Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Development of Professional Skills in International Trade Among Students of the Cracow University of Economics
Języki publikacji
Abstrakty
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie i próba oceny umiejętności zawodowych w zakresie handlu międzynarodowego studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Podstawowym problemem zaprezentowanym w artykule są umiejętności zawodowe w zakresie handlu międzynarodowego w odniesieniu do zdobywanej wiedzy i warunków rynku pracy. W artykule wykorzystywano tradycyjne studia literaturowe, z elementami krytycznej analizy zebranych materiałów, opisową analizę przypadku (analiza jakościowa) oraz elementy analizy ilościowej (proste wskaźniki statystyczne). PROCES WYWODU: W części teoretycznej na podstawie studiów nad literaturą przedmiotu sformułowano wnioski dotyczące umiejętności zawodowych i przeprowadzono przegląd badań w tym obszarze. Część empiryczna opiera się na analizie specjalności handel zagraniczny w zakresie osiąganych efektów kształcenia i kształtowania umiejętności zawodowych. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W literaturze przedmiotu brak jest dotychczas jednoznacznej definicji umiejętności zawodowych, uwzględniającej wszystkie najważniejsze cechy zaprezentowanej kategorii. Realizowany program kształcenia umożliwia studentom osiągnięcie efektów kształcenia i zdobycie umiejętności zawodowych w zakresie handlu międzynarodowego, pozwalających im znaleźć atrakcyjną pracę na rynku. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Analizy rozpoznawania potrzeb w zakresie umiejętności zawodowych pożądanych na rynku pracy mogą w znacznym stopniu przyczynić się do zdobywania przez absolwentów uczelni atrakcyjnej pracy poprzez dostosowanie programu kształcenia do jego warunków i wymagań.(abstrakt oryginalny)
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to present and evaluate professional skills in the field of international trade of students at Cracow University of Economics. THE REASEARCH PROBLEM AND METHODS: The main problem presented in the article is professional skills in the field of international trade in relation to the acquired knowledge and labour market conditions. The literature studies, with elements of the critical analysis, a descriptive case study (qualitative analysis), elements of the quantitative analysis (simple statistic indicators) were used. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: In the theoretical part, on the basis of literature studies, conclusions concerning professional skills were formulated and a review of research in this area was carried out. The empirical part is based on the analysis of foreign trade specialisation in the scope of achieved educational results and shaping professional skills. RESEARCH RESULTS: The literature does not yet provide a clear definition of professional skills, taking into account all the most important features of the presented category. The curriculum enables students to achieve educational effects and acquire professional skills in the field of international trade, allowing them to find an attractive job on the market. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Analyses of the identification of needs in the field of professional skills desired on the labour market may significantly contribute to the acquisition of an attractive job by university graduates, by adapting the curriculum to its conditions and requirements.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
229--240
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
- AbuJbara, N.K. i Worley, J.A. (2018). Leading towards new horizons with soft skills. On the Horizon, 26(3), 247-259.
- Ashcroft, S. (2006). Commercial negotiation skills. Industrial and Commercial Training, 36(6), 229-233.
- Burggraaf, W. (1997). Management skills from different educational settings. International Journal of Educational Management, 11(2), 65-71.
- Camilleri, A.F., Delplace, S., Frankowicz, M., Hudak, R. i Tannhauser, A-Ch. (2014). Professional Higher Education in Europe. Characteristics, Practice, Examples and National Differences. Malta: Knowledge Innovation Centre.
- Dorożyński, T., Świerkocki, J. i Urbaniak, W. (2016). Employers Expactions Vis-a-vis Graduates of Faculties of Economics. Results of Direct Study. Comaprative Economic Reasearch, 19(2), 93-109.
- EHEA. (2018). European Higher Education Area. Pozyskano z: http://ehea.info (dostęp: 30.12.2018).
- Filipowicz, G. (2014). Zarządzanie kompetencjami - perspektywa firmowa i osobista. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
- Friensen, N. i Anderson, T. (2004). Interaction for lifelong learning. British Journal of Educational Technology, 35(6), 679-689.
- Jackling, B. i Natoli, R. (2015). Employability skills of international accounting graduates: Internship providers' perspectives. Education + Training, 57(7), 757-773.
- Karttunen, E. (2018). Purchasing and supply management skills revisited: an extensive literature review. Benchmarking: An International Journal, 25(9), 3906-3934.
- Kossowska, M. i Sołtysińska, I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
- Kwiatkowski, S.M. (2004). Problemy terminologiczne w procedurach standaryzacji kwalifikacji zawodowych. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy. Warszawa: IBE.
