PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 42 | nr 2 Numer specjalny. Teoria i praktyka przedsiębiorczości - aktualne trendy i przyszłe kierunki | 101--114
Tytuł artykułu

Entrepreneurial Opportunity Scanning in the Digital Age

Warianty tytułu
Badanie możliwości przedsiębiorczych ery cyfrowej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W niniejszym artykule skupiamy się na prześledzeniu części procesu przedsiębiorczego oraz na zbadaniu, czy przedsiębiorcy zorientowani na technologie cyfrowe różnią się od tych, którzy nie są cyfrowo ukierunkowani. Analizie podlegały sposoby poszukiwania informacji i ich wykorzystanie, umiejętności i doświadczenia oraz motywacja. W tym celu przeprowadziliśmy 52 częściowo ustrukturyzowane wywiady w nowych greckich przedsiębiorstwach, wyłonionych równomiernie z grup o przeciwnym podejściu do wykorzystywania technologii. Wyniki wskazują, że chociaż istnieją znaczne różnice w zakresie wyszukiwania i wykorzystania informacji, zarówno przedsiębiorcy ukierunkowani na technologię, jak i ci niechętnie ją stosujący mają podobne umiejętności i doświadczenia oraz odpowiednią motywację do badania i wykorzystywania możliwości. Wierzymy, że należy przeprowadzić dalsze badania dotyczące procesu przedsiębiorczego, aby zbadać wpływ technologii cyfrowych i stworzyć fundament dla czynników, które mogą zapewnić sukces w tworzeniu nowych przedsięwzięć z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. (abstrakt oryginalny)
EN
In this paper we focus on the opportunity scanning part of the entrepreneurial process and examine whether digitally oriented entrepreneurs vary in terms of information seeking and utilization, skills and experience and motivation compared to non-digitally oriented ones. In order to do so we conducted 52 semi-structured interviews in new business ventures from Greece, equally divided between the two groups mentioned above. The results indicate that although there are significant differences in terms of information seeking and utilization, entrepreneurs of both kinds pose similar skills and experience and have relevant motivation regarding the opportunity scanning process. To this end we believe that further research should be done regarding the entrepreneurial process to examine the impact of digital technologies and set the foundation to factors that can improve the success of new venture creation through utilization of digital tools. (original abstract)
Twórcy
  • University of Macedonia, Thessaloniki, Greece
Bibliografia
  • Allinson, C. W., Chell, E., Hayes, J. (2000). Intuition and entrepreneurial behaviour. European Journal of Work and Organizational Psychology, 9 (1), 31-43.
  • Bygrave, W. D., Hofer, C. W. (1992). Theorizing about entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 16 (2), 13-22.
  • Campbell, C. A. (1992). A decision theory model for entrepreneurial acts. Entrepreneurship Theory and Practice, 17 (1), 21-27.
  • Davidsson, P., Honig, B. (2003). The role of social and human capital among nascent entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 18 (3), 301-331.
  • Eckhardt, J. T., Shane, S. A. (2003). Opportunities and entrepreneurship. Journal of Management, 29 (3), 333-349.
  • Elfving, J., Brännback, M., Carsrud, A. (2009). Toward a contextual model of entrepreneurial intentions. In: A. L. Carsrud, M. Brännback (eds.). Understanding the entrepreneurial mind. New York: Springer Verlag. ISBN 9781441904423.
  • Evans, D. S., Hagiu, A., Schmalensee, R. (2006). Invisible engines: How software platforms drive innovation and transform industries. Cambridge, MA: MIT Press. ISBN 9780262050852.
  • Gaglio, C. M., Katz, J. A. (2001). The psychological basis of opportunity identification: Entrepreneurial alertness. Small Business Economics, 16 (2), 95-111.
  • Gimeno, J., Folta, T. B., Cooper, A. C., Woo, C. Y. (1997). Survival of the fittest? Entrepreneurial human capital and the persistence of underperforming firms. Administrative Science Quarterly, 42 (4), 750.
