PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 17 | nr 44 Edukacja a przedsiębiorczość | 253--264
Tytuł artykułu

Antropologia immanentno-transcendentalna dialogu i jej implikacje edukacyjne

Autorzy
Warianty tytułu
Immanent-Transcendental Anthropology of Dialog and its Education Implications
Języki publikacji
PL
Abstrakty
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest prezentacja wyników badań i próba odpowiedzi na pytanie, czy wolne i otwarte oprogramowanie oraz etyka hakerska mogą być podstawą infrastruktury edukacyjnej, a tym samym elementem aktywizacji przedsiębiorczości studentów. Dodatkowo, praca zawiera próbę wskazania istoty etyki hakerskiej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problematyka badawcza zaprezentowana w niniejszym artykule dotyczy możliwości wykorzystania wolnego i otwartego oprogramowania do realizacji procesu dydaktycznego. Szczególną uwagę zwrócono na praktyczność stosowanych narzędzi oraz aktywizację przedsiębiorczości studentów. W ramach badania wykorzystano metodę obserwacji uczestniczącej, która stała się podstawą do zbudowania studium przypadku. PROCES WYWODU: Artykuł składa się z czterech części. Pierwsza opisuje informacje dotyczące etyki hakerskiej oraz jej źródeł. W drugiej części zaprezentowano zagadnienia związane z wolnym i otwartym oprogramowaniem oraz możliwościami wykorzystania go do aktywizacji przedsiębiorczości. W kolejnej części autor przedstawia zagadnienia odnoszące się do przedsiębiorczości oraz sposobów jej rozpatrywania. Ostatnim elementem artykułu jest prezentacja wyników badań. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza przeprowadzonych badań wskazuje możliwość wykorzystania wolnego i otwartego oprogramowania w procesach edukacyjnych. Tym samym istnieje możliwość wykorzystania tego oprogramowania do wzbudzenia zachowań przedsiębiorczych. Przeprowadzone badania empiryczne dowiodły, że studenci wykazują chęć używania wolnego i otwartego oprogramowania (81% respondentów). Autor wykorzystał niniejsze badanie jako podstawę do dalszych działań w tym obszarze. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych należy traktować jako niezbędny element nowoczesnego kształcenia. Artykuł analizuje główne kierunki oraz obszary w zakresie wykorzystania wolnego i otwartego oprogramowania. Szczegółowymi badaniami należałoby objąć różne grupy studentów, na różnych kierunkach studiów.(abstrakt oryginalny)
EN
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the paper is to present the main assumptions of immanent and transcendental anthropology based on dialogical personalism and their implications for education. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The papers offers a critical analysis of dialogical personalism (M. Buber), and immanent and transcendental anthropology (K. Rahner, R. Bultmann), which serves as a basis for formulating specific implications for a holistic vision of man and his educational process. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Starting with the biblical description of the creation of man and the first relational act, through dialogical personalism and immanent and transcendental anthropologists, the Author of the paper searched for such understanding of anthropology which would capture the human person in a holistic way, with particular emphasis placed on the transcendental dimension. RESEARCH RESULTS: The results of the analysis reveal that erroneous treatment and understanding of the immanent and transcendental dimension of anthropology leads to reductionist educational visions, which deprive the person of genuine development. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: It is necessary to re-discover the wealth of spiritual and bodily dimension of man (immanent and transcendental) on the basis of contemplative education, which is gradually gaining recognition among educators and philosophers of dialogue.(original abstract)
Rocznik
Tom
17
Strony
253--264
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ignatianum w Krakowie
Bibliografia
  • Buber, M. (1968). Kształcenie charakteru. Tłum. M.Ś. Znak, nr 7-8 (169-170), 915-926.
  • Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
  • Bultmann, R. (1957). Theologie des Neuen Testaments. Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck).
  • Coenen, L., Beyreuther, E. i Bietenhard, H. (red.). (1986). Dizionario dei concetti biblici. Bologna: Edizioni Dehoniane.
  • Feuerbach, L. (1988). Wybór pism. T. II, Zasady filozofii przyszłości. Warszawa: PWN.
  • Gara, J. (2008). Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu. Kraków: Wydawnictwo WAM.
  • Jan Paweł II. (1995). Encyklika Ut unum sint. Watykan.
  • Langemeyer, G. (2000). Antropologia teologiczna. Kraków: Wydawnictwo M.
  • Lévinas, E. (1998). Całość i nieskończoność. Tłum. M. Kowalska, wstęp B. Skarga. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Pasierbek, W. (2004). Duchowa formacja człowieka wyzwaniem dla humanizmu XXI wieku. W: W. Pasierbek i R. Terlecki (red.), Człowiek w jednoczącej się Europie. Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna "Ignatianum" w Krakowie, Wydawnictwo WAM.
  • Pasierbek, W. (2007). Aktualność transcendentnego charakteru antropologii teologicznej dla pedagogiki. W: A. Hajduk i J. Mółka (red.), Pedagogika wiary. Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno- -Pedagogiczna "Ignatianum" w Krakowie, Wydawnictwo WAM
  • Pasierbek, W. (2016). Jesuit philosophy of contemplative education. Horyzonty Wychowania. Vol. 15, No. 33, 9-22.
  • Rahner, K. (1987). Podstawowy wykład wiary. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
  • Rahner, K. i Vorgrimler, H. (1987). Mały słownik teologiczny. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
  • Sobór Watykański II. (1967). Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym "Gaudium et spes" (KDK). Poznań: Pallottinum.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171583364

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.