Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Analysis of the Project "Solution of a Problem in a Real-Life Company" within the Practical Profile of Studies Entrepreneurship and Finances
Języki publikacji
Abstrakty
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest analiza i ocena wykorzystania studium przypadku jako metody wspierającej nauczanie przedsiębiorczości na uczelni wyższej w ramach praktycznego profilu studiów. PROBLEM I METODY BADAWCZE: W trakcie realizacji projektów w formie studium przypadku występują niekiedy problemy po stronie studentów, jak również organizacji, które nie są przekonane do takiej formy współpracy ze środowiskiem akademickim. Analizie zostaną poddane prace studentów wykonane w ostatnich dwóch latach według przyjętych kryteriów. W ten sposób autorzy referatu będą próbowali określić i poddać ocenie problemy występujące w realizacji projektów oraz sformułować rekomendacje dla realizacji podobnych projektów w przyszłości. PROCES WYWODU: W pierwszej części artykułu zaprezentowano zasady wykorzystania studium przypadku w ramach realizacji projektów przez studentów. Następnie zaprezentowano założenia merytoryczne dotyczące realizacji projektów w trybie czterosemestralnym na studiach I stopnia. W podsumowaniu sformułowano wnioski wraz z rekomendacjami dotyczącymi zaprezentowanej metody wspierającej proces nauczania przedsiębiorczości. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W artykule dokonano analizy 55 projektów wykonanych przez studentów w dwóch cyklach kształcenia w roku akademickim 2016/2017 oraz 2017/2018. Wskazano na główne czynniki sukcesu tego typu projektów ze szczególnym podkreśleniem ścisłej współpracy uczelni wyższej i środowiska biznesowego. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Zaprezentowany sposób realizacji zajęć dydaktycznych w ramach praktycznego profilu studiów wydaje się interesujący i możliwy do rozwijania w przyszłości jako innowacyjne rozwiązanie edukacyjne.(abstrakt oryginalny)
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to analyse and evaluate the use of a case study as a method of supporting entrepreneurship education at the university as a part of a practical study profile. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: During the implementation of projects in the form of a case study, there are sometimes problems on the part of students, as well as organizations that are not convinced to such a form of cooperation with the academic community. The analysis will be carried out on the work of students made in the last two years according to the adopted criteria. In this way, the authors of the paper will try to identify and assess the existing problems in the implementation of projects and formulate recommendations for the implementation of similar projects in the future. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The first part of the article presents the principles of using a case study both as a part of project implementation by students and as a part of a practical study profile. Next, the substantive assumptions regarding the implementation of projects in the four-semester mode at the first-cycle studies were presented. In the summary, the final conclusions were formulated by recommendations regarding the presented method supporting the process of entrepreneurship education. RESEARCH RESULTS: The article analyses 55 projects made by students in two cycles of education in the academic year 2016/2017 and 2017/2018. The main success factors of this type of projects were pointed out with particular emphasis on the close cooperation of the university and the business environment. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The presented method of teaching activities implementation within the practical profile of studies seems to be interesting and developed in the future as an innovative educational solution. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
199--208
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Bieniok, H., Ingram, M. i Marek, J. (1999). Kompleksowa metoda diagnozowania systemu zarządzania przedsiębiorstwem. Katowice: AE Katowice.
- Brzezińska, E. (2002). Aktywizujące metody kształcenia. W: M. Jaroszewska i D. Ekiert-Oldroyd (red.), Aktywne metody nauczania w szkole wyższej. Poznań: Wydawnictwo Nakom.
- Daszkiewicz, N. (2014). Edukacja jako czynnik stymulujący rozwój przedsiębiorczości. Horyzonty Wychowania, Vol. 13, No. 26, 165-177.
- Flak, O. i Głód, G. (2012). Konkurencyjni przetrwają. Warszawa: Difin.
- Gaweł, A. i Pietrzykowski, M. (2014). "Studium przypadku" jako metoda nauczania studentów ekonomii i zarządzania. ZZL (HRM), 1, 83-94.
- Majchrzak, I. (2017). Możliwości wykorzystania metody projektów w dydaktyce szkoły wyższej na przykładzie zajęć z rachunkowości projektów. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, Oeconomica, 335(87)2, 155-165.
- Matejun, M. (2011). Metoda studium przypadku w pracach badawczych młodych naukowców z zakresu nauk o zarządzaniu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 666. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 203-213.
- Pizło, W. (2009). Studium przypadku jako metoda badawcza w naukach ekonomicznych. Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu. Roczniki Naukowe, t. XI, z. 5, 246-251.
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września w sprawie warunków prowadzenia studiów (Dz.U. 2016, poz. 1596).
- Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość - Edukacja, 9, 246-257.Wójcik, P. (2013). Znaczenie studium przypadku jako metody badawczej w naukach o zarządzaniu. E-mentor, 1(48), 17-22.
- Wróblewska, W. (2012). Metody pracy ze studentami w kontekście efektów określonych w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. E-mentor, 1(43), 14-19.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171582006