Czasopismo
2011
|
12
|
z. 7 Firmy rodzinne - determinanty funkcjonowania i rozwoju. Zarządzanie rozwojem i zmianą
|
44--57
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Przedmiotem artykułu jest analiza specyfiki strategii małych i średnich przedsiębiorstw rodzinnych, która ma wskazywać na kluczowe wyróżniki strategii family business. Można postawić tezę, że posiadanie przez przedsiębiorstwo rodzinne strategii uwzględniającej relacje czynników rodziny i przedsiębiorstwa decyduje w zasadniczym o możliwościach i stopniu o rozwoju podmiotu. W artykule przedstawiono interpretacje oparte na wynikach badań dotychczas przeprowadzonych w Polsce oraz badań na reprezentatywnej próbie w programie badawczym "Badanie firm rodzinnych" zrealizowanego w roku 2009 w ramach projektu P/789/8/2008 Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. (fragment tekstu)
Family enterprises are determining are functioning as small and medium economic subjects. Family businesses are making the interesting example of relations setting between the property and with managing but the owner's family. The strategy isn't limiting itself only realization of economic purposes in family enterprises but he/she is enveloping the income of diversified groups stakeholder, amongst which crucial an owner's family and her norms have value considerably. The strategic planning should embrace the parallel planning process taking matters of the family into consideration. The size of the enterprise is beating essential meaning at processes of strategic managing in shaping in family subjects. The article is consecrated for analysis of the specificity of small strategies and family medium-sized enterprises and portraying crucial characteristics for the strategy family business. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
44--57
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi
autor
- Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi
Bibliografia
- Carlock R.S., Ward J.L. (2001), Strategic Planning for the Family Business, Palgrave, New York, ss. 12-13, 30-31 i s. 265.
- Casillas J., Acedo F. (2007), Evolution of the Intellectual Structure of Family Business Literature: A Bibliometric Study, Family Business Review, Jun, 20,s. 2.
- Glinka B., Gudkova S. (2010), Wybrane uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości rodzinnej w Polsce, Problemy Zarządzania, Val.8, nr 4(30), s. 43.
- Kourdi J., (2009), Business Strateg y, Profile Books, Londyn, s. 109.
- Kowalewska A., Szut J., Lewandowska B., Kwiatkowska M., Sułkowski Ł., Marjański A., Jaguszyn-Krynicki T., (2009), Firmy rodzinne w polskiej gospodarce - szanse i wyzwania, PARP, Warszawa.
- Kowalewska A., Szut J., Lewandowska B., Kwiatkowska M., Sułkowski Ł. Marjański A. (2009), Badanie firm rodzinnych, raport końcowy, PARP, Warszawa.
- Krupski R. (red.) (2003), Zarządzanie strategiczne, koncepcje - metody, AE im. O. Langego, Wrocław, ss. 36-37.
- Lansberg I., (1983), Managing Human Resources in Family Firms: The Problem of Institutional Overlap, Organizational Dynamics, vol. 12, nr 1, ss. 39-49.
- Marjański A. (2006), Strategie małych i średnich przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, praca doktorska, AE im. O. Langego, Wrocław, ss. 121-125.
- Mintzberg H., (2009), Managing, Prentice Hall, Edinburg, s. 20.
- Nelton S. (2002), Strategies for Family Firms, w: C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J.L. Ward (red.), Family Business Sourcebook, Family Enterprise Publishers, Georgia, s. 120.
- O'Hara W.T., (2003), Centuries of Success, Lessons from the Word's Most Enduring Family Business, Adams Media, Avon, s. 17.
- Obłój K. (2010), Pasja i dyscyplina strategii, Poltext, Warszawa, ss. 13-14.
- Porter M.E. (1996), Strategia konkurencji, metody analiz y sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa, ss. 56-59.
- Pramodita S., Chrisman. J., Chua J., (2002), Strategic Management of the Family Businnes: Past Research and Future Challenges, w: C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J.L. Ward (red.), Family Business Sourcebook, Family Enterprise Publishers, Georgia, s. 8.
- Ramachandran K., (2006), Indian Family Business: Their Survival Beyond Three Generations, Indian School Business, Hyderabad, s. 3.
- Sołoducho-Pelc L. (2003), Faz y procesu zarządzania strategicznego w małych przedsiębiorstwach, w: J. Jeżak (red. nauk.), Rozwój teorii i praktyki zarządzania strategicznego, doświadczenia krajowe i międzynarodowe, PAM Center, Łódź, ss. 453-454.
- Strużyna J., Szczepankiewicz E. (2003), Myślenie strategiczne w małych i średnich firmach Górnego Śląska, w: J. Jeżak (red. nauk.), Rozwój teorii i praktyki zarządzania strategicznego, doświadczenia krajowe i międzynarodowe, PAM Center, Łódź, s. 211.
- Sułkowski Ł., Haus. B, Safin K., (2005), Raport z badań przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, w: Ł. Sułkowski (red. nauk.), Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, TNOiK, Toruń, s. 20.
- Sułkowski Ł., Marjański A., 2009, Firmy rodzinne, Poltext, Warszawa.
- Ward J.L. (1997), Keeping the Family Business Healthy. How to Plan for Continuing Growth, Profitability, and Family Leadership, Family Enterprise Publishers, Marietta, s. 8.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171582604