PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | R. III, t. 5, nr 1 | 145--154
Tytuł artykułu

Reflection: the Nature and Development in the Professional Training of Future Managers

Warianty tytułu
Refleksja: charakter i rozwój kształcenia zawodowego przyszłych menedżerów
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of the paper is to determine the nature and development reflection in the professional training of future managers. The main objective of the article are: 1) to analyze the development of scientific ideas about the nature of reflection; 2) to cover the mechanisms of reflection; 3) to analyze the concept of «reflexive situation»; 4) to identify the main tasks of training programs for developing the professional abilities and skills of future managers. (fragment of text)
Szkolenie zawodowe to dla studentów sytuacja potencjalnie refleksyjna, w której szczególnie ważna jest samoanaliza i samoocena, praca nad swoim "autoportretem". Autorka analizuje rozwój naukowego rozumienia charakteru refleksji, pojętej jako mechanizm psychologiczny odnoszący się do egzystencji psychicznej i tożsamości jednostki na wyższych stadiach jej osobistego rozwoju. Autorka dowodzi, że w kontekście wyznaczania sobie celów uaktywniają się aspekty działania odnoszące się zarówno do zasadniczej zmiany danej sytuacji, jak i do transformacji personalnej. Analizuje pojęcie "sytuacji refleksyjnej", która obejmuje uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, determinujące proces uświadamiania siebie, poprzez introspekcję i samopoznanie, proces, który odbywa się w określonym kontekście emocjonalnym. Autorka konkluduje, że wynikiem refleksji mogą być zmiany w dynamicznym systemie samoświadomości, na który składają się stałe i zmienne elementy "koncepcji ja" i samoidentyfikacji. Ponadto, autorka stwierdza, iż celem technik szkoleniowych jest wykształcenie w studentach - przyszłych menedżerach - zdolności do refleksji, profesjonalnej samoregulacji, opierającej się na zasadzie "sytuacji refleksyjnej" oraz umiejętności przeprowadzania dialogów refleksyjnych, profesjonalnych konsultacji psychologicznych. W artykule wskazano główne zadania technik szkoleniowych, które przyczyniają się do wykształcenia profesjonalnych umiejętności u studentów. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Strony
145--154
Opis fizyczny
Twórcy
  • International University of Economics and Humanities named after Stepan Demianchuk, Rivne, Ukraine
Bibliografia
  • Андреева, Г.М. (1980). Социальная психология. Москва: МГУ.
  • Бодалев, А.А. (1968). Восприятие человека человеком. Ленинград: ЛГУ.
  • Весин, В.Р. (1993). Менеджмент для предпринимателей. Москва: Антиква.
  • Выготский, Л.С. (1984). Собрание починений. Москва: Педагогика.
  • Горностая, П.П., Титаренко, Т.М. (2001). Психологія особистості: Словник-довідник. Київ: Рута.
  • Давыдов, В.В., Зак, А.З. (1995). Уровень планирования как условие рефлекси. Мысли о мислях 1. Новосибирск.
  • Константинов, Ф.В. (1967). Философская энциклопедия. Москва: Советская энциклопедия (том 4: Наука логики).
  • Ладенко, И.С. (1987). Проблемы рефлексии. Современные комплексные исследования. Новосибирск: Наука.
  • Митина, Л.М. (1997). Личностное и профессиональное развитие человека в новых социально-экономических условиях. Вопросы психологии 4.
  • Петровський, А.В., Ярошевский М.Г. (1998). Психология: учебник для студентов высших педагогических учебных заведений. Москва: Академія.
  • Пиняева, С.Е., Андреев, Н.В. (1998). Личностное и профессиональное развитие в период зрелости. Вопросы психологии 2.
  • Рац, М.В. (1998). Журналистский цех в современной России. Общественные науки и современность 6.
  • Рубинштейн, С.Л. (1973). Проблемы общей психологии. Москва: Педагогика.
  • Савчин, М., Студент, М. (2003). Рефлексія як механізм вдосконалення професійної діяльності фахівця. Нерерервна професійна освіта: теорія і практика 2 (6).
  • Семенов, И.Н., Степанов С.Ю. (1985). Психология рефлексии: проблемы и исследования. Вопросы психологи 3, с. 37.
  • Титаренко, Т.М. (2003). Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. Київ: Либідь.
  • Щедровицкий, Г.П. (1974). Коммуникация, деятельность, рефлексия. Исследования рече-мыслительной деятельности 1. Алма-Ата.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171581990

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.