Warianty tytułu
Specific Character of Tourism in the Polish-Slovak Border Region
Języki publikacji
Abstrakty
Granica polsko-słowacka dzieli jednorodne obszary przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne, które były podczas kilku dziesięcioleci oddzielnie zagospodarowywane oraz w inny sposób wykorzystywane w ruchu turystycznym. Już około 20 lat trwa proces łączenia tych obszarów dzięki nowej infrastrukturze komunikacyjnej, wspólnym inicjatywom, imprezom, promocji itp. Celem artykułu jest przedstawienie specyfiki ruchu turystycznego na pograniczu polsko-słowackim ze szczególnym uwzględnieniem dominujących rodzajów ruchu turystycznego na tym obszarze oraz frekwencji odwiedzin pogranicza polsko-słowackiego. Autorzy przedstawiają także czynniki demograficzne i ich wpływ na turystykę przygraniczną oraz geo-ekonomiczne perspektywy rozwoju turystyki. (fragment tekstu)
One of the most important conditions for intensive tourism development, as well as most sectors of the economy, is the development of transport infrastructure and proper special access to tourist areas. From the point of view of different economy sectors these two factors should be mutually complementary. Apart from tourist attractions, one of the most important factors deciding about regional economic success is the transport accessibility based on tourist traffic. A cumulative process may occur in more prosperous regions, which enables the increase in their potential and attractiveness, as well as the enrichment of their offer for tourists. This can also lead to the excessive concentration of tourists and thus to conflict situations (e.g. with nature protection). Without proper tourism infrastructure and transport infrastructure, the attractiveness of the Polish-Slovak border environment itself, cannot ensure the socio-economic development of the region. Tourism attractiveness provides only a potential chance for such development. What is also needed is the analysis of the transport accessibility to the border regions and tourist destinations in the border area from the rest of the country, as well as the accessibility to the area from a cross-border point of view. This knowledge seems crucial, considering the further development of tourism in the border region. The improved accessibility to a tourist region is usually followed by an enhancement in its attractiveness, which is reflected by an increase in the number of tourists visiting the region. Conversely, poor access or its limitation may result in the marginalization of a town or an entire region and thus in the region's economic downturn. This applies especially to the access to public transport, which can only marginally be used for tourism purposes in the Polish-Slovak border region. The importance of public transport is a priority, considering the sustainable development of regions with rich natural environment. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
23--37
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Katolícka Univerzita v Ružomberku, Slovenská republika
autor
- Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii, Sucha Beskidzka
Bibliografia
- Cestovný ruch v Žilinskom kraji v roku 2012, Štatistický úrad Slovenskej republiky.
- Hodnotenie plnenia programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja Žilinského samosprávneho kraja pre roky 2007-2013, ŽSK, Žilina, 2007.
- Łabaj, M. red., Badania porównawcze zjawisk ruchu turystycznego na pograniczu polsko-słowackim, Sucha Beskidzka 2014.
- Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja Žilinského samosprávneho kraja pre roky 2007-2013, Žilinský samosprávny kraj, Žilina, 2007.
- Tourism Statistics in the European Statistical System - 2008 data, 2010, Eurostat, Methodologies and Working papers.
- Wieckowski M., Michniak D., Poľsko-slovenské pohraničie z hľadiska dopravnej dostupnosti a rozvoja cestovného ruchu, Instytut Geografii Przestrzennego Zagospodarowania Polska Akademia Nauk, Geografický ústav Slovenskej akadémie vied, Varšava - Bratislava 2012.
- Wieckowski M., Michniak D., Možnosti zlepšenia dostupnosti a rozvoja cestovného ruchu v poľsko-slovenskom pohraničí - námety, odporúčania a dobré príklady, Instytut Geografii Przestrzennego Zagospodarowania Polska Akademia Nauk, Geografický ústav Slovenskej akadémie vied, Varšava-Bratislava 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171581924