PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 275 | 11--28
Tytuł artykułu

Wpływ powiązań międzynarodowych na możliwości kreowania marki terytorialnej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Impact of the International Relations on the Possibilities of Territorial Brand Creation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym opracowaniu za markę terytorialną przyjęto markę regionalną rozumianą jako spójna, łatwo identyfikowalna, koncepcja danego regionu (w ślad za klasyfikacją różnych interpretacji marki regionalnej zaproponowaną przez Zdon-Korzeniowską, 2012). W warunkach polskich ocena marki regionalnej utożsamianej z poziomem wojewódzkim jest dodatkowo utrudniona poprzez krótki okres funkcjonowania jednostek samorządowych w obecnym kształcie (od reformy z 1998 r.). Nie zmienia to faktu, że większość województw nawiązuje do ugruntowanych w świadomości krain historycznych. Dlatego, podstawową jednostką badawczą były polskie województwa. W przypadku niektórych wskaźników wykorzystano jednak dane na poziomie powiatowym (mieszkańcy czasowo przebywający zagranicą) lub nawet gminnym (dostępność potencjałowa drogowa).(fragment tekstu)
EN
The paper analyzes various types of international socio-economic relations of Polish voivodeships. They were assessed in terms of: a) the current impact on the territorial brand of Polish regions; b) unused potential in this respect. The study covered the following types of relations: a) migration (territorial brand as a derivative of outmigration from a given area); b) trade relationships (economic relations as the basis for brand promotion); c) tourist relations (territorial brand as a derivative of tourist visits in a given area); d) transport relations as an element defining the region (as poorly or easily accessible in terms of international transport). In summary, the tables presents the impact of individual types of connections on the territorial brand and recommendations resulting from these connections. An initial typology of Polish regions was made in terms of their international position measured by selected indicators and in terms of the objectives of the promotional policy.(original abstract)
Twórcy
  • Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego PAN
Bibliografia
  • Barbone L., Pietka-Kosinska K., Topińska I., 2012, The Impact of Remittances on Poland's Economy. Case foundation, Warszawa.
  • Brelik A., 2010, Marketing terytorialny a kreowanie regionów. Zeszyty Naukowe. Polityki europejskie, finanse i marketing, nr 3 (52).
  • Castells M., 2008, Społeczeństwo sieci. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • ESPON 1.2.1. Final Report, 2004, The ESPON Programme, Luxembourg.
  • ESPON TRACC Final Report, 2012, [www.espon.eu].
  • Frankowski Z.,1996, Marketing w zarządzaniu gminą. Człowiek i Środowisko, nr 2.
  • Geurs K. T., Eck R. van, 2001, Accessibility Measures: Review and Applications. RIVM report 408505 006. National Institute of Public Health and the Environment, Bilthoven.
  • Hansen W. G., 1959, How Accessibility Shapes Land-use. Journal of the American Institute of Planners 25: 73-76.
  • Kaczorowski P., 2015, Polacy oraz osoby urodzone w Polsce w wybranych krajach europejskich. Na podstawie wyników spisu ludności i mieszkań rundy 2011, GUS, Warszawa.
  • Komornicki T., 2003, Przestrzenne zróżnicowanie międzynarodowych powiązań społeczno-gospodarczych w Polsce. Prace Geograficzne, 190, IGiPZ PAN, Warszawa.
  • Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., 2010, Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej. Biuletyn KPZK PAN, z. 241, Warszawa.
  • Komornicki T., Korcelli P., Siłka P., Śleszyński P., Świątek D., 2013, Powiązania funkcjonalne pomiędzy polskimi metropoliami. Wyd. Akademickie SEDNO, Warszawa.
  • Komornicki T., Zaucha J., Szejgiec B., Wiśniewski R., 2015, Powiązania eksportowe gospodarki lokalnej w warunkach zmiennej koniunktury - analiza przestrzenna. Prace Geograficzne, 250, IGiPZ PAN, Warszawa.
  • Komornicki T., Rosik P., Stępniak M., Śleszyński P., Goliszek P., Pomianowski W., Kowalczyk K., 2018, Evaluation and Monitoring of Accessibility Changes in Poland Using the MAI Indicator. IGSO PAS, MED., Warsaw.
  • Korcelli P., Degórski M., Drzazga D., Komornicki T., Markowski T., Szlachta J., Węcławowicz G., Zaleski J., Zaucha J., 2010, Ekspercki projekt koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju do roku 2033. Studia KPZK PAN, t. CXXVIII, Warszawa.
  • Kowalczyk A., 2003, Geografia turyzmu. Wyd. UW, Warszawa.
  • Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 1985, Geografia turystyki Polski. PWE, Warszawa.
  • Rosik P., Stępniak M., Komornicki T., 2015, The Decade of the Big Push to Roads in Poland: Impact on Improvement in Accessibility and Territorial Cohesion from a Policy Perspective. Transport Policy: 37, 134-14.
  • Spiekermann K., Schürmann C., 2007, Update of Selected. Potential Accessibility. Indicators. Final Report. 2007, Spiekermann & Wegener, Urban and Regional Research (S&W), RRG Spatial Planning and Geoinformation.
  • Spiekermann K.,Wegener M., Květoň V., Marada M., Schürmann C., Biosca O., Ulied Segui A., Antikainen H., Kotavaara O., Rusanen J., Bielańska D., Fiorello D., Komornicki T., Rosik P., Stępniak M., 2014, TRACC Transport Accessibility at Regional/Local Scale and Patterns in Europe. Final Report. ESPON.
  • Szejgiec B., Komornicki T., 2015, Spatial Differentiation of Polish Exports Linkages. Geographia Polonica, t. 85, 1, IGiPZ PAN, Warszawa.
  • Van Ham P., 2008, Place Branding: The State of the Art. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, t. 616, wyd. 1: 126-149.
  • Zdon-Korzeniowska M., 2012, Budowa marki regionalnej na wybranych przykładach województw Polski. Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, nr 19, Warszawa- Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171585598

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.