PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 1 (28) | 129--142
Tytuł artykułu

Mikromobilność - wybrane problemy

Warianty tytułu
Micromobility - Selected Issues
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Mikromobilność opiera się na użytkowaniu w rozwiązanich komunikacyjnych niewielkich, lekkich i bezemisyjnych, tzw. osobistych środków transportu umożliwiających pokonywanie krótkich dystansów - najczęściej pierwszego lub ostatniego odcinka zaplanowanej podróży. W artykule przedstawiono niektóre problemy związane z definiowaniem i kategoriami mikromobilności oraz możliwością wykorzystania przez jej urządzenia infrastruktury zwyczajowo i prawnie przeznaczonej dla osób niezmotoryzowanych (pieszych i rowerzystów). W pierwszej części artykułu przytoczono definicje mikromobilności, jej kategorie oraz omówiono urządzenia jednośladowe (jedno- lub dwukołowe), dwuśladowe (dwu- lub czterokołowe) i trzyśladowe (trójkołowce). W kolejnej części dokonano literaturowego przeglądu wybranych badań mikromobilności na świecie oraz omówiono determinanty rozwoju mikromobilności na przykładzie Polski. Artykuł zamyka podsumowanie z dwiema istotnymi konkluzjami. Pierwsza z nich traktuje mikromobilność jako kolejny po elektromobilności ważny nurt w logistyce i transporcie, a z drugiej wynika, że w Polsce urządzenia osobistej mobilności stają się coraz bardziej popularne. Warto zatem poświęcać jej więcej miejsca w nauce, a szczególnie pilnym wyzwaniem staje się problematyka zarządzania mikromobilnością. (abstrakt oryginalny)
EN
Micromobility is based on the use of small, light and emissionfree so-called communication solutions, personal means of transport enabling one to cover short distances - usually the first or last stage of a planned journey. The article presents some problems related to the definition and categories of micromobility and the possibility of use by its devices the infrastructure customarily and legally intended for non-motorised people (pedestrians and cyclists). The first part of the article includes definitions of micromobility and its categories, and discusses single-track (one or two-wheeled), two-track (two-wheeled or four-wheel) and three-track (triple) devices. The next part presents a literature review of selected micromobility studies in the world and discusses the determinants of the development of micromobility using the example of Poland. The article concludes that micromobility is an important trend in logistics and transport after electromobility, and that personal mobility devices in Poland are becoming more and more popular. The issue of micromobility management requires further attention. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
129--142
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Bibliografia
  • Arcimoto EV - hiszpański elektryczny trójkołowiec za 41 tysięcy złotych (2018), https://elektrowoz.pl/auta/arcimoto-ev-hiszpanski-elektryczny-trojkolowiec -za-41-tysiecy-zlotych/ [dostęp: 2.05.2019].
  • Bruneau J-F., Maurice D.P. (2012), A legal status for personal mobility devices, 13-th International Conference on Transport on Mobility for Erderly Dis abled Persons, New Delhi, https://www.researchgate.net/profile/Jean-Francois_ Bruneau [dostęp: 2.05.2019].
  • Dediu H. (2019), The Micromobility Definition, https://micromobility.io/blog/2019/ 2/23/the-micromobility-definition [dostęp: 2.05.2019].
  • Dowling R., Irwin J.D., Faulks I.J., Howitt R. (2015), Use of personal mobility devices for first-and-last mile travel: The MacquarieRyde trial, Proceedings of the 2015 Australasian Road Safety Conference 14-16 October, Gold Coast, Australia, https://acrs.org.au/files/papers/arsc/2015/DowlingR%20071%20Use% 20of%20personal%20mobility%20devices%20for%20first%20and%20 last%20mile%20travel.pdf [dostęp: 2.05.2019].
  • Elektryczna deskorolka (2015), http://lodz.wyborcza.pl/lodz/56,125594,20100794, elektryczna-deskorolka,,2.html [dostęp: 1.05.2019].
  • Elektryczny trójkołowiec. 100 km przejedziemy za maksymalnie 2 zł (2018), https:// www.motofakty.pl/artykul/elektryczny-trojkolowiec-100-km-przejedziemy -za-maksymalnie-2-zl.html [dostęp: 1.05.2019].
  • Giszczak J. (2017), Urządzenia transportu osobistego, http://www.gazeta.policja. pl/997/informacje/141708,Urzadzenia-transportu-osobistego.html [dostęp: 2.05.2019].
  • Global Personal Mobility Devices Market: Key Trends (2014), https://www.transparencymarketresearch. com/personal-mobility-devices-market.html [dostęp: 4.05.2019].
  • GLS testuje elektryczne trójkołowce (2018), https://elektrowoz.pl/transport/gls-testuje- elektryczne-trojkolowce/ [dostęp: 1.05.2019].
