Warianty tytułu
Gilded glass. History, Technique, Artistry
Języki publikacji
Abstrakty
Udany duet może być przepisem na ponadczasowy sukces, a niebanalne połączenia pomagają zapisać się na wieki w pamięci pokoleń. Obszar sztuki wydaje się być szczególnie podatny na doświadczenia z łączeniem materiałów i form, a odważne zestawienia nierzadko dają zaskakujące pozytywne rezultaty. Eksperyment łamiący obowiązujące zasady nie był cechą awangardy XX w. lecz przejawiał się w każdej epoce. Wariacją tego rodzaju można nazwać śmiałe a nawet ekstrawaganckie połączenia szkła oraz złota. Kompilacja tak skrajnie odmiennych materiałów była synonimem luksusu nie tylko w baroku - epoce zbytku i nadmiaru. techniki złocenia szkła mają bardzo długą tradycję. Wśród nich lepiej znanymi są "gorąca" fondi d'oro i "zimna "verre eglomise" Genezy tych technik można szukać przed wiekami, w epoce starożytnej. Niniejszy artykuł obejmuje swym tematem wyłącznie przegląd fizycznych procedur dekoracyjnych, zarówno na "gorąco" jak i na "zimno". Autor pomija chemiczne procesy stosowane w produkcji szkła, jak wykorzystanie złota koloidalnego, proszków i związków złota wprowadzanych do masy szklanej, wychodząc z założenia, że temat ten zasługuje na osobne opracowanie. (abstrakt oryginalny)
A successful duo can be a recipe for a timeless success. Original connections help to save in the memory of generations. The area of art seems to be particularly susceptible to experiments with combining materials and forms, and bold statements often yield surprisingly positive results. The experiment breaking the binding rules was not a feature of the 20 th century avant-garde, but was manifested in every historical period. A variation of this kind can be called a bold or even extravagant combination of glass and gold. Compilation of such extremely different materials was, became a synonym of luxury not only in the Baroque - an era of excesses and excess. The glass gilding technique have a very long tradition. Among them better known are "hot" fondi d'oro and "cold" verre eglomise. The genesis of these techniques can be sought for centuries, in the ancient era. This article covers only the overview of physical decorative procedures, both cold and hot. The author overlooks the chemical processes used in the production of glass, such as the use of colloidal gold, powders and gold compounds introduced into the glass mass, assuming that the subject deserves a separate study. (original abstract)
Twórcy
autor
- Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Bibliografia
- http://historiagospodarcza.blogspot.com/2012/04zloto-w-starozytnym-egipcie.html [dostęp: 15.07.2019]
- Podraznik A., Patentowa(na) historia szkła, cz. I, "Szkło i Ceramika", 2018, nr 2, s. 32-35.
- Drahotova O. (1984), Szkło europejskie, warszawa, s. 139-141.
- Bray C. (2001), Dictionary of Glass: Materials and Techniques, University of Pennsylvania Press, Philadelphia, s. 130.
- Ślesiński W. 91983), Technki malarskie, spoiwa mineralne, Warszawa, s. 135, 220.
- Carboni S., Brill R.H., Whitehouse D. (20010, Glass of the sultans, Corning Museum of Glass, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, s. 49.
- Gajewska-Prorok E. 92014), Mistrzowie światła, witraże i obrazy malowane pod szkłem, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław, s. 406-407.
- Kamieńska Z. (red.) (1987) Polskie szkło do połowy XIX wieku, Wrocław, S. 86.
- https:/encyklopedia.pwn.pl/haslo/zwischengoldglas;4002545.html [dostęp: 15.07.2019]
- https://fr.wikipedia.org/wiki/Verre_%C3%A9glomis%C3%A9 [dostęp: 15.07.2019]
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171583608