PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 12 | z. 7 Firmy rodzinne - determinanty funkcjonowania i rozwoju. Zarządzanie rozwojem i zmianą | 118--128
Tytuł artykułu

Motywacja sukcesora jako determinanta skutecznej sukcesji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcja niniejszego artykułu wpisuje się w behawioralną szkołę psychologii, która zakłada, że zachowanie człowieka uzależnione jest od bodźców płynących z otoczenia zewnętrznego [Paszkiewicz, 1983, s. 228]. Za pomocą planowania i kontroli sygnałów ukierunkowanych na oddziaływanie na jednostkę możemy oczekiwać pożądanych reakcji. Przenosząc to założenie na problematykę dziedziczenia firmy rodzinnej można przyjąć tezę: Typ oddziaływania rodzica na dziecko warunkuje wynik sukcesji międzypokoleniowej. Tytuł poniższej publikacji wskazuje zainteresowanie korzystnym rezultatem przekazania firmy. Dlatego w uzasadnieniu hipotezy omówione zostaną czynniki charakteryzujące pozytywny wpływ rodzica na dziecko. Kolejne podtytuły sformułowane zostały jako tezy szczegółowe uzupełniające wyżej postawioną tezę ogólną. (fragment tekstu)
EN
Article covers the issue of preparing a successor to take over the family business. The author points out that the determinant of the effectiveness of the succession is to create a motivation to continue the project of their parents. It corresponds with the type of parent to child influence in the period before the succession. It was assumed that owing to the positive effects on the successor the willingness and commitment to run the family business. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Aronoff C.E., McClure S.L., Ward J.L. (2003), Family business succession: the final test of greatness, Family Enterprise Publisher.
  • Cadieux L. (2007), Succession in Small and Medium-Sized Family Businesses: Toward a Typolog y of Predecessor Roles During and After Instatement of the Successor, "Family Business Review"; Vol. 20, No. 2, June.
  • Cater III J.J., Justis R. T. (2009), The Development of Successors From Followers to Leaders in Small Family Firms, "Family Business Review", Vol. 22 No. 2, June.
  • Francis B.C. (1993), Family Business Succession Planning, "Journal of Accountancy", Vol. 176.
  • García-Álvarez E., López-Sintas J., Gonzalvo P.S. (2002), Socialization Patterns of Successors in First- to Second-Generation, Family Businesses, "Family Business Review", Vol. 15, No. 3, September 2002.
  • Janjuha-Jivraj S., Spence L. J. (2009), The Nature of Reciprocity in Family Firm Succession, "International Small Business Journal", Vol 27(6).
  • Jarosławska A. (2010), Planowanie sukcesji - cz yli jak zapewnić ciągłość zarządzania w firmie, http://personel.wip.pl/zarzadzanie-personelem/planowanie-sukcesji-czyli-jak-zapewnic-ciaglosc-zarzadzania-w-firmie,0,264266,0,227232,0.html.
  • Kruszewska M. (2009), Wespół w zespół, "Wspólny Biznes", marzec.
  • Lansberg I. (1995), Lesson in realpolitik for successors, "Family Business Magazine", Summer.
  • Lansberg I. (1999), The dreams that drive business success, "Family Business Magazine", Spring.
  • Lansberg I. (1993), Twelve tasks in succession, "Family Business Magazine", Summer.
  • Maslow A. (1990), Motywacja i osobowość, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
  • Muson H. (1990), The reluctant successor, "Family Business Magazine", October.
  • Muson H. (1997), Passing of the dream, "Family Business Magazine", Autumn.
  • Paszkiewicz E. (1983), Struktura teorii psychologicznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, s. 228.
  • Phan P.H., Butler J.E., Lee S.H. (2005), Corporate Governance and Management Succession in Family Businesses, Submitted to the First Haniel Foundation Entrepreneurship and Management Conference, Berlin, Germany.
  • Pszczołowski T. (1984), Organizacja od dołu i od góry, Wiedza Powszechna, Warszawa, s. 30.
  • Sharma P., Irving G. (2002), Four shades of family business successor commitment: Motivating factors and expected outcomes, http://www.ffi.org/images/rud/02_UP.pdf.
  • Sonfield M.C., Lussier R.N. (2004), First-, Second-, and Third-Generation Family Firms: A Comparison, " Family Business Review", Vol.17, No. 4, September.
  • Stocki R. (2008), Pełna partycypacja w firmie rodzinnej, Biuletyn Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych 1/2008.
  • Stone D. (1999), Successions journeys, "Family Business Magazine", Autumn.
  • Tannenbaum R., Schmidt W.H. (1973), How to choose a leadership pattern, "Harvard Business Review", May-July.
  • Venter E., Boshoff C., Maas G. (2005), The Influence of Successor-Related Factors on the Succession Process in Small and Medium-Sized Family Businesses, "Family Business Review", Vol. 18, No. 4, December.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171582752

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.