PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 12 | z. 2 Informatyka w Zarządzaniu - Szanse i Zagrożenia | 103--120
Tytuł artykułu

Rola sił zbrojnych podczas powodzi

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Role of Military Forces During Floods
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Tragiczne wydarzenia na świecie, w tym także i w Polsce dowodzą, że władze cywilne nie dają rady i nie są w stanie zrealizować wielu zadań z zakresu bezpieczeństwa bez pomocy wojskowej. Poszczególne służby państwowe nie radzą sobie z problemami stwarzanymi przez współczesne wyzwania i zagrożenia. We współczesnych uwarunkowaniach bezpieczeństwa narodowego trwałą i niezmienną rolę odgrywają siły zbrojne. Są narzędziem, które stanowi o tym, że państwo może się swobodnie rozwijać i kształtować swoją politykę. Ich rolę określają ustawy zasadnicze i szczegółowe. Analiza tych dokumentów pozwala stwierdzić, że oprócz klasycznych funkcji obronnych (zbrojnych) siły zbrojne powinny wspierać sektor cywilny w sytuacjach szczególnych zagrożeń i potrzeb. W NATO przyjmuje się, że możliwości wojskowe mogą być wykorzystane do wsparcia władz cywilnych w różnych operacjach. Reagowanie na katastrofy, cywilne i humanitarne aspekty wsparcia operacji pokojowych oraz działania redukujące wrażliwość ludności cywilnej na użycie broni masowego rażenia znajdują się pośród dziedzin, w których cywilny wysiłek może być wsparty i uzupełniony zdolnościami wojskowymi, na poziomie narodowym i natowskim. Siły zbrojne nie mogą być zatem przygotowywane tylko do wojny lub uczestniczyć w misjach poza granicami kraju; muszą być zdolne do niesienia pomocy w chwili tragedii, także o charakterze niemilitarnym, udzielając wszelkiego możliwego wsparcia. (fragment tekstu)
EN
The article shows in a synthetic way the tasks and management structure of the Armed Forces of the Republic of Poland during flood. It presents the involvement of the Armed Forces in nonmilitary, i.e. other than war, operations. The article also points out that besides defense, stabilization and prevetion tasks during peacetime, one of the tasks od the Armed Forces are crisis response operations. Basing on the available normative documents and selected literature on the subject the article depicts the structure and tasks of the Armed Forces in the area of crisis response. The article show in a clear way the role of the Armed Forces of the Republic of Poland in the state's crisis management during flood. (original abstract)
Słowa kluczowe
EN
Army   Flood   Security  
Rocznik
Tom
12
Strony
103--120
Opis fizyczny
Twórcy
  • Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi
Bibliografia
  • Jakubczak R. (2003), Obrona narodowa w tworzeniu bezpieczeństwa III Rzeczypospolitej Polskiej, Wyd. Bellona, Warszawa.
  • Kaczmarek J.(2007), Współczesne bezpieczeństwo, AON, Zeszyt Naukowy Nr 2 (67) 2007.
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 06 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. nr 78, poz. 216).
  • Koziński M. (2008), O Bezpieczeństwie Narodowym w Polsce, Strategium, Słupsk.
  • Nowak E. (2008), Zarządzanie logistyczne w sytuacjach kryzysowych, Wyd. AON, Warszawa.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 06 maja 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad użycia oddziałów i pododdziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czasie stanu wyjątkowego (Dz. U. z 2003 r. nr 89, poz. 821).
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 lipca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobów użycia oddziałów i pododdziałów Policji oraz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w razie zakłócenia bezpieczeństwa publicznego lub zakłócenia porządku publicznego (Dz. U. z 2005 r. nr 135, poz. 1134).
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad udziału pododdziałów i oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zapobieganiu skutkom klęski żywiołowej lub ich usuwaniu (Dz. U. z dnia 10 marca 2003 r.).
  • Słownik terminów z zakresu bezpieczeństwa narodowego, Praca zbiorowa, Wyd. AON, Warszawa 2002.
  • Tefler H. i E. (1997), Wojna i antywojna, jak przetrwać na progu XXI wieku, Muza S.A. WWL. Warszawa.
  • Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 22 maja 2002 r. nr 62 poz. 558).
  • Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz. U. z 2002 r. nr 113, poz. 985).
  • Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. nr 206, poz. 1288, 24 października 2008 r. Weszła w życie 6 grudnia 2008 r.).
  • Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z dnia 11 lutego 2009 r.).
  • Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z dnia 24 sierpnia 2005 r. z późn. zm., Tekst jednolity ustawy został ogłoszony w Dz. U. z 2003 r. nr 52; z 2004 r. nr 96; z 2005 r.; nr 100; z 2006 r. nr 191).
  • Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2007 r. nr 89, poz. 590).
  • Zarządzenie nr 29 z dnia 3 października 2008 r. w sprawie organizacji, składu oraz miejsca i trybu pracy Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie Obrony Narodowe.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171581208

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.