Czasopismo
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
Training in Spatial Economy - Study Programs and the Graduates'Future
Języki publikacji
Abstrakty
Kształcenie na kierunku Gospodarka Przestrzenna w Polsce daje absolwentom, zdaniem twórców i koordynatorów programów studiów na tym kierunku, przygotowanie do pracy w: pracowniach projektowych i biurach planowania przestrzennego, zespołach przygotowujących opracowania i dokumenty planistyczne na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym, jednostkach administracji samorządowej (urzędy miejskie, gminne, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie) i rządowej, instytucjach realizujących zadania z zakresu polityki społecznej, instytucjach zajmujących się gospodarczym i społecznym wymiarem życia publicznego, w agencjach rozwoju, wydziałach opracowujących strategie rozwoju, w agencjach nieruchomości, biurach obrotu nieruchomościami, firmach konsultingowych i doradczych, jednostkach ds. promocji, firmach otoczenia biznesu, wydziałach inwestycji, jednostkach odpowiedzialnych za ochronę środowiska, czy we własnych pracowniach projektowych (po uzyskaniu uprawnień zawodowych). Wydaje się również, że istniejące niezaspokojone wciąż zapotrzebowanie rynku pracy na specjalistów posiadających umiejętności planowania, projektowania i zarządzania jednostką terytorialną dają podstawę ekonomicznej zasadności i konieczności utrzymania kierunku Gospodarka Przestrzenna na polskich uczelniach wyższych. Czy jednak tak jest?(fragment tekstu)
Training in Spatial Economy - Study Programms and the Graduates' Future. The aim of this elaboration is to recognize the main currents (specializations) of training in Spatial Economy at the chosen public and private Polish universities which will allow to show a variety of the profiles whose graduates look for a job. The survey has been conducted among nearly 300 graduates from this faculty and it shows not only the gaps in the current study programms and educational systems but also it reveals the graduates' workplaces, earnings, gained entitlements, organizations performing in spatial economy which they belong to and work for. This work presents the conclusions from the Report of Ministry of Science and Higher Education, Department of Control and Supervision informing about the results of the recruitment for the faculty of Spatial Economy in recent years. The article also presents the results of the research made by Institute of Brain Capital Development of Socrates concerning the demographic changes which will have an influence on higher education in Poland.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
231--258
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
autor
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
- 1. Informacja o wynikach rekrutacji na studia na rok akademicki 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012 w uczelniach nadzorowanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz uczelniach niepublicznych, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Nadzoru i Organizacji Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.
- 2. Kunzmann K. R, 1997, The Future of Planning Education in Europe. AESOP News Summer.
- 3. Lorens P., 2008, Architekt, urbanista, planista, zarządca przestrzeni - różne zawody, różne wymogi w zakresie kształcenia, [w:] Kształcenie urbanistów w Polsce. Rola urbanisty w programowaniu procesów rewitalizacji, E.Cichy-Pazder (red). Poznań.
- 4. Mironowicz I., Zipser T., 2002, Stan nauczania w zakresie gospodarki przestrzennej w Polsce na tle tendencji europejskich. Referat wygłoszony na posiedzeniu plenarnym KPZK PAN, 27 listopada, 2002 w Warszawie.
- 5. Sytuacja demograficzna Polski. Raport 2009-2010, Strzelecki Z. (SGH), Gałązka A. (SGH), Kowalska I (SGH), Kurkiewicz J. (UE w Krakowie), Kuropka I. (UE we Wrocławiu), Nowak L. (GUS), Potrykowska A., (RRL), Sakson B. (SGH), Napierała J. (Ośrodek Badań nad Migracjami UW), Sobczak I. (GWSH w Gdańsku), Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa, 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171578576