  • Hisrich, R. D., Peters, M. P., Shepherd, D. A. (2005). Entrepreneurship. Boston, MA and London: McGraw- -Hill/Irwin. ISBN 0072971851.
  • Hull, C. E., Hung, Y. T. C., Hair, N., Perotti, V., DeMartino, R. (2007). Taking advantage of digital opportunities: A typology of digital entrepreneurship. International Journal of Networking and Virtual Organisations, 4 (3), 290.
  • Kaish, S., Gilad, B. (1991). Characteristics of opportunities search of entrepreneurs versus executives: Sources, interests, general alertness. Journal of Business Venturing, 6 (1), 45-61.
  • Keh, H. T., Der Foo, M., Lim, B. C. (2002). Opportunity evaluation under risky conditions: The cognitive processes of entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, 27 (2), 125-148.
  • Kirzner, I. M. (1973). Competition and entrepreneurship [online, accessed: 2019-04-03]. Retrieved from: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1496174.
  • Kirzner, I. M. (1999). Creativity and/ or alertness: A reconsideration of the Schumpeterian entrepreneur. The Review of Austrian Economics, 11 (1/2), 5-17.
  • Kvale, S. (1996). InterViews: An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks and London: Sage Publications. ISBN 080395820X.
  • Matlay, H., Westhead, P. (2007). Innovation and collaboration in virtual teams of e-entrepreneurs. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 8 (1), 29-36.
  • Mitchell, R. K., Busenitz, L. W., Bird, B., Marie Gaglio, C., McMullen, J. S., Morse, E. A., Smith, J. B. (2007). The central question in entrepreneurial cognition research 2007. Entrepreneurship Theory and Practice, 31 (1), 1-27.
  • Nuttin, J. (1984). Motivation, planning, and action: A relational theory of behavior dynamics. Leuven and Hillsdale, NY: Leuven University Press and Lawrence Erlbaum Associates. ISBN 0898593328; 9061861543.
  • Nylén, D., Holmström, J. (2015). Digital innovation strategy: A framework for diagnosing and improving digital product and service innovation. Business Horizons, 58 (1), 57-67.
  • Pervin, L. A. (2003). The science of personality. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0195159713.
  • Shalley, C. E. (1995). Effects of coaction, expected evaluation, and goal setting on creativity and productivity. Academy of Management Journal, 38 (2), 483-503.
  • Shane, S. (2000). Prior knowledge and the discovery of entrepreneurial opportunities. Organization Science, 11 (4), 448-469.
  • Shane, S. (2003). A general theory of entrepreneurship: The individual-opportunity nexus. Cheltenham: E. Elgar. ISBN 1843763826.
  • Shane, S., Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25 (1), 217-226
  • Shepherd, D. A., Douglas, E. J. (1999). Attracting equity investors: Positioning, preparing, and presenting the business plan. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. ISBN 0761914773.
  • Tang, J., Kacmar, K. M. M., Busenitz, L. (2012). Entrepreneurial alertness in the pursuit of new opportunities. Journal of Business Venturing, 27 (1), 77-94.
  • Tripsas, M. (2008). Customer preference discontinuities: A trigger for radical technological change. Managerial and Decision Economics, 29 (2-3), 79-97.
  • Urban, G. L., von Hippel, E. (1988). Lead user analyses for the development of new industrial products. Management Science, 34 (5), 569-582.
  • Walker, E., Webster, B. (2006). Management competencies of women business owners. The International Entrepreneurship and Management Journal, 2 (4), 495-508.
  • Warren, C. A. B. (2002). Qualitative Interviewing. In: Handbook of interview research. ISBN 9780761919513.
  • Yoo, Y., Boland, R. J., Lyytinen, K., Majchrzak, A. (2012). Organizing for innovation in the digitized world. Organization Science, 23 (5), 1398-1408.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171575540

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.