PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 17 | nr 5 (85) Big Data Phenomenon in the Economic and Social Spheres | 56--73
Tytuł artykułu

Virtual Temporary Collaboration Networks - a Case Study of the IT Industry

Warianty tytułu
Wirtualne tymczasowe sieci współpracy - studium przypadku branży IT
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
New product development projects in the IT industry have introduced various new methods and techniques of team management. IT projects often use hybrid models of new product development, which combine agile team management methods with classic and waterfall project management methodologies. However, there is an alternative solution available that consists in creating a temporary network of experts in a virtual environment in order to develop a new product or service. The article presents the characteristics of ad-hoc temporary development team networks and specifies the conditions necessary for their creation in a virtual environment. Also, the analysis of a temporary virtual collaborative network used to develop new products in a Polish IT company have been presented as a case study research. (original abstract)
Projekty rozwoju nowych produktów, realizowane w branży IT, wprowadziły szereg nowych metod i technik zarządzania zespołem deweloperskim. Projekty informatyczne często wykorzystują hybrydowe modele rozwoju nowych produktów, które łączą zwinne metody zarządzania zespołem wykonawczym z klasycznymi i kaskadowo-liniowymi (Waterfall) metodykami zarządzania projektami. Istnieje jednak alternatywne rozwiązanie, polegające na utworzeniu tymczasowej sieci współpracy w wirtualnym środowisku roboczym, w którym grupa ekspertów opracowuje nowy produkt lub usługą. Niniejszy artykuł przedstawia istotę działania i funkcjonowania tymczasowych sieci współpracy złożonych z zespołów deweloperskich zajmujących się rozwojem oprogramowania. Omówione zostały również warunki tworzenia tego typu sieci w wirtualnych środowiskach. W części badawczej artykułu przeprowadzono analizę tymczasowych sieci współpracy (zajmujących się rozwojem nowego produktu) w wybranej firmie IT za pomocą metody studium przypadku. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
17
Strony
56--73
Opis fizyczny
Twórcy
  • Silesian University of Technology
  • Silesian University of Technology
Bibliografia
  • Alsharo, M., Gregg, D., & Ramirez, R. (2017). Virtual team effectiveness: The role of knowledge sharing and trust. Information & Management, 54(4), 479-490. https://doi. org/10.1016/j.im.2016.10.005.
  • Bendkowski, J. (2017). Zarządzanie procesami rozwoju tymczasowych sieci współpracy. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacji i Zarządzanie, 108(1983), 23-34. Gliwice: Politechnika Śląska.
  • Bottazzi, D., Montanari, R., & Rossi, G. (2008). A self-organizing group management middleware for mobile ad-hoc networks. Computer Communications, 31, (13), 3040-3048.
  • Cantu, C. (1997). Virtual teams. CSWT Papers. Center for the Study of Work Teams, University of North Texas.
  • Carte, T.A., Chidambaram, L., & Becker, A. (2006). Emergent leadership in self-managed virtual teams. Group Decisions and Negotiation, 15(4), 323-343. https://doi.org/10.1007/ s10726-006-9045-7.
  • Clark, W.R., Clark, L.A., & Crossley, K. (2010). Developing multidimensional trust without touch in virtual teams. Marketing Management Journal, 20(1), 177-193.
  • Czakon, W. (2012). Sieci w zarządzaniu strategicznym. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.
  • Dulebohn, J.H., & Hoch, J.E. (2017). Virtual teams in organizations. Human Resource Management Review, 27(4), 569-574. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2016.12.004.
  • Ford, C.R., Piccolo, R.F., & Ford, L.R. (2017). Strategies for building effective virtual teams: Trust is key. Business Horizons, 60(1), 25-34. https://doi.org/10.1016/j. bushor.2016.08.009.
