Warianty tytułu
Europejskie doświadczenia w wykorzystaniu CLIL w kontekście procesu integracji europejskiej
Języki publikacji
Abstrakty
The rapidly growing process of European integration has led to an increase in investment in the promotion of linguistic skills via education. In the context of integration, globalization and hi tech society command of foreign languages is the imperative of our time. In particular its essential aspect is the acquisition of integrative communicative skills for the professional and business communication with other cultures representatives. In this connection teaching foreign languages is of great importance. Thus, in the XXI century significant changes in the methodology take place, in particular, priority is shifted from grammatical material and mechanical vocabulary learning, reading and translation to a functional aspect of the language. In this context CLIL methodology is especially noteworthy. Problems related to both bilingual learning and CLIL must not be underestimated. The aim of the paper is to investigate various aspects of CLIL methods implementation in the European countries, define the difficulties of its usage and their solutions, and analyze favorable conditions of CLIL efficiency. (fragment of text)
W pracy przedstawiono podstawowe definicje metodologii zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL), określono warunki stosowania oraz zanalizowano najważniejsze globalne modele implementacji tej techniki. Autorka wykazała również zalety i wady CLIL. W kontekście integracji, globalizacji i rosnącej technologizacji społeczeństwa, opanowanie języków obcych jest koniecznością naszych czasów. Szczególnie istotnym aspektem jest nabycie zintegrowanych umiejętności komunikacyjnych służących profesjonalnej komunikacji biznesowej z przedstawicielami innych kultur. W takiej sytuacji nauka języków obcych ma kluczowe znaczenie. W związku z tym, w XXI wieku zachodzą istotne zmiany w metodologii - w szczególności akcent przesuwany jest z materiału gramatycznego i mechanicznego uczenia się słownictwa, czytania i tłumaczenia na funkcjonalny aspekt języka. W tym kontekście metodologia CLIL jest szczególnie godna uwagi. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
77--86
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- International University of Economics and Humanities Named After Akademician Stepan Demianchuk, Rivne, Ukraine
Bibliografia
- White Paper. 1995. Teaching and Learning. Towards a Cognitive Society. Brussels: European Commission.
- Baetens Beardsmore, H. and Swain, M. (2004): Designing bilingual education: Aspects of Immersionand European School Models. "Journal of Multilingual and Multicultural Development", 6 (1): pp. 1-15.
- Dalton-Puffer, Ch.: Discourse in Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classrooms.
- Cenoz, J., Jessner, U.: English in Europe: The Acquisition of a Third Language.
- Marsh, D. et al (2001): Profiling European CLIL Classrooms.
- Marsh, D. (2002): CLIL/EMILE - The European Dimension: Actions, Trends and Foresight Potential. Brussels: The European Union.
- Marsh, D., Maljers, A. & Hartiala, A.-K. (2001): Profiling European CLIL Classrooms - Languages Open Doors. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
- Marsh, D. and Wolff, D. (eds.) (2007): Diverse Contexts - Converging Goals: CLIL in Europe. Frankfurt: Peter Lang.
- Mehisto, P., Marsh, D. and Frigols, M. (2008): Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in Bilingual and Multilingual Education. Oxford: Macmillan.
- Maljers, A., Marsh, D., Wolff, D. (Hrsg.): Windows on CLIL, Content and Language Integrated Learning in the European Spotlight, ECML Graz, 2007.
- Calviño, M., A,. M.: CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING. L.D.G. (Nº9 Abril 2012) Universidad Autónoma de San Luis Potosí.
- Eurydice (2006): Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe, Brussels 2006; http://www. eurydice.org
- Vez, J.M. (2002): The Teaching of English as a Foreign Language: A European Perspective.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171581932