PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | Kulturowe uwarunkowania zarządzania i komunikowania w organizacjach publicznych | 122--132
Tytuł artykułu

Przemysł filmowy w Polsce i jego wpływ na gospodarkę

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przemysł filmowy jest bardzo szczególnie traktowany zarówno z perspektywy regionu, kraju, jak i UE. Ta priorytetowość uwidacznia się głównie w sposobie dystrybuowania finansowych środków pomocowych przeznaczonych na kulturę i przemysły kultury. Unia Europejska wyróżniła sektor audiowizualny, tworząc dla niego osobny komponent Media w programie Kreatywna Europa. Na poziomie kraju powołany został Państwowy Instytut Sztuki Filmowej, który dysponuje budżetem na wspieranie polskiej kinematografii. Regiony natomiast starają się wpierać przemysł poprzez tworzenie finansowych i pozafinansowych zachęt dla lokalnych produkcji, w tym regionalnych funduszy filmowych. Zarówno na poziomie regionalnym, krajowym, jak i ponadnarodowym produkcja fil-mowa, a szerzej przemysł filmowy, jest postrzegany jako istotny na tle innych przemysłów kultury. Ważne jest zatem zidentyfikowanie, dlaczego ten przemysł jest ważny i w jaki sposób oddziałuje na rozwój kraju i regionu. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Adamczak M. (2016), Instytucja festiwalu filmowego w ekonomii kina, Panoptikum, Uniwersytet Gdański, Gdańsk.
  • Baran J., Lewandowski P. (2017), Znaczenie gospodarcze sektora kultury w Polsce w latach 2008-2015, Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa.
  • Buczkowska K. (2008), Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny, Akademia Wy-chowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, Poznań.
  • Economic Contribution of the UK Film Industry (2007), Oxford Economics.
  • Głowacki J., Hausner J., Jakóbik K., Markiel K., Mituś A., Żabiński M. (2009), Finan-sowanie kultury i zarządzanie instytucjami kultury, MKiDN, Warszawa.
  • Ilczuk D. (2012), Ekonomika kultury, PWN, Warszawa.
  • Jaciow M., Gałuszka J., Wolny R., Kucia M., Kaczmarzyk J., Dąbrowski P., Kędzior Z. (2011), Raport Rynek audiowizualny w Polsce - diagnoza i perspektywy rozwoju (dla subrynku kinematografii), Fundacja Edukacja Bez Granic z siedzibą w Kato-wicach, Katowice.
  • Kasprzak R. (2013), Przemysły kreatywne w Polsce - uwarunkowania i perspektywy, Kamon Consulting, Warszawa.
  • Konieczna E. (2014), Festiwale i przeglądy filmowe jako cel turystyki kulturowej, "Turystyka Kulturowa", vol. 10.
  • Majewska B. (2017), Analiza interesariuszy polskiego rynku filmowego, "Zeszyty Nau-kowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie", nr 25, t. 1, s. 140-155.
  • Orankiewicz A., Majer A. (2018), Trends in Film Industry Development in Poland, "Humanities and Social Sciences" (2300-5327), vol. XXIII, nr 25/4, s. 263-276.
  • Stasiak A. (2009), Współczesne formy turystyki kulturowej [w:] K. Buczkowska (red.), Turystyka literacka i filmowa, AWF, Poznań.
  • Szpara K., Musz R. (2016), Turystyka filmowa w Sandomierzu, "Prace Geograficzne", z. 145, s. 31-45.
  • Zabłocki M. (2013), Organizacja produkcji filmu fabularnego w Polsce, Wojciech Marzec, Warszawa.
  • Zajicek E. (2009), Poza ekranem, Montevideo, Warszawa.
  • Rozporządzenie Ministra Kultury z dn. 27 października 2005 r. w sprawie udzielania przez Polski Instytut Sztuki Filmowej dofinansowania przedsięwzięć z zakresu ki-nematografii, Dz.U. 2005 nr 219 poz. 1870 z późn. zm.
  • Ustawa o kinematografii z dnia 30 czerwca 2005 r., Dz.U. 2005 nr 132 poz. 1111, z późn. zm.
  • Finanse kultury w latach 2007-2015 (2016), Studia i analizy statystyczne, Kraków https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/kultura/finanse-kultu ry-w-latach-2007-2015,7,1.html (dostęp: 15.05.2018).
  • GUS (2016), Działalność kin w 2016 r., https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/kultura/dzialalnosc-kin-w-2016-r-,11,1.html (dostęp: 15.05.2018).
  • GUS (2017a), Kultura w 2016 r., https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turys tyka-sport/kultura/kultura-w-2016-roku,2,14.html (dostęp: 15.05.2018).
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171575582

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.