Czasopismo
2011
|
12
|
z. 6 Firmy rodzinne - determinanty funkcjonowania i rozwoju Współczesne aspekty zarządzania
|
247--260
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie specyficznych cech i uwarunkowań rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych i poszukiwanie odpowiedzi na pytanie czy funkcjonowanie firm rodzinnych różni się w istotny sposób od funkcjonowania firm nierodzinnych o podobnej wielkości i profilu działalności. Teoretyczne rozważania na temat przedsiębiorczości rodzinnej skoncentrowano na przedstawieniu definicji family business, które próbują wyjaśniać społeczno-ekonomiczną specyfikę tych podmiotów. Przedstawiono dane obrazujące potencjał firm rodzinnych w Polsce i ich rolę we współczesnej gospodarce. Teoretyczne rozważania na temat cech przedsiębiorstw rodzinnych skonfrontowano z wynikami badań własnych autorki prowadzonych wśród firm rodzinnych funkcjonujących w województwie podlaskim w 2009 i 2010 roku. Wnioski wynikające z analizy zgromadzonego materiału badawczego uwidaczniają charakterystyczne problemy funkcjonowania i rozwoju firm rodzinnych(fragment tekstu)
This article attempts to present the problems of operation and development of family businesses. Theoretical considerations on the nature of family entrepreneurship and its role in modern economies were confronted with the results of studies conducted among family businesses operating in the Podlaskie Province. Conclusions from the analysis of gathered research material highlight the characteristics of family firms compared to non-family ones of similar size and business profile.(original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
247--260
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Łomża State University of Applied Sciences, Poland
Bibliografia
- Badanie firm rodzinnych. Raport końcowy. (2009), PARP, Warszawa.
- Firmy rodzinne w polskiej gospodarce - szanse i wyzwania (2009), PARP, Warszawa.
- Frishkoff P.A. (1995), Understanding Family Business: What is a Family Business?, Oregon State University, Austin Family Business Program, 15 April.
- Jaffe D.T. (1990), Working with ones you love: Conflict resolution and problem solving strategies for a successful business, Berkeley, CA, Conari.
- Manifest Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych, 2008, Biuletyn Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych Nr 1/2008.
- Hall P.D. (1988), A historical overview of family firms in the United States, Family Business Review, No. 1.
- Safin K. (2007), Przedsiębiorstwa rodzinne. Istota i zachowania strategiczne, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław.
- Skuteczne działanie. Badanie przedsiębiorstw rodzinnych 2007/2008 przeprowadzone przez PricewaterhouseCoopers (2007), PricewaterhouseCoopers.
- Sułkowski Ł, Marjański A. (2009), Firmy rodzinne, jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Poltext, Warszawa.
- Sułkowski Ł., Raport z badań przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, w: Ł. Sułkowski (red.) Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, TNOiK, Toruń 2005.
- Zocchi V. (2008), The role of communication in the intergenerational transfer of family-run small and medium firms [w:] Concepts of management. New trends & challenges in management, E. Weiss, M. Godlewska, A. Bitkowska (red.), Vizja Press &IT, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171582660