PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 12 | z. 7 Firmy rodzinne - determinanty funkcjonowania i rozwoju. Zarządzanie rozwojem i zmianą | 258--266
Tytuł artykułu

Rodzinny charakter biznesu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Gdy spoglądamy na firmy rodzinne naszą uwagę przykuwa najpierw czynnik ekonomiczno- branżowy. Analizując samo zjawisko tworzenia podmiotów o charakterze familijnym powinniśmy skupić się także na sferze psychospołecznej. Określone funkcje rodziny służą zaspokojeniu konkretnych oczekiwań jednostek, wchodzących w jej skład, ale również wymogów i potrzeb danej społeczności. Bez wątpienia "rodzina jest sprzyjającym środowiskiem dla zachowań przedsiębiorczych" [Jeżak, Popczyk, Winnicka Popczyk 2004, s. 15]. Ten pozytywny "klimat" daje szerokie spektrum możliwości rozwoju jednostek, grup społecznych (z samą rodziną na czele), ale także społeczności lokalnych. To także znakomita promocja miast i regionów, a niejednokrotnie duma całego kraju. (fragment tekstu)
EN
Family businesses are an indispensable element of modern economies. Exposing familiarity supports creating a positive image of the company. Contemporary picture of family business on the one hand requiring the tradition of the other modern, virtual "e-signs. " Analyzing family businesses should focus both in the economic sphere, as well as psychosocial. Certain functions of the family translate into the functioning of family businesses. This article indicates the importance of the family nature of the business and raises issues of familiarity. The authors give examples of projects supporting the family business, demonstrating the growing popularity of family companies in Poland. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Britannica, Max-Weber, http://www.britannica.com/EBchecked/topic/638565/Max-Weber (dostęp 20.01.2011).
  • Family business Network, http://www.fbn-i.org/fbn/web.nsf/doclu/network?OpenDocument (dostęp 1.02.2011).
  • Firmy Rodzinne Roku (2011), http://www.firmyrodzinneroku.pl/ranking (dostęp 31.01.2011).
  • Firmy rodzinne, http://firmyrodzinne.eu/pdf/Deklaracja_zainteresowania.pdf (dostęp 15.01.2011).
  • Hatch M.J., Schultz M. (2004), The Dynamics of Organisational Identity, w:Organisational Identity, A. Reader, M.J. Hatch, M. Schultz(red), Oxford University Press, New York [za:] Sułkowski Ł., Marjański A. (2009), Firmy rodzinne jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Poltext, Warszawa.
  • Inicjatywa Firm Rodzinnych, http://firmyrodzinne.pl/materialy-publiczne (dostęp 01.01.2011).
  • Jeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk A.(2004), Przedsiębiorstwo rodzinne funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa.
  • Kowalewska A. (red) (2009), Szut J., Lewandowska B., Kwiatkowska M., Krynicki T.J., Sułkowski Ł., Marjański A., Firmy rodzinne w Polskiej gospodarce -szanse i wyzwania, PARP, Warszawa.
  • Krynicki T.J (2009), Kontekst i cele badania,[w:] Kowalewska A. (red), Szut J., Lewandowska B., Kwiatkowska M., Krynicki T.J., Sułkowski Ł., Marjański A, Firmy rodzinne w Polskiej gospodarce - szanse i wyzwania, PARP, Warszawa.
  • Low J. Kalafut P.C. (2006) Niematerialna wartość firmy ukryte źródła przewagi konkurencyjnej, Wolters Kluwer Polska, Kraków.
  • Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych Artykuł 23 p.1. otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 16 grudnia 1966 r.(Dz. U. z 1977 r. nr 38, poz. 167.
  • PENTOR (2009), Badanie firm rodzinnych w Polsce, Badanie zrealizowane na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • Popczyk W.(2004), Znaczenie przedsiębiorczości rodzinnej oraz społeczne uwarunkowania jej rozwoju (na przykładzie wybranych krajów europejskich i USA), w: Uwarunkowania przedsiębiorczości, pod red. K. Jaremczuka. Wyd. PWSzZ im. Prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg.
  • Przybyła M.(2011), Współczesne spojrzenie na przedsiębiorstwa rodzinne, Zarządzaniem Rozwojem Organizacji, Łódź (w druku).
  • Sułkowski Ł., Marjański A.(2009), Firmy rodzinne jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Poltext, Warszawa.
  • Surdej A., Wach K.(2010), Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Difin, Warszawa.
  • Tyszka Z. (1976), Socjologia rodziny, PWN, Warszawa.
  • Żebrowski J.(2001), Współczesne przeobrażenia w funkcjonowaniu rodziny polskiej. [w:] J. Żebrowski (red.): Rodzina polska na przełomie wieków. Gdańsk.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171583140

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.