PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 21 | z. 4 | 36--42
Tytuł artykułu

Inclinations for Entrepreneurial Attitudes from a Regional Perspective

Warianty tytułu
Skłonności do postaw przedsiębiorczych w ujęciu regionalnym
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The main objective of the research was to identify the level of entrepreneurship in Polish voivodships, understood as being active in creating new entities of the national economy. Moreover, the author ran her own study aimed at finding out the respondents' inclinations for entrepreneurial attitudes. To achieve the assumed goals, the author used mass statistics figures entered into the system of full reporting - REGON and the diagnostic survey method by carrying out a questionnaire. The questionnaire was done in 2017 and 1,189 young people (up to 30 years old) took part in it. Studies show that the phenomenon of entrepreneurship is diverse in different regions. In general, one can claim that this index increased in 10 voivodships and remained the same in one. In Mazovia, in the investigated period, the highest growth of the ratio of newly set up businesses was noted - by 34%. Studies prove that, at least as far as declarations are concerned, most respondents (57%) intend to set up their own business.(original abstract)
Celem podjętych badań była identyfikacja poziomu przedsiębiorczości w polskich województwach, którą należy rozumieć jako aktywność w tworzeniu nowych podmiotów gospodarki narodowej. Ponadto przeprowadzono badania, których celem było poznanie skłonności do postaw przedsiębiorczych badanych respondentów. Wykorzystano dane statystyki masowej, które wpisane są do systemu sprawozdawczości pełnej REGON oraz metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. W ankiecie, którą przeprowadzono w 2017 roku uczestniczyło 1189 młodych osób (do 30. roku życia). Przeprowadzone badania wskazują, że zjawisko przedsiębiorczości jest zróżnicowane w przekroju regionalnym. Można stwierdzić, że wskaźnik ten wzrósł w 10 województwach, a w jednym pozostał na tym samym poziomie. Najwyższy wzrost wskaźnika nowo zakładanych przedsiębiorstw w badanym okresie zaobserwowano w województwie mazowieckim - o 34%. Przeprowadzone badania dowodzą, że większość z respondentów (57%) zamierza podjąć próbę założenia własnej działalności gospodarczej.(abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
21
Numer
Strony
36--42
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw University of Life Science - SGGW
Bibliografia
  • 1. Bieńkowska Wioletta. 2012. Poziom rozwoju przedsiębiorczości w gminach wiejskich województwa mazowieckiego (The entrepreneurship development level in the rural mazowieckie voivodeship counties). Roczniki Naukowe SERiA XIV (6): 30-34.
  • 2. Bieńkowska-Gołasa Wioletta. 2018. Ekonomiczno-społeczne wymiary studenckiej przedsiębiorczości (Economic and social dimensions of students' entrepreneurship). Warsaw: Wydawnictwo SGGW.
  • 3. Huczek Marian. 2016. Przedsiębiorczość i konkurencyjność w rozwoju regionalnym. (Entrepreneurship and competitiveness in regional development). Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie 3: 247-257.
  • 4. Jędrzejewski Lech. 2015. Przedsiębiorczość jako stymulator rozwoju regionalnego (Entrepreneurship as a promoter of regional development). Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Studia i Prace 5 (3): 49-56.
  • 5. Krajewski Krzysztof. 2013. Zarządzanie rozwojem przedsiębiorczości lokalnej przez gminę (Management of local entrepreneurship development by the commune). Warsaw: Instytut Przedsiębiorczości i Samorządności (Institute for Entrepreneurship and Home Rule).
  • 6. Krajewski Krzysztof, Jan Śliwa. 2004. Lokalna przedsiębiorczość w Polsce. Uwarunkowania rozwoju (Local entrepreneurship in Poland. Determinants of development). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
  • 7. Leszczewska Krystyna. 2012. Zasoby kapitału ludzkiego a rozwój przedsiębiorczości w Polsce. Modernizacja dla spójności społeczno-ekonomicznej w czasach kryzysu (Human capital resources versus entrepreneurship development in Poland. Modernization for socioeconomic cohesion in the time of crisis). Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 24: 412-421.
  • 8. Lichniak Irena. 2011. Rozwój przedsiębiorczości w Polsce. [W] Determinanty rozwoju przedsiębiorczości w Polsce (Entrepreneurship development in Poland. [In] Determinants of entrepreneurship development in Poland), ed. Irena Lichniak, 11-28. Warsaw: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • 9. Piecuch Teresa. 2010. Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne (Entrepreneurship. Theoretical basics). Warsaw: Wydawnictwo C.H. Beck.
  • 10. Saar Małgorzata Anna. 2012. Jak samorządy lokalne mogą wspierać rozwój przedsiębiorczości? (How can local governments support the development of entrepreneurship?). Warsaw: CeDeWu.
  • 11. Schumpeter Joseph Alois. 1960. Teoria rozwoju gospodarczego (Theory of Economic Development). Warsaw: PWN.
  • 12. Skawińska Eulalia. 2009. Social capital in regional development. [In] Innowacje w strategii rozwoju organizacji w Unii Europejskiej (Innovations in the strategy of organization development in the European Union), ed. Władysław Janasz, 48-58. Warsaw: Difin.
  • 13. Szlachta Jacek, Janusz Zalewski, Dziemianowicz Wojciech. 2013. Strategy for socioeconomic development of Eastern Poland until 2020. Warzaw: The Ministry of Regional Development.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171581206

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.