Warianty tytułu
Przepływy ludności związane z zatrudnieniem na przykładzie gmin wiejskich województwa łódzkiego
Języki publikacji
Abstrakty
The aim of the study was to identify directions of functional and spatial connections based on employment-related population movement. Two basic accessibility variables were adopted as the basis for analysis, namely distance and travel time. The spatial scope of the study was limited to selected rural communes of the Łódź Voivodship, which were characterised by a low rate of population movement to work, illustrating the ratio of the number of people coming to a given commune to work, to the number of people leaving the given commune to work in other territorial units. The indicator was calculated based on data from the Central Statistical Office regarding population movement. Distance and travel time were also analysed based on the statistical data of the Central Statistical Office in the scope of estimated distance and travel time from the commune being the place of residence to the commune of the workplace. Analysis showed that both the distance and time of commuting to work practically does not deviate from accepted values. In some cases, rural residents are willing to travel longer distances, and thus spend more time commuting to work. Decisions about daily commuting to work to the city are linked to the possibilities of taking up employment, although a short distance is not a sufficient and only criterion here. Underdeveloped cities are not thereby less attractive in terms of employment, however the interest of potential employees in them is much weaker than in the case of cities allowing for a proper matching of labour demand and supply.(original abstract)
Celem badań była identyfikacja kierunków powiązań funkcjonalno-przestrzennych na podstawie przepływów ludności związanych z zatrudnieniem. Jako podstawę analizy przyjęto dwie bazowe zmienne dostępności: odległość i czas dojazdu. Zakres przestrzenny badania ograniczono do wybranych gmin wiejskich województwa łódzkiego, które charakteryzowały się niskim wskaźnikiem przepływów ludności do pracy, wyrażający stosunek liczby przyjeżdżających do pracy do danej gminy do liczby osób wyjeżdżających z danej gminy do pracy do innych jednostek. Wskaźnik obliczono na podstawie danych GUS dotyczących przepływów ludności. Odległość i czas przejazdu analizowano również na podstawie danych statystycznych GUS w zakresie szacowanej odległości i czasu przejazdu z gminy będącej miejscem zamieszkania do gminy miejsca pracy. Jak wykazała przeprowadzona analiza, odległość i czas dojazdów do pracy praktycznie nie odbiegały od akceptowanych wartości. W niektórych przypadkach mieszkańcy obszarów wiejskich gotowi byli pokonać większe odległości i tym samym poświęcić więcej czasu na dojazd do pracy. Decyzje o dobowych dojazdach do pracy do miasta były powiązane z możliwościami podjęcia zatrudnienia, przy czym niewielka odległość nie była wystarczającym i jedynym kryterium. Miasta słabo rozwinięte nie stają się tym samym mniej atrakcyjne pod względem zatrudnienia. W konsekwencji zainteresowanie nimi potencjalnych pracowników jest znacznie słabsze niż ma to miejsce w odniesieniu do miast pozwalających na właściwe dopasowanie popytu i podaży pracy.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
182--193
Opis fizyczny
Twórcy
- Wrocław University of Environmental and Life Sciences, Poland
Bibliografia
- 1. Bednarowska Zofia, Paweł Sebastian. 2013. Samochód najpopularniejszym środkiem transportu w dojazdach do pracy (Car as the most popular means of transport in commuting), http://www.research\pmr.com/pl/userfiles/file/wp/wp_33_511_2013_01_23%20%20Samoch%C3%B3d%20najpopularniejszym%20%C5%9Brodkiem%20transportu%20w%20dojazdach%20do%20pracy%20-%2002.pdf, access: 17.10.2019.
- 2. Bul Radosław, Marzena Walaszek. 2015. Commuting to work and upper secondary school as the basic criterion for Walaszek delimitation of functional areas of cities. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna 29: 119-138. DOI: 10.14746/rrpr.2015.29.09.
- 3. Czamara Włodzimierz, Marian Kachniarz, Szymon Szewrański, Małgorzata Świątek, Magdalena Kalisiak-Mędelska. 2019. Funkcjonalno-przestrzenne uwarunkowania rozwoju Lubina. Ekspertyza (Functional and spatial conditioning of Lublin development. An expertise). Unpublished.
