PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 2 | 55--69
Tytuł artykułu

Images of Women in Tourist Catalogues in Semiotic Perspective

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article attempts to read semiotically a transmission of informational and promotional character in the form of tourist catalogues, focusing primarily on representations of women. The starting point for the analysis of content has become a theoretical discussion about the importance of catalogues for the tourist experience. A sociolinguistic paradigm proposed by Graham Danna has been adopted as a fundamental framework. The research project was to analyse the content (images) of catalogues published by the largest Polish tour operators. The women in the photographs were divided into two basic categories: tourists (alone, in couples, with a family or in a group of friends) and non-tourists. It was shown that the images of women to a large extent duplicate patterns of gender representations rooted in the Euro-American culture. The catalogues themselves precondition the way of spending the holiday by tourists who seek to adjust their individual experience to the canons presented in promotional and informational materials. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
55--69
Opis fizyczny
Twórcy
  • Jagiellonian University, Poland
Bibliografia
  • Ateljevic, I., Harris, C., Wilson, E., and F. Collins, 2005, Getting Entangled: The Art of Reflexivity, in "New Tourism Research. Tourism Recreation Research", vol. 30/2, pp. 9-21
  • Ateljevic I., Morgan N., Pritchard A., 2011, The Critical Turn in Tourism Studies: Creating an Academy of Hope, Routledge
  • Ateljevic I., Pritchard A., Morgan N., 2007, The Critical Turn in Tourism Studies: Innovative Research Methodologies, Elsevier
  • Banaszkiewicz M., 2010, Gender w podróży, in: Współczesne podróże kulturowe, ed. Kazimierczak M., Monografie AWF Poznań
  • Blanton C., 2002, Travel Writing: The Self and the World, Routledge
  • Badowski R., 1999, Damy w dalekich podróżach, "Poznaj Świat", vol. 4, pp.28-33
  • Banks M., Morphy H., 1999,, Rethinking Visual Anthropology. Yale University Prepp, New Haven
  • Banks M., 2007, Using Visual Data in Qualitative Research, SAGE, London
  • Becker H.S., 1974, Photography and Sociology, Studies in the Anthropology of Visual Communication 1, pp. 3-26, http://lucy.ukc.ac.uk/becker.html, data dostępu 15.10.2013
  • Borzyszkowski J., 2012, Zjawisko seksturystyki wśród kobiet, "Turystyka Kulturowa", vol. 2, pp. 28-40
  • Borzyszkowski J., 2011, Problem zdefiniowania i klasyfikacji seksturystyki, "Turystyka Kulturowa", vol. 1, pp. 19-31
  • Borm J., 2004, Defining Travel: On the Travel Book, Travel Writing and Terminology, in: Hooper G., Youngs T., 2004, Perspectives on Travel Writing, Ashgate Publishing, Ltd., pp. 13-26
  • P. Bourdieu, 2005, Dystynkcja: społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa, Wyd. Naukowe Scholar
  • Collier J. Jr., Collier M., 1989, Visual Anthropology: Photography as a research method, University of New Mexico Prepp, Albuquerque
  • Crompton, J., 1979, Motivations of pleasure vacations, "Annals of Tourism Research", vol. 6(4), pp. 408-424
  • Dann G., 2012, Remodelling a changing language of tourism: from monologue to dialogue and trialogue, "Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural", vol. 10/4, pp. 59-70
  • Dann G., 2011, "Zabierz mnie do Hiltona": paradygmat języka turystyki, "Folia Turistica", 25/2
  • Duczyńska M., 2013, Seksturystyka jako część produktu turystycznego, wpływającego na rozwój turystyki w regionie na przykładzie Kenii, "Turystyka Kulturowa", vol. 2, pp.33-45
  • Edelheim J., 2007, Hidden meppages: a polysemic reading of tourist brochures, "Journal of Vacation Marketing", vol. 13/1, pp. 5-17., http://dx.doi.org/10.1177/1356766706071202, data dostępu 15.10.2013
