PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | vol. 28/2, 4/2018 | 541--548
Tytuł artykułu

Human Capital as a Essentials Element of Intellectual Capital

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
On the basis of literature, the author presents the essence of human capital as a key component of intellectual capital and strategic resource of the organization. The paper demonstrates the role of human capital that it plays in today's turbulent reality. The first part presents the concept of human capital, with various shots and the characteristics of its components. In the second part focuses on the essence of human capital and actions needed for its development. The purpose of this paper is to characterize the concept of human capital, to indicate its role in relation to intellectual capital, and an attempt to answer the question, what actions can be taken to improve it. The research paper is of demonstration character and it uses a critical analysis of the national and foreign literature on the subject. The paper uses monographs, collective papers, websites, articles and reports. A critical analysis of literary shows that human capital is the foundation of competitive advantage organizations, and investments in its improvement are necessary.(author's abstract)
Rocznik
Strony
541--548
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Brooking, A. (1999). Corporate Memory. Strategies for Knowledge Memory. London: International Thomson Business Press.
  • Domański, S.R. (1993). Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy. Warszawa: PWN.
  • Edvinsson, L., Malone, M.S. (2001). Kapitał intelektualny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Fitz-Enz, J. (2001). Rentowność inwestycji w kapitał ludzki. Kraków: Wolters Kluwer.
  • Grodzicki, J. (2003). Rola kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarki globalnej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • 2017 Training. Industry report (2017). Retrieved from: https://trainingmag.com/trgmag-article/2017-training-industry-report.
  • Jamka, B. (2011). Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał. Warszawa: Wolters Kluwer business.
  • Kaczmarek, B. (2005). Kapitał intelektualny (wiedza) a kreowanie wizji przedsiębiorstwa. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 7, 319-329
  • Leksykon zarządzania (2004).Warszawa: Difin.
  • Marciniak, S. (2002). Perspektywy kapitału ludzkiego jako czynnika wzrostu gospodarczego Polski. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
  • Petrash, G. (1996). Dow's Journey to a Knowledge Value Management Culture. European Management Journal, 14, 145-162.
  • Rutkowska, A. (2016). Istota kapitału ludzkiego i wybrane metody jego pomiaru. Retrieved from: http://jmf.wzr.pl/pim/2012_1_3_29.pdf.
  • Rybak, M. (2003). Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw. Warszawa: Poltext.
  • Skrzypek, E. (1999). Wpływ zarządzania wiedzą na jakość. Problemy Jakości, 11, 4-9.
  • Tiwana, A. (2003). Przewodnik po zarządzaniu wiedzą. E-biznes i zastosowania CRM. Warszawa: Placet.
  • Turek, K., Worek, B. (2015). Kształcenie po szkole. Na podstawie badań instytucji i firm szkoleniowych, pracodawców i ludności zrealizowanych w 2014 roku w ramach V edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego Edukacja a rynek pracy - tom III. Warszawa: PARP.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171577686

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.