Czasopismo
2019
|
15
|
nr 2 Rola edukacji w rozwoju przedsiębiorczości = The Role of Education in Entrepreneurship Development
|
125--138
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Relevance of Packaging Design for Customers' Decision-Making Process
Języki publikacji
Abstrakty
Polski rynek opakowań rozwija się bardzo dynamicznie. Rozwój gospodarki, zmiany stylu życia ludności czy też wzrost świadomości i wymagań konsumentów, zwłaszcza w zakresie podejmowania decyzji zakupowych, wymuszają na przedsiębiorcach ciągły rozwój i poszukiwanie nowych rozwiązań w skutecznej ekspozycji produktów. Wraz ze wzrostem konkurencyjności przedsiębiorstw na rynku rośnie też znaczenie samych opakowań. Obecnie ich funkcją nie jest już tylko ochrona lub informacja o produkcie. Coraz częściej opakowanie traktowane jest jako swoiste narzędzia marketingowe, które wspomaga przywiązanie klienta do marki. Celem pracy jest ukazanie, jak ważna, a zarazem niedoceniana w dzisiejszych czasach, jest rola designu opakowania. W pierwszej kolejności przedstawione zostały rozważania teoretycznie, natomiast w dalszej części zaprezentowano cząstkowe wyniki ankiety, dotyczącej wpływu opakowania na decyzje zakupowe poszczególnych pokoleń konsumentów. Główne pytanie badawcze brzmiało: Czy opakowanie i jego atrybuty odgrywają rolę w procesie zakupowym i w trakcie użytkowania oraz czy są one tożsame w zależności od pokolenia nabywców? Dodatkowo podjęto próbę odpowiedzi na pytania o rolę funkcjonalności opakowania, jego elementów wizualnych, opisu na opakowaniu, jak i o wpływ innowacyjności i zmian w opakowaniu na podejmowane decyzje o zakupie produktu przez konsumentów. (abstrakt oryginalny)
Polish packaging industry is rapidly evolving. Market development, lifestyle changes, and raising customers' awareness, especially in the purchasing decision-making process, demand the continuing business development and searching for new developments for effective product exposure. With the growing competitiveness, the role of packaging design is growing on the market. Currently a product protection and information is not its main function, but communication, that supports a brand loyalty. The idea of the article is to give a picture that packaging design is important and undervalued at the same time. Firstly, theoretical considerations are presented, following by the questionnaire partially results, regarding to the packaging design influence on purchasing decision-making process among different generations. In order to achieve this, basic research question was made: do packaging and its attributes play the role in decision making process as well as during its using? Are they coincided for different generations? Additionally, the author attempted to obtain an objective view of the relevance of functionality, visual aspects, description on the packaging, as well as innovativeness and packaging changes for decision making process. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
125--138
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Gdański, Polska
Bibliografia
- Ampuero, O., Vila, N. (2006). Consumer perceptions of product packaging. Journal of Consumer Marketing, 23(2), 100-112. doi: 10.1108/07363760610655032
- Badowska, S. (2014). Komunikacja marketingowa innowacji produktowych. Marketing i Rynek, 4, 23-30.
- Bloch, P.H. (2011). Product Design and Marketing: Reflections After Fifteen Years. Journal of Product Innovation Management, 28(3), 378-380.
- Bugusu, B., Marsh, K. (2007). Food Packaging-Roles, Materials and Environmental Issues. Journal of Food Science, 72(3), 48. doi: 10.1111/j.1750-3841.2007.00301.x
- Butkeviciene, V., Stavinskiene, J., Rutelione, A. (2008). Impact of Consumer Package Communication on Consumer Decision Making Process. Engineering Economics, 1, 57-65.
- Clement, J. (2007). Visual influence on in-store buying decisions: an eye-track experiment on visual influence of packaging design. Journal of Marketing Management, 23(9-10), 917-928. doi: 10.1362/026725707X250395
- Creusen, M.E.H., Veryzer, R.W., Schoormans, J.P.L. (2010). Product value importance and consumer preference for visual complexity and symmetry. European Journal of Marketing, 44(9/10), 1437-145, doi: 10.1108/03090561011062916
- Dziadkiewicz, A. (2017). Personalizacja a kastomizacja w marketingu. Zarządzanie i Finanse, 15(1), 95-108.
- Dziadkiewicz, A., Nieżurawska, J. (2017). Świadomość ekonomii cyrkularnej Pokolenia Y jako czynnik przyspieszonego rozwoju gospodarczego regionu. Marketing i Rynek, 10, 405-407.
- Gofman, A., Moskowitz, H.R., Mets, T. (2010). Accelerating structured consumer-driven package design. Journal of Consumer Marketing, 27(2), 157-168. doi: 10.1108/07363761011027259
- Jerzyk, E. (2014). Design opakowania i jego elementy w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Marketing i Rynek, 4, 391-398.
- Kotler, P., Keller, K.L. (2013). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy "Rebis".
- Lisińska-Kuśnierz, M., Ucherek, M. (2004). Podstawy opakowalnictwa towarów, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
- Rundh, B. (2009). Packaging design: creating competitive advantage with product packaging. British Food Journal. Emerald Article, 111(9), 988-1002. doi: 10.1108/00070700910992880
- Silayoi, P., Speece, M. (2004). Importance of packaging attributes: a conjoint analysis approach. European Journal of Marketing, 41 (11/12), 1495-1517. doi: 10.1108/03090560710821279
- Stewart, B. (1996). Packaging as an effective marketing tool. Boca Raton. Florida: CRC Press.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171581568