- Mendryk, I. i Cichorzewska, M. (2017). Doskonalenie wiedzy i umiejętności zawodowych - różnice międzygeneracyjne. Marketing i Zarządzanie, 3(49), 63-179. DOI: 10.18276/ miz.2017.49-14.
- Michalik, A. (2016). Pobudzanie postaw przedsiębiorczych studentów jako determinanty konkurencyjności polskiej gospodarki: wstępne wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Horyzonty Wychowania, 15(35), 299-319. DOI: 10.17399/HW.2016.153516.
- Moreno, J.J. i Wach, K. (2014). The Entrepreneurial Profile of Students Participating in the Academic Entrepreneurship Course: Pilot Study Results. Horyzonty Wychowania, 13(26), 121-143.
- OECD. (2012a). Better Skills, Better Jobs, Better Lives. A Strategic Approach to Skills Policies. Paris: OECD Publishing. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264177338-en.
- OECD. (2012b). Connected Minds: Technology and Today's Learners, Educational Research and Innovation. Paris: OECD Publishing. DOI: http://dx.doi. org/10.1787/9789264111011-en.
- OECD. (2013). Upgrading skills for current and future needs. W: Perspectives on Global Development 2013: Industrial Policies in a Changing World. Paris: OECD Publishing, 147-182. DOI: https://doi.org/10.1787/persp_glob_dev-2013-10-en.
- Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych ELA. Pozyskano z: http://ela.nauka.gov.pl/, (dostęp: 20.12.2018).
- Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
- Pont, B. i Werquin, P. (2001a). Competencies for the Knowledge Economy. W: Education Policy Analysis. Paris: OECD, 99-118.
- Pont, B. i Werquin, P. (2001b). How old are new skills? OECD Observer, no. 225, March. Pozyskano z: http://oecdobserver.org/news/archivestory.php/aid/428/How_old_are_ new_skills_.html (dostęp: 29.10.2018).
- Rachwał, T. i Wach, K. (2016). Badanie intencji przedsiębiorczych młodego pokolenia: wy- niki ankietyzacji wśród studentów kierunków nieekonomicznych. Przedsiębiorczość - Edukacja, 12, 405-415.
- Rhodes, A., Danaher, M. i Kranov, A.A. (2018). Concurrent direct assessment of foundation skills for general education. On the Horizon, 26(2), 79-90.
- Seol, I., Sarkis, J. i Wang, Z.R. (2017). Across-cultural comparative study of internal auditor skills: UK vs Korea. Journal of Applied Accounting Research, 18(3), 341-355.
- Sladek, A. (2016). Przedsiębiorczość oraz kreatywność jako kompetencje społeczne wymagane na różnych kierunkach kształcenia akademickiego. Horyzonty Wychowania, 15(34), 195-210. DOI: 10.17399/HW.2016.153411.
- Sculli, D. i Yau, W.S.L. (1990). Managerial Traits and Skills. Journal of Management Development, 9(6), 32-40. DOI: https://doi.org/10.1108/02621719010139486.
- Soares, A.M. i Eduardo, F.S. (2016). Being Successful in International Markets: The Role of International Marketers' Competencies. W: M.H. Bilgin i H. Danis (red.), Entrepreneur- ship, Business and Economics. Vol. 1. Eurasian Studies in Business and Economics 3/1. Basel: Springer Intl Publishing, 515-524.
- UEK plany studiów. Pozyskano z: https://planystudiow.uek.krakow.pl/index.php?a=148&id =30&idSemestruRoku=37 (dostęp: 20.12.2018).
- Vathanophas, V. i Jintawee, T. (2007). Competency requirements for effective job performance in the Thai public sector. Contemporary Management Research, 3(1), 45-70.
- Wach, K. (2007). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w programach nauczania. Stan obecny i proponowane kierunki zmian. W: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, 120-127.
- Wach, K. i Wojciechowski, L. (2016). Entrepreneurial Intentions of Students in Poland in the View of Ajzen's Theory of Planned Behaviour. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(1), 83-94. DOI: http://dx.doi.org/10.15678/EBER.2016.040106.
- Warhurst, C. i Thopson, P. (2012). Mapping knowledge in work. Proxies or Practices? W: D.W. Livingstone i D. Guile (red.), The knowledge economy and life learning: A critical reader. Rotterdam: Sens Publishers, 43-55.
- Whiddett, S. i Hollyforde, S. (2003). Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
- Yerger, D.B. (2017). Skills and earnings in less than bachelor's occupations. International Journal of Social Economics, 44(1), 60-74.
- Zysk, W. (2016). Uniwersytet czy uczelnia zawodowa? Uwagi o nauczaniu sprzedaży. Horyzonty Wychowania, 15(35), 335-344. DOI: 10.17399/HW.2016.153518.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171583358