- 4. Eliasson Kent, Urban Lindgren, Olle Westerlund. 2003. Geographical labour mobility: migration or commuting? Regional Studies 37 (8): 827-37.
- 5. Frenkel Izasław. 2018. Ludność wiejska. [In] Polska wieś 2018. Raport o stanie wsi 2018 (Rural Community. [In] Polish countryside 2018. A report on the state of countryside 2018), ed. Jerzy Wilkin, Iwona Nurzyńska, 25-65. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- 6. GUS (Central Statistical Office - CSO). 2011. Commuting in 2010 based on LFS. Warsaw: Wydawnictwo GUS.
- 7. GUS (Central Statistical Office - CSO). 2017. Prognoza ludności gmin na lata 2017-2030 (opracowanie eksperymentalne) (Commune population prognosis for 2017-2030 (experimental report). Warszawa: Wydawnictwo GUS.
- 8. GUS (Central Statistical Office - CSO). 2018. Zeszyt metodologiczny. Statystyka rynku pracy i wynagrodzeń (Methodological report. Statistics on labour market, wages and salaries). Warszawa: Wydawnictwo GUS.
- 9. GUS (Central Statistical Office - CSO). 2019a. Mały Rocznik Statystyczny 2019 (Small Statistical Yearbook 2019). Warszawa: Wydawnictwo GUS.
- 10. GUS (Central Statistical Office - CSO). 2019b. Przepływy związane z zatrudnieniem w 2016 roku (Movement related to employment in 2016). Warszawa: Wydawnictwo GUS.
- 11. GUS (Central Statistical Office - CSO). 2019c. Oszacowanie odległości i czasu przejazdu pomiędzy wybranymi gminami w Polsce w 2016 roku (Assessment of the distance and time of travel between selected Polish communes in 2016). Warszawa: Wydawnictwo GUS.
- 12. Ilnicki Dariusz, Piotr Michalski. 2015. Functional and spatial connections of commuting. Studia Miejskie 18: 55-70.
- 13. Iwaszko-Niziałkowska Katarzyna. 2016. Zmiany dojazdów do pracy z obszarów wiejskich Dolnego Śląska (Changes in daily commuting from rural areas of the Lower Silesia). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 279: 258-270.
- 14. Lyons Glen, Kiron Chatterjee. 2008. A human perspective on the daily commute: Costs, benefits and trade-offs. Transport Reviews 28 (2): 181-198.
- 15. OECD. 2016. Family Database. Social Policy Division - Directorate of employment, labour and social affairs, http://www.oecd.org/els/family/LMF2_6_Time_spent_travelling_to_and_from_work.pdf, access: 28.07.2019.
- 16. Renkow Mitch, Dale Hoover. 2000. Commuting, migration, and rural-urban population dynamics. Journal of Regional Science 40 (2): 261-87.
- 17. Sharma Ajay. 2017. Commuting workers and the integration of the rural-urban economy. [In] Subaltern urbanisation in india an introduction to the dynamics of ordinary towns, ed. Eric Denis, 577-600. Springer India. DOI: 10.1007/978-81-322-3616-0_22.
- 18. Szukalski Piotr. 2014. Depopulacja dużych miast (Depopulation of large cities). Demografia i Gerontologia Społeczna. Biuletyn Informacyjny 7: 1-5, http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/5090/2014-07%20Du%C5%BCe%20miasta.pdf?sequence=1&isAllowed=y, access: 12.08.2019.
- 19. Śleszyński Przemysław. 2014. Temporal accessibility and its applications. Przegląd Geograficzny 86 (2): 171-213.
- 20. Wilkin Jerzy. 2018. Polska wieś teraz i w przyszłości - synteza raportu. [In] Polska wieś 2018. Raport o stanie wsi 2018 (Polish countryside, now and in the future - report synthesis. [In] Polish countryside 2018. A report on the state of Polish countryside 2018), ed. Jerzy Wilkin, Iwona Nurzyńska, 11-25. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- 21. Wiśniewski Szymon. 2016. Spatial diversity of potential accessibility to main road network nodes in Łódź province. Prace Geograficzne 144: 91-104.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171583194