Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Celem niniejszego rozdziału jest analiza wybranych plakatów i ulotek z okresu powstań śląskich i plebiscytu jako formy propagandowej komunikacji wizualnej posiadającej specyficzny kod przekazu wizualnego, oparty w przeważającej większości przypadków właśnie na pojęciu tożsamości kulturowej. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
193--210
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Bagiński D., Francuz P., W poszukiwaniu podstaw kodów wizualnych [w:] Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, red. P. Francuz, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007.
- Bauman Z., Ponowoczesne wzory osobowe, "Studia Socjologiczne" 1993, nr 2, s. 7-31.
- Bauman Z., Tożsamość jaka była, jest i po co? [w:] Wokół problemów tożsamości, red. A. Jawłowska, Wydawnictwo LTW, Warszawa 2001.
- Ciesielska M., Komunikacja wizualna w działaniu [w:] Komunikacje w rozmowie, red. M. Wszołek, Wydawnictwo Libron, Wrocław-Kraków 2013, s. 103-121.
- Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
- Goban-Klas T., Komunikowanie i media [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bajer, E. Chudziński, Universitas, Kraków 2000, s. 11-36.
- Firlej-Buzon A., Druki ulotne i okolicznościowe jako źródła do badań dziejów i kultury Dolnego Śląska lat 1945-1956, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2013.
- Kawka M., Komunikacja wizualna a nauka o mediach - współczesność i perspektywy, "Media i Społeczeństwo" 2015, nr 5, s. 13-21.
- Mamzer H., Czy kod wizualny jest językiem? "Ikonosfera" 2006, nr 1, http://www. ikonosfera.umk.pl/start/index.php?id=38 (dostęp: 12.04.2019).
- Miter-Dąbrowska E., Stereotypowy obraz wroga w drukach ulotnych okresu plebiscytu w zbiorach Biblioteki Śląskiej w Katowicach [w:] Tematyka religijna górnośląskich druków ulotnych i okolicznościowych w XIX i XX wieku, red. J. Myszor, Wydawnictwo WueM, Katowice 2018.
- Moriaty S., Abduction and a Theory of Visual Interpretation, "Communication Theory" 1996, Vol. 6, Iss. 2, s. 167-187.
- Obuchowski K., Kody orientacji i struktura procesów emocjonalnych, PWN, Warszawa 1982.
- Pratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
- Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
- Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, PWN, Warszawa-Poznań 1987.
- Socjologia wizualna w praktyce. Plakat jako narzędzie propagandy wojennej, red. T. Ferenc, W. Dymarczyk, P. Chomczyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.
- Szyfer A., Tożsamość kulturowa. Implikacje teoretyczne i metodologiczne, "Studia Etnologiczne i Antropologiczne" 1997, nr 1, s. 159-167.
- Tokarz T., Obraz jako narzędzie propagandy politycznej [w:] Przestrzenie wizualne i akustyczne człowieka. Antropologia audiowizualna jako przedmiot i metoda badań, red. A. Janiak, W. Krzemińska, A. Wojtasik-Tokarz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław 2007.
- Wojtasik L., Psychologia propagandy politycznej, PWN, Warszawa 1986.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171578700