  • Gibson, C., & Cohen, S. (2003). Virtual teams that work: Creating conditions for virtual team effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Großer, B., & Baumöl, U. (2017). Why virtual teams work - State of the art. CENTERIS - International Conference on Enterprise Information Systems 2017, 8-10 November 2017, Barcelona, Spain.
  • Highsmith, J. (2005). APM: Agile project management. Jak tworzył innowacyjne produkty. Warszawa: Mikom.
  • Hoch, J.E., & Kozlowski, S.W.J. (2014). Leading virtual teams: Hierarchical leadership, structural supports, and shared team leadership. The Journal of Applied Psychology, 99(3), 390-403. https://doi.org/10.1037/a0030264.
  • Jackson, P. (2002). The management of technology and innovation. Virtual working - Social and organisational dynamics. London & New York: Taylor & Francis e-Library.
  • Kahn, B.K. (2018). Understanding innovation. Business Horizons, 61(3), 453-460. https:// doi.org/10.1016/j.bushor.2018.01.011.
  • Ko, K.B.K., Chester K.M.T., Zhang, Z.M., Ngai E.W.T., & Chan, L.K.T. (2011). Analytic collaboration in virtual innovation projects. Journal of Business Research, 64(12), 1327-1334. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.01.012.
  • Kozarkiewicz, A., (2015). Sieci organizacji tymczasowych - nowa perspektywa badawcza w zarządzaniu portfelami projektów. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (224), 83-95.
  • Laanti, M. (2014). Characteristics and principles of scaled agile. LNBIP: Vol. 199: XP 2014: Agile methods. large-scale development, refactoring, testing, and estimation. International Conference on Agile Software Development.
  • Liebert, F. (2017). Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwach branży IT - studium literaturowe. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej - Seria Organizacja i Zarządzanie, (101), 271-284. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
  • Liebert, F. (2018). Atrybuty innowacyjnego produktu informatycznego w postaci oprogramowania. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej - Seria Organizacja i Zarządzanie, (118), 275-285. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
  • Martins de Resende, L.M., Volski, I., Betim, L.M., Gomes de Carhvalho, G.D., de Barros, R., & Senger, F.P. (2018). Critical success factors in coopetition: Evidence on a business network. Industrial Marketing Management, 68. https://doi.org.10.1016/j. indmarman.2017.10.013.
  • Najafi-Tavani, S., Najafi-Tavani Z., Naude P., Oghazi, P., & Zeynaloo, E. (2018). How collaborative innovation networks affect new product performance: Product innovation capability, process innovation capability, and absorptive capacity. Industrial Marketing Management, 73, 193-205. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2018.02.009.
  • Choi, O., Cho, E. (2019). The mechanism of trust affecting collaboration in virtual teams and the moderating roles of the culture of autonomy and task complexity. Computers in Human Behavior, 91. 305-315. tps://doi.org/10.1016/j.chb.2018.09.032.
  • Olechnicka, A., & Płoszaj, A. (2010). Sieci współpracy receptą na innowacyjność regionu?. In A. Tucholska (Ed.), Europejskie wyzwania dla Polski i jej regionów. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
  • Robertson, B.J. (2015). Holacracy: The new management system for a rapidly changing world. New York: Henry Holt and Company.
  • Schwaber, K., & Beedle, M. (2001). Agile software develo pment with Scrum. USA: Pearson.
  • Townsend, A.M., DeMarie S.M., & Hendrickson, A.R. (1998). Virtual teams: Technology and the workplace of the future. The Academy of Management Executive, 12(3), 17-29.
  • Yong-Kwan, L.J. (2018). IT-enabled awareness and self-directed leadership behaviors in virtual teams. Information and Organization, (28), 71-88. https://doi.org/10.1016/j. infoandorg.2018.02.001.
  • Zakaria, N., & Yusof Mohd, A.S. (2018). Crossing cultural boundaries using the internet: Toward building a model of swift trust formation in global virtual teams. Journal of International Management, November. http://doi.org/10.1016/j.intman.2018.10.004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171583450

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.