów-Zdrój, w: Potencjał turystyczny. Zagadnienia przestrzenne, red. B. Meyer, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 590, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010.
- Ritchie J.R.B., Crouch G.I., The competitive destination: a sustainable perspective, "Tourism Management", 2000, nr 1, s. 17.
- Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 2005.
- Sznajder A., Marketing sportu, PWE, Warszawa 2008.
- Winiarski B., Konkurencyjność: kryterium wyboru, czy kierunek strategii i cel pośredni polityki regionalnej, w: Konkurencyjność regionów, red. M. Klamut, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1999.
- Zawistowska H., Rola Unii Europejskiej w poprawie jakości produktów turystycznych, w: Kierunki rozwoju badań naukowych w turystyce, red. G. Gołembski, PWN, Warszawa 2003.
- Żemła M., Wartość dla klienta w procesie kształtowania konkurencyjności obszaru recepcji turystycznej, GWSH, Katowice 2010.
- Żemła M., Wizerunek jako istotny czynnik konkurencyjności obszarów recepcji turystycznej, w: Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, red. G. Gołembski, Wydawnictwo AE, Poznań 2008.
- www.stat.gov.pl/bdl
- www.swieradowzdroj.pl
- www.uzdrowisko-swieradow.ng.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171575354