Warianty tytułu
Tram-Train - Fashion or Developmental Trend of Agglomeration Rail Transport?
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule omówiono specyfikę charakterystyk technicznych i przewozowych tramwaju dwusystemowego. Zdefiniowano tramwaj dwusystemowy jako system pasażerskiego transportu publicznego łączący w sobie właściwości w zakresie infrastruktury, taboru oraz zasad organizacji przewozów dwóch podsystemów dróg szynowych: kolejowego i tramwajowego. W najbardziej rozpowszechnionym obecnie rozwiązaniu tramwaju dwusystemowego - tzw. "Modelu Karlsruhe" odpowiednio dostosowany szynowy pojazd może poruszać się po torach tramwajowych (na obszarze miasta) oraz po torach kolejowych (na odcinkach podmiejskich i w okolicznym regionie). W trakcie wdrażania tramwajów dwusystemowych dostosowanych do poruszania się równocześnie po infrastrukturze kolejowej i tramwajowej pojawiły się bariery techniczne, formalno-prawne i organizacyjne. Różnice te nastręczały na etapie wdrażania tramwajów dwusystemowych różnorodnych problemów, które aktualnie posiadają swoje rozwiązania i których szczegółową charakterystykę przedstawiono w niniejszym artykule. Tramwaj dwusystemowy jest perspektywicznym rozwiązaniem, które pozwala na racjonalne i bardziej efektywne wykorzystanie infrastruktury taborowej i torowej transportu szynowego.(abstrakt oryginalny)
The article discusses technical and traffic system characteristics of a tram-train, defined as a public passenger transport system that combines features of infrastructure, rolling stock and rules for organizing both rail and tram subsystems. Currently, the most widespread tram-train solution is so-called the 'Karlsruhe model' adapted to the traffic on both tram tracks (in the city) as well as on railway tracks (in the suburban sections and their surrounding region). During the implementation of tram-trains - adapted to move simultaneously on both railway and tram infrastructure - some technical, formal, legal and organizational issues appeared. In the implementation phase these differences presented a variety of problems which have already been solved and whose detailed solutions are presented in this article. The tram-train is a long-term solution that enables rational and more efficient use of infrastructure and train track rail.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
- 1. Czyczuła W., Koncepcja zintegrowanego systemu transportu szynowego dla Krakowa. Technika Transportu Szynowego 1999, nr 9.
- 2. Czyczuła W., Warunki techniczne jakim powinna odpowiadać infrastruktura ze względu na ruch pojazdów dwusystemowych. Technika Transportu Szynowego 2000, nr 1-2.
- 3. Czyczuła W., Jeżewicz J., Wstępna analiza kosztów eksploatacyjnych tramwajów dwusystemowych. Technika Transportu Szynowego 2000, nr 1-2.
- 4. Drapała A., Pierwszy tramwaj dwusystemowy we Francji. Transport Miejski i Regionalny 2007, nr 2.
- 5. Gisterek I., Krużyński M., Ocena możliwości i zasadności uruchomienia tramwaju dwusystemowego we Wrocławiu. Transport Miejski i Regionalny 2010, nr 11.
- 6. Harassek A., Dwusystemowy tramwaj w Nordhausen. Technika Transportu Szynowego 2004, nr 6.
- 7. Kraśkiewicz C., Infrastruktura i tabor w systemie miejskiego transportu TRANSLOHR. Logistyka 2014, nr 3.
- 8. Kraśkiewicz C., Oleksiewicz W., Historia i perspektywy rozwoju systemu tramwaju towarowego. Logistyka 2014, nr 3.
- 9. Kraśkiewicz C., Oleksiewicz W., Tramwaj dwusystemowy w Karlsruhe. Logistyka 2015, nr 3.
- 10. Kraśkiewicz C., Oleksiewicz W., Zasilanie tramwaju z szyny prądowej wbudowanej w torowisko - rozwiązania francuskie. Logistyka 2014, nr 6.
- 11. Walter-klan.de, http://walter-klan.de/signale/13%29_orientierungszeichen.html
- 12. Wesołowski J., Pociągiem przez centrum Łodzi? Technika Transportu Szynowego 1999, nr 9.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171585040