PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | R. V, t. 9, nr 1 | 53--69
Tytuł artykułu

Od Ilony Steller po Mara Carfagna, czyli seksualizacja polityki po włosku

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
From Ilona Staller to Mara Carfagna - Sexualisation in Italian Politics
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Atrakcyjność fizyczna oraz odwołania do skojarzeń seksualnych stały się codziennością współczesnej rzeczywistości medialnej, redefiniując wzorce zachowań społecznych. Seksualizacji również nie da się uniknąć w świecie polityki, gdzie szczególnie w trakcie kampanii wyborczych możemy obserwować próby zdobycia uwagi mediów i wyborców poprzez mniej lub bardziej subtelne odwołania do seksu bądź atrakcyjności fizycznej. Szczególnym przypadkiem są Włochy - katolicki kraj, gdzie szczególną pozycję ma telewizja w kształtowaniu wzorców społecznych, w którym to kraju skojarzenia seksualna oraz budowanie wizerunku politycznego na atrakcyjności fizycznej dało sukces wyborczy najpierw Ilonie Staller a później skupionym wokół Silvio Berlusconiego kandydatkom określanym mianem veline. (abstrakt oryginalny)
EN
Physical attractiveness and sexual connotations have become commonplace of the contemporary media reality, redefining patterns of social behavior. Sexualisation cannot also be avoided in the world of politics. Especially during election campaigns we can observe attempts to catch the attention of the media and voters, through more or less subtle references to sex or physical attractiveness. Italy is a special case - a Catholic country, where television plays an important role in shaping social patterns, where sexual connotations and building political image on physical attractiveness decided about the electoral success first of Ilona Staller and later of the candidates called veline, centered around Silvio Berlusconi. (original abstract)
Rocznik
Strony
53--69
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Opolski
Bibliografia
  • Abramovici M., The Sensual Embodiment of Italian Women, w: Pritchard A. i in. (red.), Tourism and Gender. Embodiment, sensuality and experience, Cabi, Cambridge 2007.
  • Bard A., Söderqvist J., Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie, tł. Cypryański P., Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
  • Barney D., Społeczeństwo Sieci, przeł. Fronia M., Wydawnictwo Sic, Warszawa 2008.
  • Belgian Politician`s Nude Political Campaign: http://skirmisher.org/uncategorized/belgian-politicians-nude-political-campaign/ (27.03.2013).
  • Carr-Gomm P., A Brief History of Nakedness, Reaktion Books, London 2010.
  • Castells M., The Power of Identity, Blackwell, Oxford 1997.
  • Ciccolina`s Sexual Politics: http://www.imow.org/wpp/stories/viewStory?storyid=1205 (23.07.2016).
  • Chenery S., Alessandra Mussolini: Politician in stilettos, "The Independent" 08.02.2004: http://www.independent.co.uk/news/people/profiles/alessandra-mussolini-politician-in-stilettos-67581.html (19.07.2016).
  • Cosentino G., Doyle W., Todorova D., Tearing Up Television News Across Borders: Format Transfer of News Parody Shows between Italy and Bulgaria, w: Moran A. (red.), TV Formats Worldwide. Localizing Global Programs, Intellect, Bristol 2009.
  • Cowell A., After Elections, Italy Is Still a Muddle, "The New York Times" 23.11.1993: http://www.nytimes.com/1993/11/23/world/after-elections-italy-is-still-a-muddle.html (08.06.2016).
  • Cytowska E., Etapy polityki prasowej w faszystowskich Włoszech, "Kwartalnik Historii Prasy Polskiej" 1978, nr 17/1.
  • Eco U., Inventing the Enemy: And Other Occasional Writings, Houghton Mifflin Harcour, New York 2012.
  • Flank L., Cicciolina: The Porn Star in Pariament, "dailykos.com" 12.02.2015: http://www.dailykos.com/story/2015/2/12/1328892/-Cicciolina-The-Porn-Star-in-Parliament (23.07.2016).
  • Gandini E. (reż), Videocracy - Basta apparire, Atmo Media Network, Zentropa Entertainments, Sveriges Television, 2009.
  • Gandini E., Television Premier, "Index On Censorship" 2010, vol. 39, nr. 1.
  • http://www.striscialanotizia.mediaset.it/veline/exveline.shtml?3 (28.03.2013).
  • Krzysztoszek M., Przekaz medialny na rynku nadawców telewizyjnych we Włoszech, Warszawa 2011.
  • L`Herem di Berlusconi, "Oggi" 25.04.2007, nr 16.
  • Mancini P., Polska śródziemnomorska, "Polityka" 2011, nr 6.
  • McNair B., Striptease Culture. Sex, Media and Democratization of Desire, Routledge, London-New York 2002.
  • Michalczyk S., Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu, w: Kolczyński M., Mazur M., Michalczyk S. (pod red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009.
  • Milewski P., Arnold Achwarzeneger. Pamięć niekoniecznie absolutna, "Newsweek.pl" 14.10.2012: http://www.newsweek.pl/swiat/arnold-schwarzenegger--pamiec-niekoniecznie-absolutna,96850,1,1.html (11.07.2016).
  • Pisa N., From topless model to Big Brother stars, meet Berlusconi`s Babes: Silvio`s latest leggy line-up of prospective MEPs, "Daily Mail" 23.04.2009, http://www.dailymail.co.uk/news/article-1172665/From-topless-model-Big-Brother-stars-meet-Berlusconis-Babes-Silvios-latest-leggy-line-prospective-MEPs.html (19.07.2016).
  • Rowland I., Berlusconi`s New Rival?, "The New York Review of Books" 13.05.2010, http://www.nybooks.com/daily/2010/05/13/berlusconis-new-rival/ (18.06.2016).
  • Rubisz L., Polityka jako widowisko, w: Kolczyński M., Mazur M., Michalczyk S. (pod red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009.
  • Slattery T., Immodest Proposals: Through the Pornographic Looking Glass, iUniverse, Lincoln 2001.
  • Spiga R., Moana Pozzi e Cicciolina in tv: quando il talk show accese le luci rosse: http://realityshow.blogosfere.it/post/496084/moana-pozzi-e-cicciolina-in-tv-quando-il-talk-show-accese-le-luci-rosse (30.06.2016).
  • Spooky, Political Candidate Offers Voters Two Very Compelling Arguments, "Odditycentral.com" 15.04.2011: http://www.odditycentral.com/funny/political-candidate-offers-voters-two-very-compelling-arguments.html (20.07.2012).
  • Squires N., Women should use bodies to get ahead in politics, says Berlusconi ally, "The Telegraph" 14.08.2010: http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/italy/8002270/Women-should-use-bodies-to-get-ahead-in-politics-says-Berlusconi-ally.html (20.07.2016).
  • Żg, Kandydatka do meksykańskiego parlamentu pojawia się na billboardach topless, "Onet.pl" 22.05.2015: http://wiadomosci.onet.pl/kandydatka-do-meksykanskiego-parlamentu-pojawia-sie-na-billboardach-topless/y8dhm (02.08.2016).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171581458

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.