  • Gugniewicz J. (2019), Triggo - elektroniczny pojazd przyszłości, który może zrewolucjonizować polskie drogi miejskie (wywiad), https://mamstartup.pl/triggo -elektroniczny-pojazd-przyszlosci-ktory-moze-zrewolucjonizowac-polskie -drogi-miejskie-wywiad [dostęp: 2.06.2019].
  • Hulajnogi elektryczne pojadą z maksymalną prędkością do 25 km/h (2019), https:// businessinsider.com.pl/motoryzacja/hulajnogi-elektryczne-pojada-z-maksymalna- predkoscia-do-25-kmh/9ss38qc [dostęp: 2.06.2019].
  • RaveN (2011), Huler, http://samochodyelektryczne.org/huler.htm [dostęp: 1.05.2019].
  • Jednokołowiec (2019), https://pl.wikipedia.org/wiki/Jednoko%C5%82owiec [dostęp: 2.05.2019].
  • Lime-S, https://www.li.me/electric-scooter [dostęp: 2.05.2019].
  • Litman T., Blair R. (2017), Managing Personal Mobility Devices (PMDs) On Nonmotorized Facilities, http://www.vtpi.org/man_nmt_fac.pdf [dostęp: 2.05.2019].
  • Micromobility in Cities. A history and policy overview (2019), National League of Cities, https://www.nlc.org/sites/default/files/2019-04/CSAR_MicromobilityReport_ FINAL.pdf [dostęp: 2.05.2019].
  • Mikromobilność (b.r.), https://evpoland.pl/Models/Micromobility [dostęp: 2.05.2019].
  • McKeegan N. (2008), No hands, no pedals: the electric self balancing unicycle, https:// newatlas.com/electric-self-balancing-unicycle/10216/ [dostęp: 1.05.2019].
  • Młyńczak A. (2019), Interpelacja nr 28609 w sprawie zmian w przepisach ułatwiających korzystanie z urządzeń transportu osobistego np. hulajnóg elektrycznych, http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/interpelacja.xsp?documentId=3AEAD1DB8B211626C1258378004E6037 [dostęp: 1.05.2019].
  • Myers Point5 EV, czyli kup pół samochodu elektrycznego, a drugą połówkę... zaraz, tutaj nie ma drugiej połówki! (2019), https://elektrowoz.pl/auta/myers-point- 5-ev-czyli-kup-pol-samochodu-elektrycznego-a-druga-polowke-zaraz-tutajnie- ma-drugiej-polowki/ [dostęp: 2.05.2019].
  • Nowe rodzaje pojazdów elektrycznych - czy i kiedy trafią do ustawy? (2019), https:// www.prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/nowe-rodzaje-pojazdow- elektrycznych-czy-i-kiedy-trafia-do-ustawy [dostęp: 1.05.2019].
  • Philpott M. (2013), D1.1 Literature review of the older adults' mobility needs and services for mobility, Edition v 1.1, The Happy Walker Consortium, http:// deliverables.aal-europe.eu/call-4/happy-walker/hw_d1-1_v1.1/at_download/ file [dostęp: 8.05.2019].
  • Pilarczyk P. (2015), Goclever City Board, czyli najtańszy w Polsce odpowiednik YESdzika, https://technologie.onet.pl/goclever-city-board-czyli-najtanszy-w -polsce-odpowiednik-yesdzika/hprfzb7 [dostęp: 2.05.2019]. Podział longboardów (2019), https://www.longboardy.pl/Podzial-longboardow-ccms -pol-102.html [dostęp: 2.05.2019].
  • Polski Samochód Elektryczny? A może połączyć siły z EU-LIVE i zrobić elektryczno- spalinowego trójkołowca (2017), https://elektrowoz.pl/auta/polski-samochod- elektryczny-a-moze-polaczyc-sily-z-eu-live-i-zrobic-elektryczno-spalinowego- trojkolowca-foto/ [dostęp: 2.05.2019].
  • Renault TWIZY - wymiary (b.r.), https://www.renault.pl/samochody/samochody-nowe/ twizy/wymiary.html [dostęp: 2.05.2019].
  • Segway HT (2019), https://pl.wikipedia.org/wiki/Segway_HT [dostep: 2.05.2019]. Solowheel Classic (b.r.), http://www.solowheel.pro/classic/ [dostęp: 2.05.2019].
  • Solowheel Xtreme (b.r.), http://www.solowheel.pro/xtreme/ [dostęp: 2.05.2019].
  • Shaheen S.A., Rodie C.J. (2008), Low-Speed Modes Linked to Transit Planning Project, Institute of Transportation Studies, UC Davis, https://cloudfront.escholarship. org/dist/prd/content/qt6dv0v3qg/qt6dv0v3qg.pdf?t=l3i5ma&v=lg [dostęp: 2.05.2019].
  • Shin G.W., Lee K-J., Park D. (2018), Personal Mobility Device and User Experience: A State-of-the-art Literature Review, https://journals.sagepub.com/ doi/10.1177/1541931218621305 [dostęp: 1.05.2019].
  • Stanisławski P. (2008), Gladiator schodów i krawężników, http://www.niepelnosprawni. pl/ledge/x/26649 [dostęp: 1.05.2019].
  • Teslaboard City Cruiser (b.r.), https://www.longboardy.pl/product-pol-8582- Teslaboards-City-Cruiser.html [dostęp: 2.05.2019].
  • § 15 Szerokość pasów ruchu (2019), https://www.arslege.pl/szerokosc-pasow-ruchu/ k360/a37708/ [dostęp: 1.05.2019].
  • Urządzenia transportu osobistego. Czekaliśmy na odpowiedź resortu i jest (2019), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/urzadzenia- transportu-osobistego-czekalismy-na-odpowiedz-resortu [dostęp: 2.05.2019].
  • W sprawie definicji "urządzenia transportu osobistego" (2019), https://www.prawodrogowe. pl/informacje/kronika-legislacyjna/w-sprawie-definicji-urzadzenia- transportu-osobistego
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171580092

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.