Czasopismo
2019
|
85 nr 2 Selected Aspects of Managing and Financing the Activity of Public and Private Sector Units
|
39--52
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Innowacyjność fińskiego systemu edukacji. Propozycje rozwiązań dla Polski
Języki publikacji
Abstrakty
The main aim of the article is to examine the development path of the Finnish education system since the political transformation in Europe after the collapse of the Soviet Union. The author presents the structure and characteristics of the education system in Finland, as well as the way in which it is shaped by public and private institutions. The article highlights the process of modernization of the economy, from an economy based on agriculture and industry to a knowledge-based economy. Analysis of the current condition of the Finnish economy is accompanied by information about the country's position in the global competitiveness rankings. Finally, the author indicates possibilities of implementing certain Finnish solutions in Poland and identifies limitations that should be overcome in the process of building a high quality education system.(original abstract)
Nadrzędnym celem podjętych w artykule rozważań było zbadanie ścieżki rozwoju fińskiego systemu edukacji od momentu transformacji ustrojowych w Europie po upadku ZSRR. Przedstawiono strukturę i cechy charakterystyczne systemu oświaty w Finlandii, a także wskazano rolę instytucji publicznych i prywatnych w jego kształtowaniu. W opracowaniu podkreślony został proces modernizacji gospodarki od gospodarki opartej na rolnictwie i przemyśle do gospodarki opartej na wiedzy. Badaniu obecnego stanu fińskiej gospodarki towarzyszyły analizy pozycji Finlandii w rankingach konkurencyjności międzynarodowej. Pracy przyświecały także cele szczegółowe, takie jak: wskazanie na możliwość implementacji wybranych rozwiązań modelu fińskiego do obecnych warunków funkcjonujących w Polsce. Opisano ograniczenia, jakie państwo polskie powinno niwelować na drodze budowania wysokiej jakości systemu edukacji.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
Strony
39--52
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
- Bossak J., 2000, Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki polskiej - ujęcie instytucjonalne, in: H. Podedworny, J. Grabowiecki, H. Wnorowski (eds.), Konkurencyjność gospodarki polskiej a rola państwa przed akcesją do Unii Europejskiej, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
- Castells M., Himanen P., 2009, Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Model fiński, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
- Archibugi D., Coco A., 2004, A New Indicator of Technological Capabilities for Developed and Developing Countries (ArCo), World Development, 32(4): 629-654.
- Gmerek T., 2007, Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, Poznań-Leszno: Wyższa Szkoła Humanistyczna w Lesznie.
- Misala J., 2008, Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki narodowej Hiszpanii, Ekonomiczno- -Informatyczny Kwartalnik Teoretyczny, no. 17.
- North D.C., 1997, The Contribution of the New Institutional Economics to an Understanding of the Transition Problem, WIDER Annual Lecture 001. Helsinki: UNU-WIDER.
- Olchowik-Adamowska L., Stettner-Stefańska B., Ławecki T., 2004, Finlandia - kraj Bożego Narodzenia, w: Olchowik-Adamowska L., Stettner-Stefańska B., Ławecki T., Podróż po krajach Unii Europejskiej, Warszawa: Świat Książki.
- Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy, Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy, 2010, Transfer wiedzy w praktyce - rozwiązania w Finlandii i w Polsce, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, http://pastw.byd.pl/userfiles/files/ pastw2-www.pdf [accessed: 6.05.2019].
- Sahlberg P., 2015, Finnish Lessons 2.0., What can the world learn from educational change in Finland?, 2nd ed., New York: Teachers College Press.
- Tirri K., Puolimatka T., 2000, Teacher Authority in Schools: a case study from Finland, Journal of Education for Teaching, 26(2): 157-165.
- United Nations Development Programme, 1990, Human Development Report 1990, New York: Oxford University Press.
- United Nations Development Programme, 2018, Human Development Indices and Indicators: 2018 Statistical Update, New York.
- Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, Dz. U. 2015, poz. 1767 [The Act of 25 September 2015 on amending certain acts with a view to support innovation, Journal of Laws 2015, item 1767].
- Ustun U., Eryilmaz A., 2018, Analysis of Finnish Education System to question the reasons behind Finnish success in PISA, Studies in Educational Research and Development, 2(2): 93-114.
- Schwab K. (ed.) 2018, The Global Competitiveness Report 2018, Cologny/Geneva: World Economic Forum, 2018, http://www3.weforum.org/docs/GCR2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2018. pdf [accessed: 6.05.2019].
- www.databank.worldbank.org [accessed: 15.05.2019].
- www.ec.europa.eu [accessed: 14.05.2019].
- www.heritage.org [accessed: 6.05.2019].
- www.bdm.stat.gov.pl [accessed: 15.05.2019].
- www.oecd.org [accessed: 11.05.2019].
- www.stat.fi [accessed: 11.05.2019].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171582508