Warianty tytułu
Kanały sprzedaży z przetwórni żywności ekologicznej
Języki publikacji
Abstrakty
The objective of the paper is identifying the main organic food sales channels from processing companies and attempting to determine their influence on organic food processing. Recently, the dynamic development of organic farming and its market has been observed. Nevertheless, the elements of this market show a number of weaknesses. One of the weakest links of the studied market is the processing of organic food, which bears a high transaction cost resulting from, among others, low distribution development. The paper presents the results of an inquiry research carried out in the first half of 2019 on 55 organic food processors. Conducted research shows that the production structure of the examined companies, mainly focused on fruit, vegetable and cereal products, is only partly adjusted to consumer expectations, who increasingly prefer organic dairy and meat. The main distribution channel is sales to small retail outlets. Wholesale trade came second, although still too underdeveloped, to assure effective products flow from processors to retail. More than half of the studied processors sell their products abroad, mainly to EU countries, North America and Asia. However, it is low-processed products, which are mostly exported. This is an unfavourable phenomenon from a value-added generating perspective.(original abstract)
Celem artykułu jest identyfikacja głównych kanałów zbytu żywności ekologicznej z przetwórni i próba określenia ich wpływu na przetwórstwo żywności ekologicznej. W ostatnim czasie obserwuje się dynamiczny rozwój rolnictwa ekologicznego i rynku jego produktów. Niemniej jednak, elementy tego rynku wykazują wiele słabości. Jednym ze słabych ogniw badanego rynku jest przetwórstwo żywności ekologicznej, które ponosi wysokie koszty transakcyjne, m.in. z uwagi na niski rozwój dystrybucji. Przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w pierwszej połowie 2019 roku wśród 55 przetwórców ekożywności. Z przeprowadzonych badań wynika, że struktura produkcji przetwórni, w dużej mierze skoncentrowana na przetworach owocowo-warzywnych i zbożowych, jest tylko częściowo dostosowana do oczekiwań konsumentów, którzy w coraz większym stopniu preferują ekologiczny nabiał i mięso. Głównym kanałem sprzedaży z przetwórni są sklepy detaliczne. Na drugim miejscu znalazł się handel hurtowy, który jest jednak nadal zbyt słabo rozwinięty, aby zapewnić skuteczny przepływ produktów z przetwórni do detalu. Ponad połowa badanych sprzedaje część swojej produkcji za granicę, głównie do krajów Unii Europejskiej oraz do Ameryki Północnej i Azji. Przedmiot eksportu stanowią jednak produkty mało przetworzone, co jest zjawiskiem niekorzystnym z punktu widzenia generowania wartości dodanej.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
436--445
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Poznan University of Life Sciences, Poland
Bibliografia
- 1. Aleksiev Georgi, Dora Doncheva, Konstantin Stoyanov, Konstantin Stankov. 2019. Consumption and youth employment - impact on production of Bulgarian organic products. Central European Review of Economics and Management 3 (2): 49-62.
- 2. Beck Alexander, Ursula Kretzschmar, Otto Schmid. 2006. Organic food processing - principles, concepts and recommendations for the future. Results of a European research project on the quality of low input foods. Bonn: FiBL, Frick.
- 3. Brodzińska Katarzyna. 2014. Rolnictwo ekologiczne - tendencje i kierunki zmian (Organic farming - tendencies and directions of changes). Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego 14 (3): 27-36.
- 4. Bryła Paweł. 2016. Organic food consumption in Poland: motives and barriers. Appetite 105: 737-746.
- 5. Commission Regulation (EC) No 889/2008 of 5 September 2008. laying down detailed rules for the implementation of Council Regulation (EC) No 834/2007 on organic production and labelling of organic products with regard to organic production, labelling and control. Official Journal of the European Union, L 250/1.
- 6. Council Regulation (EC) No 834/2007of 28 June 2007 on organic production and labelling of organic products and repealing Regulation (EEC) No 2092/91. Official Journal of the European Union, L 189.
