PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 12 | z. 7 Firmy rodzinne - determinanty funkcjonowania i rozwoju. Zarządzanie rozwojem i zmianą | 243--257
Tytuł artykułu

Kluczowe zasoby przedsiębiorstw rodzinnych a osiągane wyniki - rozważania teoretyczne

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest próba zidentyfikowania i określenia determinant (kluczowych zasobów) oraz sposobu w jaki rodzina, która posiada (jest właścicielem) i zarządza przedsiębiorstwem może wpływać na efekty jego działalności. Ze względu na fakt poszukiwania ogólnych cech charakterystycznych przedsiębiorstw rodzinnych, które w sposób istotny mogą wpłynąć na jego wyniki oraz ze względu na przyjęty przez autorkę teoretyczny charakter rozważań pominięty został aspekt kulturowy związany określonym krajem czy grupą krajów. Szukając odpowiedzi na to pytanie szereg naukowców próbowało porównać wyniki działalności przedsiębiorstw rodzinnych z tymi nierodzinnymi. Jednakże badania te doprowadziły do mieszanych wyników i różnych, często rodzących konflikty, opinii na temat wpływu rodziny, a raczej jej działalności i sprawowanej przez nią kontroli na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Dlatego też istotnym jest podjecie próby identyfikacji kluczowych zasobów przedsiębiorstwa rodzinnego mogących mieć wpływ na osiągane przez nie wyniki, początkowo w ujęciu teoretycznym a następnie, w przyszłości, dokonać weryfikacji dzięki badaniom empirycznym. (fragment tekstu)
EN
The aim of each company is to achieve business success. Of course, every company has a different measure of success. Among these measures we can distinguish profit maximizing as well as long-term functioning on the market. Family businesses are specific operators in which the family system passes to the running of the company. Therefore, the theoretical framework for describing and testing of these entities are taken from many other disciplines. One approach takes the theory of agency and other Resources Based Theory, which defines family businesses through its resources. Using this framework, one can identify the key resources of the family business in achieving desired results. Among them are the human capital, social capital, material and financial resources and assets such as reputation and good name of the company. The use of agency theory to the theory of family businesses can point to the benefits that may result from the alignment of the costs and the agent's head. Family business by using its resources may both strengthen its competitive position and may also prevent the desired outcome. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Adler P.S, Kwon S.,(2002), Social capital: Prospects for a new concept," Academy of Management Review", 27(1).
  • Anderson R.C, Reeb D.M, (2003), Founding - family ownership and firm performance : Evidence from the S&P 500," Journal of Finance", 58, ss. 1301-1328.
  • Barney. J, (1991), Firm resources and sustained competitive advantage, "Journal of Management", 17, ss. 99-120.
  • C. Meek, W. Woodworth, W.G Dyer, " Managing by the numbers: Absentee owners and the decline of American industry", 1988, MA: Addison-Wesley
  • Chrisman, J. J., Chua, J. H., & Sharma, P., (2005), Trends and directions in the development of a strategic management theory of the family firm, "Entrepreneurship Theory and Practice", 29,ss. 555-576.
  • Christensen, J., "Bishop mines", 2002, Brighman Young University Case Study, Provo, UT: Brigham Young University.
  • Chua, J.H, Chrisman, J.J,Sharma, P., (1999), Defining the Family Business by Behavior, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol.32 No. 4, s. 23.
  • Dyer Jr W.G.,(1992),The Entrepreneurial experience: Confronting career dilemas of the start-up executive, San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Dyer,Jr D.W,(2003),The family:The missing variable in organizational research", "Entrepreneurship: Theory and Practice", 29(3), ss. 267-284.
  • Faccio M., Lang L.P.H, Young L.,(2001), Dividends and expropriation, "American Economic Review", 91.
  • Fama E., Jensen M.C,(1983), Agency problems and residua claims," Journal of Law and Economics", 26, s. 332.
  • Habbershon T.G, Williams M.L, MacMillan I.C, (2003), A unified systems perspective of family firm performance, "Journal of Business Venturing", 18,ss. 451-465.
  • Haynes, G.W., Walker, R., Rowe, B.R., Hong, G., 1999, A resource-based framework for assessing the strategic advantages of family firms, Family Business Review, 12(3).
  • Hilburt-Davis J., Dyer Jr. W.G, (2003), Consulting to family businesses: A practical guide to contracting, assessment, and implementation, New York:Wiley.
  • Jensen M., Meckling O., (1976), Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure", "Journal of Financial Economics", 3(2).
  • Jeżak J., Popczyk, W.,Winnicka-Popczyk, A,.2004, Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój, Warszawa.
  • Kaye K., (1991), Penetrating the cycle of sustained conflict," Family Business Review", 4 (1), ss. 21- 44.
  • Levinson H., (1971),Conflicts that plague family business, "Harvard Business Review", March - April.
  • McConaughy D., (2000), Family CEO's vs. nonfamily CEO's in the family controlled firm: An examination of the level and sensitivity of pay to performance, "Family Business Review", 13(2), ss. 121-131.
  • McConaughy D., Walker M., Henderson G., Mishara C.,(1998), Founding family controlled firms: Efficiency and value," Review of Financial Economics", 7(1), ss. 1-19.
  • Morck R., Yeung B.,(1988), Management ownership and market valuation: An empirical analysis, "Journal of Financial Economics", 20(1/2).
  • Niedbała, E., (2003), Firmy rodzinne - obiekt badawczy, MBA nr 5, s. 44.
  • Perrow C.,(1972), Complex organizations, IL:Scott, Foresman, and Company, ss. 8-10.
  • Raz Aviad E., (2002), Emotions at work : normative control, organizations, and culture in Japan and America, "Harvard University Asia Center".
  • Sirmon D.G., Hitt M.A.,, " Managing resources: Linking unique resources, management and wealth creation in family firms", "Entrepreneurship: Theory and Practice", 27(4), s. 343.
  • Ruano, J.C., 2003/2004, Sens i znaczenie przedsiębiorstwa rodzinnego, wykład wygłoszony z okazji inauguracji roku akademickiego Akademii Polonijnej w Częstochowie.
  • Schulze W.G, Lubatkin M.H., Dino R.N., Buchholtz A.K, Agency relationships`in family firms: Theory and evidence, "Organization Science", 12(2).
  • Schumpeter J.A, (1934), The theory of economic development, Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Scott R.W.,(1992), Organizations (3rd ed), Englewood Cliffs, NJ: Prentice - Hall.
  • Sirmon D.G, Hitt M.A, (2003), Managing resources: Linking unique resources, management, and health creation in family firms, 2003, Entrepreneurship:Theory and Practice, 27 (4).
  • Sirmon D.G, Hitt M.A, (2003), Managing Resources: Linking Unique Resources, Management, and Wealth Creation in Family Firms," Entrepreneurship Theory and Practice", 27(4),ss. 339-358.
  • Steers R.M.,(1982), When is an organization effective?, Lexington, MA:Ginn.
  • Steier L.,(2001), Next generation entrepreneurs and succession:An exploatory study of models and means of managing social capital," Family Business Review", 14(3).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171583132

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.