  • C. Enloe 1989, Bananas, Beaches and Bases: Making Feminist Sense of International Politics, University of California Press, 2000
  • Freedberg D., 1989, The Power of Images: Studies in the History and Theory of Response, University of Chicago Prepp.
  • Global Report on Women in Tourism, 2010, World Tourism Organization, Madrid, Spain, http://www.e-unwto.org/content/j133q0/, data dostępu 15.10.2013
  • Hennig Ch., 2002, Tourism: Enacting modern Myths, in: The Tourist as a Metaphor of the Social World, ed. Dann G., CABI, pp. 169-189
  • Holland P., Huggan G., 2000, Tourists with Typewriters: Critical Reflections on Contemporary Travel Writing, University of Michigan Prepp.
  • Hooper G., Youngs T., 2004, Perspectives on Travel Writing, Ashgate Publishing, Ltd.
  • Hulme P., Youngs T., 2002, The Cambridge Companion to Travel Writing, Cambridge Univeristy Prepp.
  • Itaka&Gala, http://www.wakacje.pl/biuro/Itaka-%25and%25-Gala/
  • Jenkins, O.H., 2003, Photography and travel brochures: the circle of representation. "Tourism Geographies", vol. 5/3, pp. 305-328
  • Kinnaird, V., Hall D., 1996, Understanding Tourism Processs: A Gender-Aware Framework, "Annals of Tourism Research", vol. 17, pp. 95-102
  • Konecki K., 2005, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, "Przegląd Socjologii Jakościowej", vol. 1/1, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1_Konecki.pdf, data dostępu 15.10.2013
  • Kubica G., 2006, Siostry Malinowskiego, czyli kobiety nowoczesne na początku XX wieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków
  • Marshment, M., 1997, Gender Takes a Holiday - Representation in Holiday Brochures, in: Gender, Work and Tourism, ed. Sinclair, M. T., Routledge, London, pp.16-34
  • Morgan, N.J., Pritchard A, 1998, Tourism promotion and power: creating images, creating identities. John Wiley & Sons Ltd, West Suppex
  • Mocini R., AnnalSS 5, 2005 (2009), The Verbal Discourse of Tourist Brochures, http://www.unipp.it/lingue/annali_file/vol_5/0016%20-%20Mocini%20Renzo.pdf, pp. 153-164, data dostępu 15.10.2013
  • Owsianowska S., 2011, Czas wolny i rekreacja a płeć kulturowa, in: Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne, ed. Winiarski R., Oficyna Wydawnicza Losgraf, Warszawa
  • Owsianowska S. 2012, Kulturowe wzorce podróżowania kobiet a jakość życia, in: Jakość życia w kulturowych przestrzeniach podróżowania, ed. Kazimierczak M., Monografie AWF Poznań
  • Owsianowska S., 2013, Co jest nie tak z językiem turystyki?, Post-turysta, http://post-turysta.pl/artykul/co-jest-nie-tak-z-jezykiem-turystyki, data dostępu 15.10.2013
  • Pearce P., 2005, Tourist Behaviour: Themes and Conceptual Schemes, Channel View Publications
  • Pink, S., 2006, Doing Visual Ethnography: Images, Media and Representation in Research. Sage Publications Ltd., London
  • Pink, S., 2007, The future of visual anthropology: Engaging the senses. Routledge, London
  • Podemski K., 1988, Typy podróży młodzieży do Indii. Różnorodność wzorów styczności z kulturą egzotyczną, "Kultura i Społeczeństwo", vol. 32/2, pp. 175-184
  • Pritchard A., Morgan N., Ateljevic I, Harris C., 2007, Tourism and Gender: Embodiment, Sensuality and Experience, CABI
  • Pritchard, A., Morgan N., 1997, Marketing practice and opportunities in the tour operators' senior travel market: Beyond bowling and ballroom dancing, "Journal of Vacation Marketing", vol. 3/2, pp. 153-163
  • Pritchard A., Morgan N., 2000, Privileging the male gaze - gendered tourism landscapes, "Annals of Tourism Research", vol. 27/4, pp. 884-905
  • Sontag S., 2009, O fotografii, Wyd. Karakter, Kraków
  • Swain, M. B. 1995., Gender and Tourism, "Annals of Tourism Research", vol. 22/2, pp. 247-266
  • Sztompka P., 2005, Socjologia wizualna: fotografia jako metoda badawcza, PWN, Warszawa
  • Urry J., Larsen J., 2011, The Tourist Gaze 3.0, SAGE, London
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171586414

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.