Czasopismo
2004
|
nr 1030 Przedsiębiorczość i innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw : wyzwania współczesności
|
325--332
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Directions of Business Trade Development Towards the Competition of Big-Surface Trade
Języki publikacji
Abstrakty
Celem niniejszego referatu jest próba opisania kondycji drobnego handlu w Polsce na tle koncentracji w branży oraz wskazanie potencjalnych dróg rozwoju handlu kupieckiego w przyszłości. Rozważania prowadzone w referacie mają charakter raczej refleksji autora, popartych danymi ilościowymi i jakościowymi, obrazującymi sytuację branży. (fragment tekstu)
In Poland there are over 1 650 000 small and medium sized firms from which the small ones employing up to 50 people constitute 99,02%. Small and medium sized companies make up 48,4% of GNP, and small ones 39,4%. These firms employ 67% of all employees. The most employees (about 32%) of small and medium sized companies work trade. Generally retail trade is the main bastion of small and medium sized companies sector. Retail and wholesale trade underwent deep structural transformation in Poland in the last decade. The dynamic increases of usually small shops (with a floor area below 50 square meters) with a general assortment was characteristic of the begining of the 90s. In 1994 a dynamic development of big-surface trade began which consequently caused deep transformations in quantatives and qualitative structure of the trade. An attempt of the assessment of the situation of small trade in Poland against the background of the concentration in the business and the description of potential ways of business trade development in the future aie undertaken in the article. It is in the character of the author's reflection supported by quantitives and qualitative data showing the situation in the business. The author shows important chances of business trade, threats restricting the chances of the development and potential ways of competing of the business on the market. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
325--332
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie
Bibliografia
- Kłosiewicz U., Słonimska B., Małe przedsiębiorstwo handlowe - pozycja na rynku i możliwości rozwoju, IRWiK, Warszawa 1997.
- Misiąg F., Kontrowersje wokół zagranicznych przedsiębiorstw handlowych, "Handel Wewnętrzny" 2001 nr 3.
- Rocznik statystyczny, GUS, Warszawa 2003.
- Szromnik A., Dylematy zmian strukturalnych w handlu w Polsce na przełomie wieków, "Handel Wewnętrzny" 2001 nr 2.
- www.parp.gov.pl.
- Zmiany na mapie sklepów, "Gazeta Prawna" z 22-24 sierpnia 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171585136