PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
26 (2019) | nr 4 (121) | 126--135
Tytuł artykułu

The Role of Eco-Innovations in Developing Sustainable Products

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Rola ekoinnowacji w rozwoju produktów zrównoważonych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
A characteristic feature that is directly or indirectly related to a quality of sustainable product originating from eco-innovation are the relationships with customers, which consist in meeting their needs and expectancies. However, those customer needs and expectancies are not always consistent with the concept of sustainable development. The customer is a very important link in performing the "customer to customer" quality management process for he is a source of information and a recipient of market offers. However, due to their potential and creativity, designers and constructors are those, who finally play a significant role in developing the quality of sustainable product. The objective of the research study was analysis of the context of sustainable product in the light of the theory of quality management and sustainable development, competitive role of eco-innovations and consumer perception. Based on the reference literature analysis, a thesis has been formulated that the diffusion of eco-innovations is a stimulus to developing a sustainable product. Eco-innovations are perceived by manufacturers as a source of gaining a competitive advantage. On the basis of surveys of the manufacturers of food and electronic equipment, there were established the competitiveness determinants for product eco-innovations. Also, customer surveys were conducted to identify the most common sources of information about eco-innovations. It has been shown that descriptive characteristics of food products and the designation of energy classes for electronic products can be included into those sources. (original abstract)
Cechą charakterystyczną występującą bezpośrednio lub pośrednio w związku z jakością produktu zrównoważonego powstałego w wyniku ekoinnowacji są relacje z klientem, polegające na spełnieniu jego oczekiwań i potrzeb. Nie zawsze jednak oczekiwania i potrzeby konsumentów są zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju. Klient jest bardzo ważnym ogniwem w realizowaniu procesu zarządzania jakością "od klienta do klienta", będąc źródłem informacji i adresatem oferty rynkowej. Z uwagi jednak na potencjał producentów oraz kreatywność projektantów i konstruktorów, to właśnie im ostatecznie należy przypisać znaczącą rolę w kreowaniu jakości produktu zrównoważonego. Celem pracy była analiza kontekstu produktu zrównoważonego z uwzględnieniem teorii zarządzania jakością i zrównoważonego rozwoju, a także konkurencyjnej roli ekoinnowacji i ich postrzegania przez konsumentów. Na podstawie analizy literatury sformułowano tezę, że bodźcem do rozwoju produktu zrównoważonego jest dyfuzja ekoinnowacji. Ekoinnowacje postrzegane są przez producentów jako źródło osiągania przewagi konkurencyjnej. Na podstawie badań ankietowych wśród producentów żywności i producentów sprzętu elektronicznego określono determinanty konkurencyjności ekoinnowacji produktowych. Przeprowadzono również badania konsumenckie celem identyfikacji najbardziej popularnych źródeł informacji o ekoinnowacjach. Wykazano, że do tych źródeł można zakwalifikować charakterystyki opisowe produktów żywnościowych oraz oznaczenia klas energetycznych produktów elektronicznych. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
126--135
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • [1] Bartłomowicz T.: Prognozowanie sprzedaży z wykorzystaniem modelu dyfuzji oraz programu R. Ekonometria, 2012, 4 (38), 210-220.
  • [2] Belavendram N.: Quality by Design. Prentice Hall, London 1995.
  • [3] Belz F.M., Peattie K.: Sustainability marketing - An innovative conception of marketing. Marketing Rev. St. Gallen, 2010, 27, 8-15.
  • [4] Belz F.M., Peattie K.: Sustainability marketing: A Global Perspective. Wiley and Sons, Chichester 2009, pp. 149-243.
  • [5] Carrillo-Hermosilla J., del Rio P., Könnölä T.: Diversity of eco-innovations: Reflections from selected case studies. J. Cleaner Prod., 2010, 18 (10-11), 1073-1083.
  • [6] Drucker P.: Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWE, Warszawa 1992, s. 271.
  • [7] Drucker P.: Management: Tasks, Responsibilities, Practices. HarperBusiness, New York City 1993.
  • [8] Freeman Ch.: The Economics of Industrial Innovation. Pinter, London 1982, p. 57.
  • [9] Garvin D.A.: What does "product quality" really mean? MIT Sloan Manag. Rev., 1984, 1 (26).
  • [10] Griffin R.: Podstawy zarządzania organizacjami. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1996.
  • [11] Hamrol A., Mantura W.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004, ss. 246-247.
  • [12] Karakaya E., Hidalgo A., Nuur C.: Diffusion of eco-innovations: A review. Renewable Sustainable Energy Rev., 2014, 33, 392-399.
  • [13] Kemp R., Pearson P.: Final Report Measuring Eco-Innovation Project About Measuring Eco- Innovation. Maastricht Economic and Social Research Institute on Innovation and Technology, Maastricht 2007, pp. 7-8.
  • [14] Kotler P.: Marketing Management. Pearson Custom Publishing, Boston 2000, p. 355.
  • [15] Lofthouse T.: The Taguchi loss function. Work Study, 1999, 48 (6), 218-223.
  • [16] Meade N., Islam T.: Modelling and forecasting the diffusion of innovation - A 25-year review. Int. J. Forecasting, 2006, 22 (3), 519-545.
  • [17] OECD/Eurostat: Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. 3rd ed. OECD Publishing, Paris 2005.
  • [18] Philippas D.T.: A mathematical Model for Financial Innovation: Empirical Evidence from Financial Markets. University of Patras, Patras 2011, pp. 33-34.
  • [19] PN-EN ISO 9001:2015-10. Systemy zarządzania jakością. Wymagania.
  • [20] Rogers E.M.: Difusion of Innovations. 5th ed. Free Press, New York City 2003, p. 12.
  • [21] Schumpeter J.A.: Business Cycles: A Theoretical, Historical and Statistical Analysis of the Capitalist Process. McGraw-Hill Book Company, New York City 1939.
  • [22] Taguchi G.: The development of quality engineering. ASI Journal, 1988, 1, 1-4.
  • [23] Triguero A., Moreno-Mondéjar L., Davia M.A.: Drivers of different types of eco-innovation in European SMEs. Ecological Economics, 2013, 92, 25-33.
  • [24] Whitfield P.R.: Innowacje w przemyśle. PWE, Warszawa 1979, s. 26.
  • [25] Value Based Management [on line]. Dostęp w Internecie [10.03.2019]: www.valuebasedmanagement.net
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171586260

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.