Warianty tytułu
Limitations to Commercial Practices of Insurers in the Light of the 2005/29 Directive
Języki publikacji
Abstrakty
Przystąpienie nowych państw do Wspólnoty dodatkowo pogłębiło różnice standardów. W Zielonej Księdze Ochrony Konsumenta w Unii Europejskiej z 2 października 2001 r. dostrzeżono konieczność podnoszenia poziomu ochrony konsumenta przed coraz bardziej wyrafinowanymi praktykami handlowymi i niemalejącą ich skalą. Jednocześnie Komisja w ogłoszonym komunikacie do Zielonej Księgi oceniła, że dotychczasowe regulacje państw członkowskich oparte o dyrektywy wyznaczające minimalne standardy harmonizacji wykazują znaczne różnice w ochronie konsumenta przed nieuczciwymi praktykami, powodując niepewność prawną i bariery utrudniające funkcjonowanie wspólnego rynku, w tym budowanie konsumenckiego zaufania do transakcji transgranicznych warunkującego ich udział w wymianie. Ażeby zlikwidować wymienione przeszkody uznano za optymalną propozycję Komisji wypracowania jednolitych zasad przez ramowy charakter dyrektywy wyznaczającej maksymalne standardy harmonizacji materialno-prawnych rozwiązań. Funkcje takiej regulacji przejęła dyrektywa 2005/29 dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym. Dyrektywa 2005/29 podobnie jak większość aktów wtórnego prawa wspólnotowego, regulującego oprócz priorytetu wspólnego rynku także prokonsumenckie aspekty, została oparta o art. 95 TWE. Zarówno krajowa, jak i zagraniczna doktryna poddaje w wątpliwość zasadność przyjęcia za podstawę aktów prawnych tego przepisu, odnoszącego się do zakończenia budowania jednolitego rynku i zapewnienia na nim funkcjonowania reguł konkurencji, a nie art. 153 Traktatu, który bezpośrednio służy kształtowaniu wysokich standardów ochrony konsumenta w przestrzeni transgranicznej. (fragment tekstu)
The following article touches upon selected issues presented and discussed in the general Directive on unlawful commercial practices. The aim of the objective act is to contribute to the correct functioning of a uniform market and to achieve high level of protection of customers-economic interests by assimilating to the EU member states legal regulations. In order to achieve those goals, the act presents case-law specifications of unlawful practices of misleading customers and aggressive actions, as well as a closed list of unlawful practices forbidden in all circumstances (the list is enclosed in the Appendix to the Directive). The abusive practices include expressis verbis actions of the insurers. These solutions should make law more transparent and ought to eliminate any doubts with respect to law interpretation. Although the act is to be implemented by 12 June 2007, due to the dynamic character of community law, and the extremely accurate and precise presentation of key terms and definitions in the directive, using the directive can be useful both for making community law more popular and for applying law (especially regulations included in the Fighting Unfair Competition Bill). (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
- 1. A. Bator, Normy wtórnego prawa europejskiego z perspektywy teorii prawa (w:) Teoria prawa europejskiego pod red. J. Kaczora, Wrocław 2005, s. 47.
- 2. W. Blair, R. Brent, A Single European Law of Contract, EBLR 2004, nr 1, s. 7.
- 3. Z. Brodecki, S. Majkowska, Stosowanie prawa europejskiej integracji. Ustawa horyzontalna (w:) Ochrona praw jednostki pod red. Z. Brodeckiego, Warszawa 2004, s. 126.
- 4. M.A. Dauses, M. Sturm, Prawne podstawy ochrony konsumenta na wewnętrznym rynku UE, KPP 1997, nr 1, s. 38 i n.
- 5. A. Fuchs, Lex mercatoria w międzynarodowym obrocie handlowym, Kraków 2000, s. 80.
- 6. L. Górnicki, Nieuczciwa konkurencja w szczególności przez wprowadzające w błąd oznaczenie towarów i usług, i środki ochrony w prawie polskim, Wrocław 1997, s. 50.
- 7. G. Howells, Ch. Twigg-Flesner, What sort of Europe do consumers want?, Consumer Policy Review 2005, nr 5, s. 170-171.
- 8. A. Kołodziej, Konsumenckie prawo odstąpienia od umowy sprzedaży rzeczy, Warszawa 2006, s. 27 i n.
- 9. A. Kordasiewicz, Cywilna ochrona prawa do prywatności, KPP 2000, nr 1, s. 26 i n.
- 10. E. Łętowska, Europejskie prawo umów konsumenckich, Warszawa 2004, s. 203.
- 11. E. Łętowska, Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2002, s. 619.
- 12. A. Mednis, Zagadnienie nieuczciwej reklamy w prawie francuskim, Przegląd Sądowy 1992, nr 11-12, s. 88 i n.
- 13. A. Mokrysz-Olszyńska, Niemieckie prawo o reklamie porównawczej w świetle dyrektywy 97/55/WE z dnia 6 października 1997 r., s. 384.
- 14. A. Mokrysz-Olszyńska, Reforma prawa o nieuczciwej konkurencji w Niemczech (w świetle projektu dyrektywy WE o nieuczciwych praktykach handlowych), PiP 2004, nr 6, s. 28.
- 15. A. Mokrysz-Olszyńska, Swoboda promocji a ochrona przed nieuczciwymi praktykami handlowymi w projektach prawa Unii Europejskiej, PiP 2005, z. 2, s. 54 i n.
- 16. I.B. Nestoruk, Europejskie prawo o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (prezentacja projektu dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych), Prace Instytutu Prawa Własności Intelektualnej 2005, z. 89, s. 175.
- 17. Niesiołowski J., Mikołajczyk A., Z zagadnień wykładni prawa europejskiego (w:) Polska kultura prawna a proces integracji europejskiej, Kraków 2005, s. 210, 220 i n.
- 18. A. Ovey, The Margin of Appreciation and Article 8 of the Convention, Human Rights Law Journal, Vol. 19, 1998, No. 1, s. 10-12.
- 19. P. Schlechtriem, Ch. Coen, R. Hornung, Restitution and unjust enrichment in Europe, ERPL 2/3/2001, s. 389 i n.
- 20. A. Warbrick, The Structure of Article 8, European Human Rights Law Review 1998, No. 1, s. 32.
- 21. M. Zirk-Sadowski, Wykładnia i rozumienie prawa w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej (w:) Polska kultura prawna a proces integracji europejskiej, Kraków 2005, s. 101 i n.
- 22. Cz. Żuławska, Obrót z udziałem konsumenta. Ochrona prawna, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1987, s. 234.
- 23. Cz. Żuławska, Parę uwag o wykładni sędziowskiej po akcesji, ARS ET USUS Księga pamiątkowa ku czci Sędziego Stanisława Rudnickiego, Warszawa 2005, s. 362.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171584056