PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 3(43) | 7--20
Tytuł artykułu

The Usefulness of Flash Eurobarometer to Study Changes in Tourists' Preferences

Warianty tytułu
Przydatność Flash Eurobarometru do badania zmian preferencji turystów
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Skuteczne działania przedsiębiorstw turystycznych wymaga m.in. dobrej znajomości preferencji nabywczych klientów. Pomocne w tym zakresie mogą być źródła wtórne np. dostępne raporty badawcze. Celem artykułu jest ocena przydatności wyników badań Flash Eurobarometr do analizy zmian w preferencjach turystycznych Europejczyków, ze szczególnym uwzględnieniem Polaków i Słowaków. Okazuje się, że wspomniane źródło informacji nie jest pozbawione mankamentów. Chodzi przede wszystkim o systematyczne zmiany dokonywane w zakresie przedmiotowym instrumentu pomiarowego, tj. ankiety. Polegają one na wprowadzaniu do ankiety nowych pytań, zmian w pytaniach dotychczasowych oraz wariantach odpowiedzi na pytania. Zmienność ta obniża w sposób istotny możliwość porównania informacji w badanym okresie i ich użyteczność dla przedsiębiorców i przedstawicieli świata nauk(abstrakt oryginalny)
EN
The effective functioning of tourist enterprises requires, among others, good knowledge of their customers' purchasing preferences. Secondary sources, e.g. the available research reports, may turn out helpful in this respect. The purpose of this article is to assess the usefulness of Flash Eurobarometer research results to analyse changes in the European tourists' preferences, with particular emphasis on Poles and Slovaks. As it turns out, the aforementioned source of information is not free from certain deficiencies. It mainly refers to the systematic changes made in terms of the substantive scope of the measuring instrument, i.e. the questionnaire. They consist in introducing new questions to the questionnaire, changes in previous questions and variants of answers to the questions. Such changeability reduces significantly the possibility of comparing information in the studied period and their usefulness for entrepreneurs and representatives of the world of science.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
7--20
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Univerzita Mateja Bela, Banska Bystrica, Slovakia
  • Wrocław University of Economics
  • Wrocław University of Economics
Bibliografia
  • Attitudes of Europeans towards tourism, FL291 (2011). European Commission.
  • Attitudes of Europeans towards tourism, FL370 (2014). European Commission.
  • Attitudes of Europeans towards tourism, FL392 (2015). European Commission.
  • Bazarnik, J., Grabiński, T., Kąciak, E., Mynarski, S., Sagan, A. (1992). Badania marketingowe. Metody i oprogramowane komputerowe. Warszawa-Kraków: Canadian Consortium of Management School - Cracow University of Economics.
  • Cowton, Ch.J. (1998). The Use of Secondary Data in Business Ethics Research. Journal of Business Ethics, 17, 423-434.
  • Daas, P.J.H., Ossen, J.L.S. (2011). Metadata quality evaluation of secondary data sources. International Journal for Quality Research, 2 (5), 23-836.
  • Entretien avec M.Jacques-René Rabier, fondateur de l'Eurobaromètre Mardi (2003). Retrieved from: http://ec.europa.eu/ commfront office/publicopinion/index.cfm/Archive/index.
  • Eurobarometer A-Z. List of surveys on 2018-05-28 (2018). Retrieved from: http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/ index.cfm/Archive/index.
  • Europeans and their Holidays, SP028 (1987). Retrieved from: http://ec.europa.eu/comm frontoffice/publicopinion/index. cfm/Survey/getSurveyDetail/yearFrom/1986/yearTo/2018/search/HOLIDAY/surveyKy/86, pp. III, 1.
  • Europeans on holiday, SP117 (1997). Retrieved from: http://ec.europa.eu/comm frontoffice/publicopinion/index.cfm/ Survey/getSurveyDetail/yearFrom/1974/yearTo/1998/search/HOLIDAY/surveyKy/172, pp. III, 15.
  • Europeans and their views on child sex tourism, SP118 (1998). Retrieved from: http://ec. europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/ index.cfm/Survey/getSurveyDetail/yearFrom/1974/yearTo/2000/search/sex tourism/surveyKy/173, pp. III, 28.
  • Eurostat (2005). Standard quality indicators, Quality in statistics. Luxembourg: Eurostat publication.
  • https://www.gesis.org/eurobarometer-data-service/survey-series/flash-eb/study-overview.
  • Johnston, M.P. (2014). Secondary Data Analysis: A Method of which the Time Has Come. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 3, 619-626.
  • Kowalik. S. (1994). Zachowania konsumenckie - Teoria preferencji - Reklama. Journal of Law, Economics and Sociology, 2 (LVI), 97-111.
  • van Nederpelt, P.W.M., Daas, P.J.H. (2012). 49 factors that influence the quality of secondary data sources. Hague: Statistics Netherlands.
  • Pełka, M., Rybicka, A. (2012). Pomiar i analiza preferencji wyrażonych z wykorzystaniem pakietu conjoint programu R. Statistical Review, 3 (LIX), 302-315.
  • Preferences of Europeans towards tourism, FL414 (2015). European Commission.
  • Preferences of Europeans towards tourism, FL432 (2016). European Commission.
  • Spotlight on European public opinion in 2013. A Eurobarometer Almanac (2014). European Commission, Publishing Office. Retrieved from: http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/Archive/index.
  • Survey on the attitudes of Europeans towards tourism, FL258 (2010). European Commission.
  • Survey on the attitudes of Europeans towards tourism, FL328 (2012). European Commission.
  • Survey on the attitudes of Europeans towards tourism, FL334 (2013). European Commission.
  • Szymańska, A.I. (2012). Preferencje konsumeckie i ich determinanty. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie, 8, 67-86.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171577738

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.