PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 1030 Przedsiębiorczość i innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw : wyzwania współczesności | 410--417
Tytuł artykułu

Wiedza i innowacyjność jako czynniki warunkujące skuteczne funkcjonowanie systemu zarządzania jakością w małych i średnich przedsiębiorstwach

Warianty tytułu
Innovations and Knowledge as Conditions of Effectiveness Functioning Quality Management System's in Little and Middle Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Czynnikiem, który w zasadniczy sposób wpływa na poprawę jakości zarządzania, a w rezultacie również na kształtowanie finalnej jakości produktu, jest zdolność do wykorzystywania wiedzy i zarządzania potencjałem intelektualnym przedsiębiorstwa. Umiejętność wykorzystania wiedzy i zarządzania niematerialnymi zasobami przedsiębiorstwa decyduje o możliwości spełnienia najbardziej wymagających oczekiwań oraz maksymalizacji kreowanej wartości. Zwłaszcza spełnienie potrzeb ponadstandardowych wymaga zaangażowania określonego rodzaju umiejętności i kompetencji, charakteryzujących się dużym stopniem unikatowości, która stanowi o ich zdolności do tworzenia przewagi konkurencyjnej. Jakość, której źródłem jest zdolność do wykorzystania posiadanych zasobów wiedzy i konsekwencji dostarczanie na rynek innowacyjnych produktów, przedstawiających dużą wartość dla klienta, może być traktowana jako źródło przewagi konkurencyjnej. (fragment tekstu)
EN
The aim of this paper is the affirmation of a potential influence of some previously identified factors to the effectiveness of quality management system (innovations and knowledge). Some statistical methods were applied herè. Mathematical model determining the conditions of the effective function of quality management system was worked out. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Benes G., Qualitätsmanagement als interdisziplinäres Problem, Deutscher Universitätsverlag, Wiesbaden 1997.
  • Hamel G., Prahalad C.K., Przewaga konkurencyjna jutra. Strategia przejmowania kontroli nad branżą i tworzenia rynków przyszłości, Business Press, Warszawa 1999.
  • Harry M., Schroeder R., Six Sigma, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Klein B., QFD-Quality Function Deployment. Konzept, Anwendung und Umsetzung für Produkt und Dienstleistungen, Renningen-Malmsheim 1999.
  • Lisiecka K., Kreowanie jakości, AE, Katowice 2002.
  • Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka. Teoria i zastosowania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2001.
  • Masing W., Handbuch Qualitätsmanagement, Hanser Verlag, München-Wien 1999.
  • Norma PN-EN ISO 9000. Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2001.
  • Radziszewska A., Warunki skuteczności funkcjonowania systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie, praca doktorska, Częstochowa 2003.
  • Satzinger M., Helm R., Qualitätsmanagement im Kundenorientierten Innovationsprozess, Deutscher Fachverlag Gmbh, Frankfurt am Main 2000.
  • Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171585420

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.