PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 2 | 4130--4136
Tytuł artykułu

Modele dynamiczne rozkładu poziomu dźwięku wewnątrz kabin lokomotyw spalinowych SM42

Warianty tytułu
Dynamic Models of Propagation of Sound Pressure Levels inside Cabs Internal Combustion Locomotives SM42
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono analizę propagacji hałasu wewnątrz kabin maszynistów lokomotyw spalinowych serii SM42. Przeprowadzono badania polegające na pomiarach poziomów ciśnienia akustycznego we wnętrzu wybranych typów pojazdów szynowych. Pomiary były wykonywane podczas postoju pojazdu z włączonym silnikiem oraz podczas jazdy manewrowej. Na podstawie przeprowadzonych badań i założeń metody niestacjonarnej transformacji przestrzennej pola dźwiękowego (STSF), opracowano modele dynamiczne rozkładu poziomów ciśnienia akustycznego. Analiza modeli dynamicznych polegała na prezentowaniu poszczególnych map akustycznych przedstawiających rozkład poziomów ciśnienia akustycznego w kabinach lokomotyw. Przedziałom poziomów dźwięku były przyporządkowane odpowiednie gamy barw.Celem badań była analiza zmian wartości chwilowych i średnich poziomów dźwięku wewnątrz kabin oraz ustalenie źródeł hałasu w pojazdach.(abstrakt oryginalny)
EN
The article presents an analysis of noise propagation inside the driver's cab internal combustion locomotives series SM42. The research consisted on measurements sound pressure levels in several selected types of rail vehicles. The measurements were carried out in two different situation; while vehicles idling and shunting. Based on measurements and the main assumptions of non-stationary spatial transformation of sound field (STSF) method, several dynamic model of sound propagation were elaborated.Analysis of dynamic models was based on presenting the acoustic maps which are showing the distribution of the sound pressure levels in the cabs of locomotives. Compartments of the sound levels were assigned to the appropriate range of colors. The aim of the research was to analyze the changes in the instantaneous and average sound pressure levels inside the vehicles and identify the sources of noise in internal combustion locomotives.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
4130--4136
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Poznańska
Bibliografia
  • 1. Hald J., Reduction of spatial windowing effects in acoustical holography, Proceedings Inter-Noise, 1994.
  • 2. Kolejnictwo. Akustyka. Pomiar hałasu wewnątrz pojazdów szynowych. PN-EN ISO 3381: 2011.
  • 3. Komorski P., Modelowanie propagacji hałasu w wybranych pojazdach, Praca dyplomowa magisterska, Politechnika Poznańska, Poznań, 2014.
  • 4. Komorski P., Szymański G.M., Orczyk M., Motyl M., Modele dynamiczne rozkładu poziomu dźwięku wewnątrz wybranych autobusów,Instytut Logistyki i Magazynowania, Logistyka, 6/2014.
  • 5. Maynard J.D., Williams E.D., Lee Y., Nearfieldacustic holography: I. Theory of generalized holography and the development of NAH, Journal of the Acoustical Society of America, 78 (4), 1985, (p. 1395-1413).
  • 6. Saemann E., Hald J., Transient tyre noise measurements using Time Domein Holography, Proc. SAE, 1997.
  • 7. Szymański G.M., Błaszczyk P., Ocena modernizacji lokomotywy SM 42 w aspekcie hałasu na stanowisku pracy maszynisty, Instytut Pojazdów Szynowych TABOR, Pojazdy Szynowe, 3/2014.
  • 8. Załącznik do Rozporządzenia Komisji w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu "Tabor kolejowy - hałas", zmieniającego decyzję 2008/232/WE i uchylającego decyzję 2011/229/UE. Bruksela, 2014.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171583246

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.