PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 7 (63) | 244--255
Tytuł artykułu

Prospects of Development of the Cruise Ship Tourism Market - the Case Study of the Baltic Sea Region

Warianty tytułu
Perspektywy rozwoju morskiej żeglugi wycieczkowej - przykład regionu Morza Bałtyckiego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In 2018 the cruise ship tourism market generated 35.5 bn USD and in the Baltic Sea Region (BSR) the rate of growth is more significant compared to other markets in the world. The figures, provided by Cruise Baltic, prove that in 2018 cruise ships carried 5.8 million passengers, which constitutes 7.7% of the average annual growth in the number of passengers carried within the BSR. The share of cruise ship tourism market in the BSR in the global market, amounts to 11.7 %. The aim of this article is to assess the potential of the BSR regarding the development of cruise ship tourism and to indicate trends for the development of this market. The study included both exploratory method and "desk research" method. In the analysis of the study results the author used quantitative and qualitative methods. The results of the research may constitute interesting study material for the entities directly and indirectly related to the cruise ship tourism market.(original abstract)
Rynek usług morskiej żeglugi wycieczkowej w 2018 roku wygenerował przychody na poziomie 35,5 mld USD - w regionie Morza Bałtyckiego (BSR) wykazuje dużą dynamikę wzrostu względem innych rynków na świecie. Z danych organizacji Cruise Baltic wynika, że w 2018 roku przewieziono na statkach wycieczkowych 5,8 mln pasażerów, co dało 7,7% średniorocznego wzrostu liczby przewożonych pasażerów w BSR. Rynek usług żeglugi wycieczkowej w BSR ma udział w rynku globalnym na poziomie 11,7 %. Celem artykułu jest ocena potencjału BSR w zakresie rozwoju morskiej żeglugi wycieczkowej oraz wskazanie kierunków rozwoju tego rynku. W pracy wykorzystano metodę eksploracyjną oraz metodę desk research. W analizie wyników zastosowano metody ilościową i jakościową. Wyniki badań mogą stanowić ciekawy materiał poznawczy dla podmiotów bezpośrednio i pośrednio powiązanych z rynkiem usług żeglugi wycieczkowej.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
244--255
Opis fizyczny
Twórcy
  • Gdynia Maritime University, Poland
Bibliografia
  • Baltic Metropolies, BaltMet Promo, http://www.baltmet.org/baltmet-promo (10.08.2019).
  • Chen E., 2012, Cruise Industry Trends to 2025, Ocean Shipping Consultants, Royal Haskoning DHV UK Ltd.
  • CLIA, 2018, Contribution of Cruise Tourism to the Economies of Europe, Cruise Line International Association, Washington D.C.
  • CLIA, 2019, Cruise Industry Trends & Industry Outlook, Cruise Line International Association,Washington D.C.
  • Craig-Smith S.J., Tapper R., Font X., 2006, The Coastal and Marine eEvironment, [in:] S. Gössling S., Hall C.M. (eds.), Tourism and Global Environmental Change: Ecological, Social, Economic, and Political Interrelationships, Abingdon, Routledge, pp. 107-127.
  • Cruise Baltic, 2019, Cruise Baltic Market Review, Cruise Baltic, Copenhagen, pp. 4-10.
  • Dawson J.D., Maher P.T., Slocombe D.S., 2007, Climate change, marine tourism, and sustainability in the Canadian Arctic: Contributions from systems and complexity approaches, Tourism in Marine Environments, no 4(2/3), pp. 69-83.
  • European Cruise Council, 2012, Contribution of Cruise Tourism to the Economies of Europe, Ashcroft & Associates Ltd., European Cruise Council, London.
  • Friends of the Earth, 2014, Cruise Ship Report Card Grade Chart 2014, www.foe.org/cruise-reportcard.
  • Grammerstorf H. H., 2012, The Cruise Industry's , Commitment to People & Environment, Sustainable Cruise Ship Tourism Sea Consult, Hamburg.
  • Gray R., Owen D., Sopher M.J., 1998, Setting up a control system for your organization, Nonprofit World, no 16 (3), pp. 65-76.
  • Hamilton J., Maddison D., Tol R., 2005, Climate change and international tourism: a simulation study. Global Environmental Change, no 15, Elsevier, pp. 253-266.
  • Kizielewicz J., 2013, Theme cruises as a trend in maritime tourism, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie, vol. 105, no 33, .
  • Kizielewicz J., 2014, Cruising w regionie Morza Bałtyckiego - stan i perspektywy rozwoju, [in:] J. Dąbrowski, T. Nowosielski (eds.), Porty morskie i żegluga w systemach transportowych, Instytut Transportu i Handlu Morskiego, Uniwersytet Gdański, Gdańsk.
  • Kizielewicz J., Luković T., 2015, Negative Impact of Cruise Tourism Development on the Local Community and the Environment, [in:] A. Weintrit, T. Neumann (eds.), Information, Communication and Environment: Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, Francis & Taylor, London.
  • Klein R.A., 2010, The cruise sector and its environmental impact, [in:] C. Schott (ed.), Bridging Tourism Theory and Practice, Tourism and the Implications of Climate Change: Issues and Action Bingley, vol. 33, Somerville, Emerald, pp. 113-130.
  • Larsen B., 2013, Baltic passenger numbers and est. Market Review 2013, Cruise Baltic One Sea - Oceans of adventures, Copenhagen.
  • Lekakou M.B., Pallis A., Vaggelas G., 2006, Which homeport in Europe: the cruise industry's selection criteria, Tourismos: An International Multidisciplinary, no 4 (4).
  • Market Research Study, 2012, Enjoy the South Baltic, Final Report, dwif-Consulting GmbH, Berlin.
  • Pearce O., 2013, Sustainable cruise tourism in the North Sea Region, A best practice guide, Cruise Gateway North Sea, Goteborg, pp. 5-77.
  • Petrick J. F., 2005, Segmenting cruise passengers with price sensitivity, Tourism Management, no 26, Elsevier Ltd.
  • Petrick J.F., Li X., Park S. Y., 2007, Cruise passengers' decision-making processes, Journal of Travel & Tourism Marketing, no 23(1).
  • SeaSide - Developing excellent cultural destinations in the southern Baltic area, South Baltic Programme, http://en.southbaltic.eu (25.02.2014).
  • Serry A., 2014, Organization and development of cruise shipping in the Baltic Sea, Conference: Devport International Conference, Le Havre.
  • Skrzeszewska K., Beran I.M., 2016, Maritime Governance - Differences between Assumptions and Realizations, [in:] D. Vasilenko, N. Khazieva (eds.), Proceedings of the 4th International Conference on Management, Leadership and Governance, Saint-Petersburg State University of Economics, ACPI, London.
  • Studzieniecki, T., 2016, An international political region as a tourist destination, a case study of the Visegrad Group, Conference proceedings of the 19th International Colloquium on Regional Sciences: conference proceedings, Cejkovive.
  • Szelągowska-Rudzka K., 2016, CSR and innovativeness of the organisation, Współczesne Problemy Ekonomiczne. Globalizacja. Liberalizacja. Etyka, no 12, pp. 115-124.
  • Yarnal C.M., Kerstetter D., 2005, Casting off: An exploration of cruise ship space, group tour behavior, and social interaction, Journal of Travel Research.
  • ZMPG SA, 2019, To był udany sezon statków pasażerskich!, Gdyniahttps://www.port.gdynia.pl/pl/wydarzenia/ wycieczkowce, (2019.09.14).
  • ZMPSŚ 2019], Zarząd Morskich Portów Szczecin, Świnoujście.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171581838

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.