Czasopismo
2018
|
R. 22, nr 2, t. 2 Rozwój zrównoważony - aspekty ekonomiczne, społeczne i środowiskowo-techniczne w wymiarach globalnym, krajowym i regionalnym
|
95--105
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Sustainable Development of the Higher Education Sector in Poland in the Light of the 2.0 Act
Języki publikacji
Abstrakty
Zrównoważony rozwój polskiej nauki i szkolnictwa wyższego jest jednym z kluczowych celów reformy sektora szkolnictwa wyższego w Polsce. Mimo intensywnych przemian tego sektora, które miały miejsce po roku 1989 dotyczących - między innymi - zwiększenia niezależności uczelni wyższych od administracji państwowej czy rozwoju uczelni niepublicznych, sektor ten nadal boryka się z wieloma trudnymi do rozwiązania problemami. Jednym z nich jest niewystarczający poziom nakładów przekazywanych z budżetu państwa na szkolnictwo wyższe w stosunku do wysokości kosztów ponoszonych przez uczelnie. Obecny poziom finansowania uczelni wyższych znacząco uniemożliwia ich rozwój, dlatego też jednym z celów reformy jest wprowadzenie zmian w tym obszarze funkcjonowania sektora szkolnictwa wyższego. Celem artykułu jest analiza wybranych czynników ograniczających zrównoważony rozwój uczelni publicznych w Polsce oraz identyfikacja zaproponowanych w tym zakresie zmian, wynikających z założeń ustawy 2.0. (abstrakt oryginalny)
Sustainable development of Polish science and higher education is one of the key objectives of the higher education sector's reform currently being prepared in Poland. Despite intensive changes of this sector, which have taken place since 1989, concerning - among others - increasing the independence of universities from government and developing non-public universities, this sector still faces many problems that are difficult to solve. One of them is insufficient level of public expenditure on the higher education sector in relation to the costs incurred by universities. The current level of universities financing significantly prevents their development, which is why one of the objectives of the reform is to introduce changes in this area of the higher education sector. The aim of the article is to analyze selected factors limiting the sustainable development of public universities in Poland and to identify the changes proposed in this area, resulting from the provisions of Act 2.0. (original abstract)
Rocznik
Strony
95--105
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Politechnika Świętokrzyska
Bibliografia
- Bukowski Z. , Zrównoważony rozwój w systemie prawa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2009.
- Carlowitz von H.C., Sylvicultura economica - oder Anweisung zur wilden Baumzucht. Nachdruck der Ausgabe 1713, Freiberg.
- Education at a Glance 2016, OECD Indicators, 2017.
- Kozłowski S., W drodze do ekorozwoju, Wyd. PWN, Warszawa 1997.
- Szkoły wyższe i ich finanse w 2016 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2017.
- The Report of the World Commission on Environment and Development, The United Nations Department of Economic and Social Affairs, 42/187.
- Tietenberg T., Environmental and Natural Resource Economics, Pearson Education, International, 2003.
- Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, Dz.U., nr 65, poz. 595 z późn. zm.
- Ustawa z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich, Dz.U., nr 108, poz. 685.
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz.U. 2018, poz. 1668.
- Ustawa z dnia 27 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U., nr 164, poz. 1365 z późn. zm.
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz.U. z 2009 r., nr 157, poz. 1240 z późn. zm.
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, Dz.U., nr 96, poz. 615.
- Wawak T., Zrównoważony rozwój uniwersytetów w warunkach permanentnej reformy szkolnictwa wyższego, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu pt.: Zrównoważony rozwój organizacji - aspekty społeczne, Nr 378, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2015.
- www.konstytucjadlanauki.gov.pl.
- Założenia reformy sektora szkolnictwa wyższego w Polsce, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, www.nauka.gov.pl.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171580820