Czasopismo
2018
|
R. 22, nr 2, t. 2 Rozwój zrównoważony - aspekty ekonomiczne, społeczne i środowiskowo-techniczne w wymiarach globalnym, krajowym i regionalnym
|
205--218
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Improving the Students' Competences on the Basis of the "Operational Programme: Knowledge, Education, Development" Realized at the Jan Kochanowski University in Kielce and Their Opinion on Achieved Support
Języki publikacji
Abstrakty
Zmiany, które zapoczątkowane zostały w ubiegłym stuleciu, takie jak procesy globalizacyjne, rozwój nowych technologii, w tym informacyjnych, rozwój gospodarki opartej na wiedzy, a co za tym idzie wprowadzenie nowych rozwiązań organizacyjnych, wpłynęły na nowe podejście do człowieka i jego roli w organizacji. Pracownik, wraz z jego kompetencjami, zaczął decydować o możliwościach uzyskiwania przewagi konkurencyjnej przez firmy i o ich rozwoju, przez co wzrosło jego znaczenie w procesie produkcji. Jednocześnie pracodawcy zaczęli wymagać od nich nowych umiejętności, postaw i zachowań, takich jak elastyczność, samodzielność, umiejętność i skłonność do szybkiego uczenia się, ciekawych i nowatorskich pomysłów. Oczekiwania te skłaniają pracowników do wytężonej pracy i dużego zaangażowania w sprawy firmowe i własny rozwój. Zmiany na rynku pracy wymuszają określone zachowania po stronie instytucji edukacyjnych, odpowiedzialnych za kształtowanie pożądanych kompetencji. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku Uniwersytet Jana Kochanowskiego realizuje projekty w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, których efekty mają poprawić konkurencyjność absolwentów na rynku pracy. Celem artykułu jest zaprezentowanie wsparcia, jakie uzyskali studenci Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach w ramach projektu "W stronę rynku pracy", realizowanego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz opinii uczestników projektu na temat tego wsparcia na tle zmian zachodzących w otoczeniu gospodarczym. (abstrakt oryginalny)
Changes which were initiated in the previous century such as globalisation processes, development of new technologies (including informational ones), development of economy based on knowledge and, what follows, implementation of new organizational solutions, have influenced the new approach to a man and his role in an organisation. An employee, along with his competences, has started to decide about possibilities of obtaining a competitive advantage by the companies and their development, thanks to which his importance in the production process has increased. At the same time, employers have started to demand from employees new skills, attitudes and behaviours such as flexibility, independence, ability and tendency to fast learning as well as interesting and innovative ideas. These expectations induce employees to strenuous work and big involvement into financial matters and selfdevelopment. Changes on the labour market force definite behaviours on the part of educational institutions which are responsible for forming the desired competences. Meeting the expectations of the market, the Jan Kochanowski University is realizing the projects within the "Operational Programme: Knowledge, Education, Development", effects of which are to improve the competitiveness of graduates on the labour market. The aim of the article is to present the support that students of the Jan Kochanowski University in Kielce received as part of the project "Towards the labor market" implemented under the Operational Program Knowledge Education Development and the opinions of project participants on this support against the background of changes taking place in the economic environment. (original abstract)
Rocznik
Strony
205--218
Opis fizyczny
Twórcy
- Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Bibliografia
- Edukacja zawodowa wobec rynku pracy i integracji europejskiej, Kwiatkowski St.M. (red.), opracowania PCZ, Zeszyt nr 6, Warszawa 2001.
- Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacjach wiedzy, Juchnowicz M. (red.), Difin, Warszawa 2007.
- Goźlińska E., Szlosek F., Podręczny słownik nauczyciela kształcenia zawodowego, ITeE, Radom 1997.
- https://www.power.gov.pl/media/60966/SZOOP_PO_WER_wersja_12_jednolita.pdf, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, wersja 12. Warszawa, 3 sierpnia 2018 r. (20.08.2018).
- Szydlik-Leszczyńska A., Raport z monitorowania losów uczestników projektu "W stronę rynku pracy", przygotowany dla Akademickiego Biura Karier, UJK, Kielce 2018.
- Szydlik-Leszczyńska A., Zagrożenia dla równowagi życie zawodowe a prywatne w kontekście wymagań stawianych współczesnym pracownikom, Roczniki Ekonomii i Zarządzania, Nr 3, KUL, Lublin 2017.
- Szydlik-Leszczyńska A., Kompetencje pracowników wiedzy jako czynnik przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 572, Ekonomiczne Problemy Usług Nr 44, Nowoczesne Przedsiębiorstwo TOM II, Szczecin 2009.
- Szydlik-Leszczyńska A., Współczesne organizacje i wymagania stawiane ich pracownikom, [w:] Partycki S. (red.), Kultura a rynek, Tom 1, KUL, Lublin 2008.
- Zapotrzebowanie na zawody i kwalifikacje w województwie świętokrzyskim wraz z analizą oczekiwań pracodawców wobec kształcenia zawodowego i ustawicznego, Raport końcowy, ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. w Kutnie, Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach, Kutno, sierpień 2017 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171581078