PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 12 | z. 10 Teoretyczne i praktyczne aspekty zarządzania i bezpieczeństwa | 19--38
Tytuł artykułu

Podnoszenie jakości zasobów ludzkich w sektorze MSP jako punkt wyjścia do zwiększenia ich konkurencyjności na świecie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym opracowaniu podjęto próbę identyfikacji prawdopodobnych przyczyn występujących problemów, wynikających z różnic kulturowych w organizacjach kooperujących na płaszczyźnie międzynarodowej, jak też wskazano możliwości zapobiegania im. W drugiej części artykułu zaprezentowano typologie kultur organizacyjnych, pokazano różnice kulturowe oraz zasugerowano kierunek działania sprzyjający zarządzaniu opartemu na kulturze współpracy, która jest podstawą efektywnych działań zarówno pracowników zatrudnionych w firmie, jak i partnerów zewnętrznych. Zdaniem Autorów jedną z szans na taki ponadkulturowy dialog jest edukacja zarówno przyszłych, jak i obecnych kadr sektora MSP, której efekty powinny odpowiadać na aktualne i antycypowane potrzeby. W artykule zaprezentowano wybrane wyniki badań własny autorów, jak też wtórne już publikowane.(fragment tekstu)
EN
Globalization is a process that makes enterprises of different countries dependent on its course. As a result, not only material goods but also human resources and their cultures travel on a world scale. Therefore, taking into consideration the fact that, entering into business relations with international companies, small and medium- sized enterprises actively participate in the changes caused by globalization, there is a growing need to prepare personnel to run business on an international scale. In the present study an attempt to explain the opportunities to prevent problems resulting from cultural differences has been made. One of such possibilities is education of both future and present personnel, which effects ought to answer current as well as anticipated needs.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  • Bańka A., Psychologia organizacji, w: Strelau J. (red. nauk.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
  • Frank H., G. Hofstede, H. Bond, Cultural Roots of Economic Performance: A Research Note, "Strategic Management Journal", 12, 1991.
  • Hofstede G.H., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. PWE, Warszawa 2000.
  • Holstein - Beck M., Kompetencje menedżera, IOiZ, Warszawa 1990.
  • Koładkiewicz I., Lutostański Ł., Mali mistrzowie w działaniu. Dobre praktyki w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, WSPiZ, Warszawa 2004.
  • Konieczny O., Schmidtke R., Inwestycja w kadry. Perspektywa małych i średnich przedsiębiorstw, WYG International Sp. z o.o., Kraków 2007.
  • Koźmiński A. K., Piorowski W., (red.) Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 1997.
  • Ludwiczyński A., ZZL - postęp, zastój, regres?, "Personel" 2003, nr 15.
  • Łucewicz J.Organizacyjne zachowania człowieka, WAE, Wrocław 1999.
  • Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Universitas, Kraków2007.
  • Oleksyn T., Zarządzanie potencjałem pracy w małych i średnich przedsiębiorstwach-istota, specyfika, wyzwania, w: "Praca i Zabezpieczenie Społeczne" 2003.
  • Perechuda K., Nowoczesne metody zarządzania firmą, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 1993.
  • Raport z badań Rynek szkoleń z zakresu ZZL w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, CDS, Kraków 2005.
  • Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2002-2003, PARP, Warszawa 2004.
  • Sułkowski Ł., Kulturowa zmienność organizacji, PWE, Warszawa 2002.
  • Tyborowska J., Rola i zadania działu personalnego. Vademecum współczesnego kadrowca, Wydawnictwo Biblioteczka Pracownicza, Warszawa 2000,
  • Schroeder J., Zarządzanie kadrą w przedsiębiorstwie międzynarodowym, Akademia Ekonomiczna, Poznań 2000.
  • Wajda A., Społeczne postawy organizacji i zarządzania, AON, Warszawa 1999.
  • Weber R. A., Zasady zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171583430

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.