PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. I, t. 2, nr 2 | 5--18
Tytuł artykułu

Diagnoza strategiczna budowy turystycznego konsorcjum produktowego w obszarze uzdrowisk, spa i wellness

Warianty tytułu
Strategic Diagnosis for the Development of the Tourism Product Consortium in the Field of Health Resorts, Spas and Wellness Centres
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Coraz częściej w koncepcji realizacji polityki społeczno-gospodarczej jak i ewolucji zarządzania w sektorze prywatnym obserwuje się zjawisko integracji, zarówno kapitałowej jak i nie kapitałowej, w tym w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Takiemu procesowi szczególnie podatna jest gospodarka turystyczna - uzależniona od budowy więzi między wszystkimi partnerami na rynku turystycznym, szczególnie na poziomie regionalnym i lokalnym. Partnerstwo tego typu jest szczególnie pożądane w zakresie marketingu terytorialnego, budowie regionalnego systemu informacji turystycznej, tworzenia i rozwoju produktu turystycznego (szczególnie o charakterze sieciowym), modernizacji infrastruktury turystycznej czy prowadzeniu badań i monitoringu. Swoistą formą partnerstwa są Regionalne i Lokalne Organizacje Turystyczne, przy czym na tych drugich spoczywa szczególnie ważna rola, a mianowicie integracja społeczności lokalnej (głównie branży turystycznej przy wsparciu jednostek samorządu lokalnego) wokół istniejących i nowych lokalnych produktów (atrakcji) turystycznych. (fragment tekstu)
EN
The paper presents a diagnostic analysis of the potential of health tourism and spawellness products, showing that there are now conditions for the public sector to start and support the integration process of the tourism product in this field. The specified elements of the diagnosis, along with the SWOT analysis, can form the foundations necessary to build the business strategy program of the consortium. The authors claim that only integration processes are able to improve economic efficiency and effectiveness of marketing. The analysis does not include the medical tourism sector (hospitals, clinics, doctor's surgeries) because, despite the growth in demand for this type of product and the adequate promotional program implemented by the Ministry of Economy at the end of 2012, the medical tourism is of slightly different nature and the competitiveness of the Polish sector relies mainly on the price. The research material is based on its own primary research and the analysis of secondary sources. (original abstract)
Rocznik
Strony
5--18
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku i Toruniu
Bibliografia
  • Boruszczak M., red.: Turystyka uzdrowiskowa, stan i perspektywy, WSTiH, Gdańsk 2009.
  • Banasik W., Borne-Januła H.: Konsorcja produktowe w rozwoju lokalnej i regionalnej gospodarki turystycznej, Prace Naukowe UE, Wrocław 2011.
  • Europejska Strategia Zrównoważonego Rozwoju 2005-2010. http://europa.eu.int
  • Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa 2008.
  • Komunikat Komisji Europejskiej; Odnowiona polityka turystyczna UE: Ku silniejszemu partnerstwu na rzecz turystyki europejskiej, Bruksela 2006.
  • Migdal M.: Ewaluacja Regionalnych i Lokalnych Organizacji Turystycznych, Instytut Wspierania Turystyki - Forum Turystyki Regionów, Szczecin 2009.
  • Nawrot Ł., Zmyślony P.: Międzynarodowa konkurencyjność regionu turystycznego, Proksenia, Kraków 2009.
  • Program budowy krajowego produktu markowego turystyka uzdrowiskowa opracowany przez Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP - 2010.
  • Skawińska E., Zalewski R.: Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów - Świat Europa Polska, PWE, Warszawa 2009.
  • Staszewska J.: Klaster szansą rozwoju przedsiębiorstw na rynku turystycznym, w: Bosiacki S., red.: Gospodarka turystyczna w XXI wieku: problemy i perspektywy rozwoju w skali regionalnej i lokalnej, Poznań 2008.
  • Staszewska J.: Klaster perspektywą dla przedsiębiorstw na polskim rynku turystycznym, Difin, Warszawa 2009.
  • Strategia komunikacji na rynkach: brytyjskim, niemieckim i francuskim, badania na zlecenie POT, Ageron Polska 2010.
  • Strategia marketingowa Polski w sektorze turystyki na lata 2012-2020, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa 2012.
  • Turystyka w strukturach Unii Europejskiej. Programy Unii Europejskiej dotyczące rozwoju turystyki. Przyszłość turystyki w Unii Europejskiej, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa 2009.
  • Walas B.: Kierunki ewolucji Regionalnych i Lokalnych Organizacji Turystycznych w kontekście polityki turystycznej - mocne i słabe strony, Rocznik Naukowy, tom 6/2007, Wyższa Szkoła Turystyki i Rekreacji, Warszawa 2007.
  • 4WR: Wellness for Whom, Where and What? Wellness Tourism 2020, Full Research Report, Wellness Tourism Worldwide 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171582174

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.