- 7. Gil Agnieszka. 2016. Stan i przyszłość gospodarstw ekologicznych w drobnoobszarowym rolnictwie województwa Małopolskiego (State and future of organic farms in small area agriculture of Małopolskie Voivodship). Studia Obszarów Wiejskich 42: 197-208.
- 8. Hamm Ulrich, Friedericke Gronefeld, Darren Halpin. 2002. Analysis of the European market for organic food, organic market initiatives and rural development: Volume one. Aberystwyth: University of Wales.
- 9. Kahl Johannes, Farnaz Alborzi, Alexander Beck et al. 2014. Organic food processing: a framework for concept, starting definitions and evaluation. Journal of the Science of Food and Agriculture 94 (13): 2582-2594.
- 10. Komorowska Dorota. 2013. Czynniki kształtujące efektywność gospodarstw ekologicznych o różnej wielkości. (Factors forming efficiency of organic farms of different size). Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 104: 125-142.
- 11. Koreleska Ewa, Paulina Ziaja. 2016. Preferencje zakupowe konsumentów owoców ekologicznych w regionie kujawsko-pomorskim (Purchase preferencces of organic fruit consumers in kujawsko-pomorskie region). Marketing i Rynek 10: 246-256.
- 12. Łuczka Władysława. 2016a. Mocne i słabe strony przetwórstwa ekologicznego (Strengths and weaknesses of organic food processing). Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu XVIII (5): 143-148.
- 13. Łuczka Władysława. 2016b. the changes on the organic food market. Journal of Agribusiness and Rural Development 4 (42): 597-605.
- 14. Łuczka-Bakuła Władysława. 2007. Rynek żywności ekologicznej. Wyznaczniki i uwarunkowania rozwoju (Organic food market. Determinants and conditions of development). Warszawa: Polish Economic Publishing House.
- 15. Nachtman Grażyna. 2015. Efekty produkcyjno-ekonomiczne gospodarstw ekologicznych w 2013 roku (Economic and production effects of organic farms in 2013). Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich 102 (3): 78-90.
- 16. Peetsmann Elen, Anne Luik, Katri Kall, Airi Vetemaa, Merit Mikk, Argo Peepson. 2009. Organic marketing in Estonia. Agronomy Research 7 (II): 706-711.
- 17. Smoluk-Sikorska Joanna, Władysława Łuczka, Sławomir Kalinowski. 2017. The state of organic food processing in Poland. [In] Competitiveness of European agriculture and food sectors. Proceedings of the 26th International Scientific Conference Agrarian Perspectives, 349-354. Prague: Czech University of Life Sciences Prague.
- 18. Wier Mette, Laura Mørch Andersen, Katrin Millock, Katherine O'Doherty Jensen, Lars Rosenkvist. 2005. Perceptions, values and behaviour: The case of organic foods. Agriculture and Human Values orgprints/5004/1/5004.pdf, access: 12.09.2016.
- 19. Willer Helga, Julia Lernoud. 2019. The world of organic agriculture. statistics and emerging trends 2019. FiBL, Bonn: IFOAM, Frick.
- 20. Witek Lucyna. 2017. Barriers to green products purchase - from Polish consumer perspective. [In] Innovation management, entrepreneurship and sustainability 2017, eds. Lukeš Martin Ondrej Dvouletý, Jan Mísař, 1119-1128. Prague: University of Economics.
- 21. Wojciechowska-Solis Julia, Andrzej Soroka. 2017. Motives and barriers of organic food demand among Polish consumers. A profile of the purchasers. British Food Journal 119 (9): 2040-2048.
- 22. Zdrojewska Izabela. 2017. Raport o stanie rolnictwa ekologicznego w Polsce w latach 2015-2016 [(Report on state of organic agriculture in Poland between 2015 and 2016). Warszawa: Agricultural and Food Quality Inspection, http://www.ijhars.gov.pl/pliki/A-pliki-z-glownego-katalogu/ethernet/2017/pazdziernik/BRE/Raport o stanie rolnictwa ekologicznego w Polsce w latach 2015-2016.pdf, access: 12.08.2019.
- 23. Żakowska-Biemans Sylwia. 2011. Polish consumer food choices and beliefs about organic food. British Food Journal 113 (1): 122-137.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171583936