Czasopismo
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
The Role of the Chairman of the Competition and Consumer Protection Bureau in Protection of Economy Insurance Consumers
Języki publikacji
Abstrakty
Rozwój rynku ubezpieczeń musi łączyć się z intensyfikacją ochrony konsumentów tych usług. Jest to szczególnie ważne z kilku przyczyn. Umowy o świadczenie usług ubezpieczeniowych są w odniesieniu do wypłaty sumy ubezpieczenia realizowane często po wielu latach od ich zawarcia. Ewentualne nieprawidłowości związane z wypłatą ubezpieczenia mogą zatem zostać niejako "odkryte" przez konsumentów także dopiero po wielu latach. Orężem pomocnym w zniwelowaniu problemu naruszeń związanych z realizacja przez konsumentów wypłaty sumy ubezpieczenia są działania o charakterze prewencyjnym, polegające na analizie warunków umów już na etapie ich zawierania, a nie realizowania. Zapoznanie się warunkami zawieranej umowy powinno stanowić podstawowy obowiązek konsumenta. Jednakże z uwagi na skomplikowany charakter przedmiotowej materii, a także rolę i zadania podmiotów odpowiedzialnych za ochronę konsumentów działania takie powinny być podejmowane właśnie przez te podmioty. Analiza warunków umów dokonywane np. przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organ nadzoru, Rzecznika Ubezpieczonych umożliwia wyeliminowanie postanowień niedozwolonych, ale także uświadomienie konsumentom istoty i skutków zawieranej przez nich umowy. Kolejnym powodem szczególnej ochrony konsumentów usług finansowych jest to, że umowy takie są dla przeciętnej osoby niezrozumiałe. W rezultacie są one zawierane tylko w oparciu o dane przedstawione przez sprzedawcę, które nie zawsze odpowiadają warunkom zawartym w samej umowie. Dlatego też niezmiernie ważne jest zapewnienie funkcjonowania sprawnych instytucji chroniących prawa konsumentów usług ubezpieczeniowych. (fragment tekstu)
Chairman of the Competition and Consumer Protection Bureau (UOKiK) (apart from the Insurance and Retirement Fund Supervisory Committee (KNUiFE) and Counsel for the Insured) deals with the protection of rights of insurants. Initiating legal proceedings in case of violation of consumer interests lies within his basic competence. The Chairman initiates such proceedings if the entrepreneur violates legal regulations or breaches decency. All of the proceedings with respect to insurance matters carried out so far (including those initiated by the Counsel for the Insured) have resulted in changes in the insurance agency actions called in question by the Chairman. Another tool that is very useful in consumer interests protection is the Chairman's right to lay an action in cases involving deeming pattern regulations (i.e. regulations that determine the consumer's right and responsibilities in a way that breaches decency, violating the consumer's interests) unlawful. Entering an action in a Court of Competition and Consumer Protection, as well as appealing to the insurance agency is preceded by a thorough analysis of the terms of insurance, which is supposed to make it possible to eliminate unlawful regulations and make customers familiar with the essence and legal consequences of the contract they have signed. The analysis and a report that is created on the basis of the findings are supposed to make the customers familiar with insurance issues and raise the awareness about the insurance of the worse-informed party of the insurance contract (insurance contracts are often incomprehensible to a layman). (original abstract)
Twórcy
autor
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Bibliografia
- M. Lemkowski, "Materialna ochrona konsumenta", Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2002, z. 3, s. 95.
- M. Olczyk, Komentarz do art. 23 (a) ustawy z. o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU 03 r. 86.804), LEX/el.2005.
- M. Szydło, "Publicznoprawna ochrona zbiorowych interesów konsumentów". Monitor Prawniczy 2004/17/791.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171584188